שתף קטע נבחר

הסיבה המובילה שבגללה נשים מקפיאות ביציות: גברים

חוקרים שבדקו נשים בריאות שהקפיאו ביציות במרכזי הפריות בארה"ב ובישראל, מצאו כי הסיבה העיקרית לבחירה של נשים להקפיא ביציות היא חוסר היכולת למצוא גבר שיציע יציבות לאורך זמן - ולא שיקולי קריירה כפי שנהוג היה לחשוב

נשים מקפיאות ביציות בגלל שהגברים לא רוצים להתחייב: מחקר חדש מאוניברסיטת ייל בארצות הברית מצא כי הסיבה המרכזית שמובילה לבחירה של נשים להקפיא ביציות היא אי מציאת גבר שיהיה מוכן להתחייב, ולא ההתמקדות בקריירה כפי שהעריכו עד כה. המחקר הוצג בכנס האגודה האירופית לפוריות שנערך בברצלונה.

 

הקפאת ביציות תופסת בשנים האחרונות תאוצה בעולם המערבי וגם בישראל. יותר ויותר נשים בוחרות לשמר את הביציות ולהפרותן בשלב מאוחר יותר בחיים. זאת בהתחשב בעובדה שלקראת העשור החמישי לחיים כמות הביציות בעלות פוטנציאל פוריות היא נמוכה והסיכוי להרות הולך ויורד.

 

הקפאת ביציות (צילום: shutterstock)
כמות הביציות הפוריות יורדת עם התקדמות הגיל(צילום: shutterstock)
 

במחקר החדש נבדקו 150 נשים שבחרו להקפיא את הביציות בשבע מרפאות להפריה מלאכותית: 114 מהן בארבע מרפאות הפריה בארה"ב ו-36 נשים משלוש מרפאות בישראל. הנשים נשאלו על הסיבות שהביאו אותן לעבור את הפרוצדורה.

 

עוד כתבות בנושא:

"נשים מבזבזות שנים על טיפולי פוריות, כשהבעיה היא בגבר"

נתונים מדאיגים: ישראליות עוברות טיפולי פוריות - לשווא  

לא לישראליות: מש' הבריאות חוסם את תורם הזרע המפורסם

מתוך הנבדקות, 85% היו רווקות בזמן הקפאת הביציות, בשישה מצבי חיים: רווקות, גרושות או בהליכי גירוש, לאחר פרידה, בעבודה הרחק מבן הזוג, בחירה להביא ילד באמהות יחידנית או התמקדות בקריירה. התוצאות הראו כי בניגוד להערכות קודמות, הקריירה היתה הסיבה הפחות שכיחה להקפאת ביציות.

 

מבין 15% הנשים שהיו בזוגיות, הסיבות לבחירה להקפיא את הביציות כללו זוגיות עם גבר שאינו מעוניין בילדים, זוגיות חדשה מדי או לא יציבה, או זוגיות עם גבר שמנהל מערכות זוגיות נוספות.

 

"מרבית הנשים כבר הגיעו למקום יציב בשאיפות האקדמיות והקרייריסטיות בחייהן", כתבו החוקרים, "אולם משהגיעו לסוף שנות השלושים, הן אינן מצליחות למצוא מערכת זוגית עם גבר יציב, ולכן בוחרות להקפיא את הביציות".

 

בישראל: שמונה שנים של הקפאת ביציות

הקפאת ביציות אושרה לנשים בריאות בשנת 2010 כ"תעודת ביטוח" עתידית להריון. עד אז הטיפולים אושרו רק אם התקיימה בעיה רפואית העלולה לפגוע בביציות, כמו למשל לחולות סרטן שעברו טיפולי כימותרפיה.

 

על פי הנחיית משרד הבריאות, שפורסמה ב-2011, הקפאת ביציות לצורך שימור פוריות מותרת לנשים בנות 30 עד ‭,41‬ והשימוש בביציות המופרות יוכל להתקיים עד שהאישה תגיע לגיל ‭.54‬ כל אישה רשאית לעבור עד ארבע שאיבות שנועדו להשגת 20 ביציות להקפאה. ההליך מתבצע באופן פרטי, בעלות של אלפי שקלים. בשנים האחרונות עברו מאות נשים בישראל תהליך של שאיבת ביציות לצורך הקפאה. על פי ההערכות, מבוצעים מדי שנה מעל 1,500 מחזורי שאיבה לשימור ביציות.

  ( )

 

ההליך מתבצע בהרדמה כללית קצרה. מחדירים לנרתיק מתמר אולטרסאונד שאליו מחוברת מחט, ותוך הכוונה מדויקת של האולטרסאונד מחדירים את המחט לזקיקים שבשחלה.לאחר מכן שואבים את הנוזל למבחנה, המועברת למעבדה לאיתור ביציות על ידי אמבריולוגית מומחית, תוך שימוש במיקרוסקופ.

  

המספר הממוצע והרצוי של ביציות בשאיפה הוא 20-10, ובטווח זה שיעור ההריונות הוא הגבוה ביותר. עם זאת, יש נשים שלהן מעט מאוד ביציות במאגר, ואז מתקבלת ביצית או שתיים. לחלופין, יש נשים עם תגובת יתר - ואז מתקבלות יותר מ-20 ביציות. בתהליך שאורך כ-20 דקות, משתתפים בדרך כלל רופא נשים מומחה, רופא מרדים, אחות וצוות חדר ניתוח.

 

המסר לנשים: הקפיאו ביציות מוקדם. אבל כמה זה עולה?

"המסר שלנו לנשים הוא – אם הגעת לגיל 31, חשוב שתדעי - הרזרבה השחלתית יורדת אצל כל אישה. כשהביציות מוקפאות בגיל צעיר, הסיכויים להיריון בעתיד מביציות אלה עולה", אומרת פרופ' מרתה דירנפלד, מנהלת היחידה להפריה חוץ גופית בביה"ח כרמל בחיפה, שהיתה שותפה למחקר.

 

"הדרך הטובה ביותר לשימור פריון, חוץ מללדת, היא על ידי הקפאת ביציות. מדובר בפעולה פשוטה שנותנת הרבה תקווה לנשים. ממצאי המחקר לא מפתיעים, שכן זוגות במערב נוטים להתחתן היום מאוחר יותר. קשה לצפות מה יהיה בעתיד, אולי תנודת המטוטלת תשתנה וזוגות יתחתנו שוב מוקדם יותר".

 

יחד עם זאת, מחיר הליך הקפאת הביציות עלול להיות גבוה. מחזור שאיבה, הקפאה ושימור נע בין 12,000 ל-17,000 שקלים, והמחיר איננו כולל תרופות הורמונליות להגברת הביוץ שעלותן עלולה להגיע לאלפי שקלים נוספים, וכיסוי עלות חדר הניתוח שעומדת על כ-2,500 שקלים. פעמים רבות מחזור שאיבה אחד לא מספיק והאישה צריכה לממן מספר מחזורים כדי להעלות את סיכויי ההצלחה.

 

ההחזר מקופות החולים, שניתן במסגרת סל הבריאות המורחב על טיפול הקפאת ושימור ביציות, ניתן רק במקרים של סיבות רפואיות להליך.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstpck
נשים מקפיאות בגלל הגברים
צילום: shutterstpck
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים