שתף קטע נבחר

הראש הישראלי מוכר פתרונות רפואה לעולם

תערוכת הציוד והמחשוב הרפואי הגדולה בעולם MEDICA נפתחה הבוקר (ב') בדיסלדורף שבגרמניה ומספר שיא של חברות ישראליות צפויות להשתתף בה תחת הביתן הלאומי בהובלת מכון היצוא ומנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה. מה מחפשים היום בעולם ומה יש לישראלים להציע בתחום? הכירו כמה מהחברות בתערוכה

היום (ב') נפתחה בפעם ה-12, בדיסלדורף שבגרמניה, תערוכת מדיקה, תערוכת הציוד והמחשוב הרפואי הגדולה בעולם. בתערוכה העצומה (מתקיימת בין ה-12-15.11.18) מציגות יותר מ-5,000 חברות מלמעלה מ-100 מדינות. 150 אלף מבקרים צפויים להגיע לתערוכה.

 

"תערוכת מדיקה היא המובילה בעולם בתחום המכשור הרפואי ומגיעים אליה גורמים בכירים ועסקיים מיותר מ-100 מדינות ומהווה את אחד המוקדים המשמעותיים לתעשייה", אומר תומר אפשטיין, מנהל ענף מכשור ומחשוב רפואי במכון היצוא.

"מכון היצוא ומינהל סחר חוץ, מקימים בתערוכה ביתן לאומי ישראלי תחתיו יציגו כ-70 חברות וזה מספר שיא. החברות המשתתפות מקבלות מהמכון סיוע בפן הלוגיסטי, בשיווק ופיתוח עסקי ובתיאום פגישות במקום".

 

"החברות המציגות בביתן קולעות לצרכים של המבקרים בתערוכה, דבר שמאפיין את התעשייה בארץ, שבה מעל 1,000 חברות מכשור ומחשוב רפואי; הדמיה, רובוטיקה, שיקום, דיאגנוסטיקה, טלה-רפואה ועוד", מציין אפשטיין.

 

בריאות דגיטלית

תחום הבריאות הדיגיטלית מהווה טרנד עולמי וכהיחולל מפכה בעולם הבריאות כפי שאנחנו מכירים. הדבר יבוא לידי ביטוי בשיפור איכות ויעילות הטיפול, סיוע לצוות הרפואי והורדת עלויות. כבר עכשיו יראו את זה בביתן הלאומי - החל מציוד לביש לניטור מדדים חיוניים מרחוק, מערכות לניהול מחלות כרוניות, פלטפורמות לייעול מוסדות רפואיים ועוד.

 

"אנחנו עוזרים לחברות הישראליות במסגרת ביתנים לאומיים, משלחות ממוקדות למדינות יעד, ביקורים עסקיים בישראל וסמינרים מקצועיים, שמסייעים לחברות לגשר את פערי המידע בתחומים המהווים חסמים, בדגש על רגולציה ותקינה.

אירוע העוגן של הענף בישראל, MEDinISRAEL, יתקיים בפעם החמישית בתאריכים 25-28 למרץ 2019 ב-Avneue Convention Center וימשוך אליו גורמים עסקיים מכל העולם. האירוע יעסוק בנושאי הבריאות הדיגיטלית על כל סוגיה, יכלול כנס ותערוכה בה יציגו 60 חברות ישראליות", מסכם אפשטיין.

 

שוחחנו עם מספר חברות שמשתתפות בביתן הלאומי הישראלי בתערוכה בדיסלדורף.

 

NE-Field Diagnostics

חברת EN Field נוסדה ב-2015 על ידי עופר רחמים, מייסד ומנכ"ל עד היום. החברה היא סטארט אפ ישראלי, שעוסק במכשור ופיתוח שיטות לבדיקת תפקודי ריאה. "החידוש שלנו הוא היכולת לבצע בדיקה באופן פאסיבי לתפקודי ריאה", מסביר רחמים ומוסיף "בשיטות שהשתמשו בהן בעבר הבדיקה היתה קשה מאד לחולי ריאות והיא היתה בצורה של נשיפות קשות ומתן פידבקים על ידי תהודה. הבדיקה הזו סיפקה נתונים קשים לפיענוח על ידי הרופאים".

 

הרחמים מספר על התפתחות הפיתוח: "לי יש חברת הנדסה ותיקה ובחיפושינו אחרי פרויקטים רפואיים, פגשנו את ד"ר שויסיוב, היום המנהל המקצועי שלנו, מומחה ריאות ברפואת ילדים, שמתמחה בביצוע בדיקות שונות בבי החולים הדסה. הוא ציין שאין בדיקה מתאימה לתפקודי ריאות אצל ילדים, להם קשה לתת הוראות נשימה מדויקות לביצוע. ניסינו כיוונים שונים ובסוף העזתי ליזום את הפרויקט בעצמי".

 

NEfield (צילום: יח
יכולת לבצע בדיקה באופן פאסיבי לתפקודי ריאה. NEfield(צילום: יח"צ)

 

"ביצענו מחקר מעבדתי ובסופו של דבר פיתחנו מכשיר פשוט לתפעול ובתנאי נשימה רגילה, שנותן תוצאות של מצב לחץ האוויר בריאות. גילינו אז שהבדיקה טובה גם לאנשים בוגרים חולים, שהבדיקות הקיימות קשות עבורם. צריך להבין, בארה"ב COPD הוא גורם המוות השלישי. חולי ריאות נוטים לחזור שוב ושוב אל בית החולים ובארה"ב בתי החולים נקנסים על חזרת חולה לטיפול באותה בעיה. המכשור שלנו יכול לייתר את כל הבדיקות ולתת תמונה מקדימה נכונה בשלבים ברי טיפול".

 

המכשיר שפיתחו בחברה ואותו יציגו בתערוכה, מייתר 3 בדיקות קיימות ונותן בבדיקה אחת תוצאות של נפח אוויר בנשימה, רמת התנגדויות של הריאות ובדיקת אלסטיות של הריאה. "המכשיר שלנו נראה כמו שלט טלוויזיה, הוא מתחבר לאפליקציה בסמארטפון והחולה יכול לבצע את הבדיקה בבית. עלות המכשיר מוערכת בכ-200$ ליחידה, להבדיל מבדיקות קודמות שאילצו אותו להגיע למוסד רפואיות ולבדיקות יקרות ומסובכות.

 

NEfield (צילום: יח
עופר רחמים (משמאל), מייסד ומנכ"ל NEfield(צילום: יח"צ)

 

"אנחנו פונים לחולים כרוניים ולרופאי המשפחה", אומר רחמים. "מחקרים הראו שחולים לא מרגישים את המחלה עד שלבים קריטיים. הבדיקה שלנו יכולה לבדוק באופן מיידי אבחון.. זה חוסך את ההגעה לבית החולים במצבים שאינם מקרי קיצון".

 

החברה נמצאת עם המכשיר אחרי ניסויים ובשלב הפיתוח, עם פרוטוטייפ קיים וכרגע היא מגייסת עוד כסף. "מכון היצוא מקשר אותנו עם כל הגורמים הרלוונטיים ויוצר לנו מפגשים בסין ובארה"ב גם בשגרה. במדיקה נקבעו לנו פגישות רבות על ידם. אנחנו מחפשים שותפים אסטרטגיים לשיתופי פעולה עם חברות מנוסות.

 

NEfield (צילום: יח
NEfield(צילום: יח"צ)

 

Libra@Home

חברת ליברה משלבת מציאות מדומה בשיקום של נפגעים נואורולוגית. החברה המציאה תוכנה לתרגול ושיקום של החלשות או פגיעות במערכות נאורולוגיות שמשפיעים על שיווי משקל, מערכת האוזן הפנימית – וסטיוולארית ותנועות גלגלי עיניים. אלה בעיות שמגיעות בעקבות פגיעות במוח וגם בגלל זיקנה ומחייבות טיפול פיזיאוטרפיסטי. המערכת מאפשרת תרגול, דיוק והתאמה של תרגולים בתהליך השיקומי גם בבית.

 

"אנחנו משתמשים במציאות מדומה בה מתרגלים תנועות ראש ועיניים רלוונטיות לשיקום על ידי קסדה יעודית ומערכת אצל הפיזיוטרפיסט ועל ידי שימוש בסלולארי בבית", אומר דריו גייסינגר, מנכ"ל החברה.

 

ליברה (צילום: יח
משלבת מציאות מדומה בשיקום של נפגעים נואורולוגית. ליברה(צילום: יח"צ)

 

"המערכת עובדת על תפקודי המוח בין המידע הסנסורי ותנועות הגוף, אצל פגועי ראש וקשישים", אומר גייסינגר. "המוח צריך ללמד להשתמש במידע אחרת, עם השיבוש, ואז המכשיר עוזר לעשות סוג של פיצוי של המוח על מצבים שהשתבשו. המערכת לא מתקנת אלא מאמנת את המוח ללמוד מחדש".

 

החברה הוקמה ב-2015. באקסלרטור The Hive באשדוד, שנועד לעולים חדשים. גייסינגר החל לבד וצרף אליו בהמשך את שותפו עד היום, מתכנת, בוגר חיל האוויר, גם הוא, כמו גייסינגר, עולה מאורוגוואי. "פנינו למדען הראשי וגייסנו מימון משלים מתורמים פרטיים מדרום אמריקה. עבדתי בחברה דומה שם, לפני שעליתי, וגייסתי את מייסד החברה בה עבדתי להיות יועץ עבורנו גם כאן, בחברה הנוכחית". גייסינגר עצמו לומד עכשיו לדוקטורט בתחום באוניברסיטת תל אביב.

 

ליברה (צילום: יח
מערכות VR זולות עם אפשרות מעקב מרחוק כך שהפיזיותרפיסט יכול לעקוב אחרי התרגול בבית ולדייק אותו. (צילום: יח"צ)

 

"גייסנו את ה-VR לטובת הטיפול ולמצבים שקשה לשחזר בחדרי השיקום. המערכות הן מערכות VR זולות עם אפשרות מעקב מרחוק כך שהפיזיותרפיסט יכול לעקוב אחרי התרגול בבית ולדייק אותו.

 

"הפרוטוטייפ מוכן. יש לנו אישור ממכון התקנים הישראלי, אישור אירופאי ואנחנו בתהליכים לרישום גם בארה"ב, ב-FDA. אנחנו בסבב גיוס שני ולתערוכה אנחנו מגיעים כדי למצוא מפיצים באירופה ובקרוב גם לארה"ב", מסכם גייסינגר.

 

Nucleix

חברת Nucleix קיימת אמנם מ-2008 אבל במרץ השנה יצאה לשוק עם בדיקה חדשנית של בדיקת סרטן באופן לא פולשני כלל. "אנחנו יודעים לזהות לפי בדיקות שתן או דם פשוטות, סרטן שלפוחית השתן וזה רק הסוג הראשון שהמערכת הזו תדע לזהות. בקרוב נוכל להכריז גם על בדיקה לגילוי סרטן הריאות. המטרה לזהות כמה שיותר סוגי סרטן באופן הזה", אומר ארנון חורב, מנהל השיווק והמכירות של החברה.

 

"המוצרים שלנו", אומר חורב, "הם מבוססי מחקר מתקדם והטכנולוגיה עוזרת לנו למצוא סימנים של ביואינפורמטיקה וביג דאטה. השילוב בין יכולות ביוכימיות לטכנולוגיות רגישות ומערכת ביואינפורמטית על ידי סריקת סמנים פוטנציאליים, מביאה לתוצאות בדיקה מצויינים. אנחנו עובדים עם הרופאים הטובים בעולם בתחומם".

 

Nucleix (צילום: יח
Nucleix(צילום: יח"צ)

 

הבדיקות הקיימות היום מצריכות חדר יעודי, סטריליות וצוות רפואי ובשל כך הבדיקה הפשוטה הזו מציעה מהפכה אמתית בתחום. "במקרה של סרטן שלפוחית השתן יש סיכויי חזרה של המחלה של 70%. הבדיקה השגרתית נעשית כ-4 פעמים בשנה אחרי הטיפול הראשוני ואחר כך המינון יורד", מסביר חורב. "זו בדיקה יקרה ומאד לא נוחה לחולה, כפי שניתן לדמיין ולכן בדיקה כמו שלנו חוסכת זמן, כסף רב ואי נעימות גדולה".

 

בעולם קיימות עוד חברות בתחום הזיהוי אך חורב מציין בפנינו שהבדיקה של Nucleix נותנת זיהוי מדויק יותר, בעלות נמוכה יותר.

 

BioBeat

הוא סטארטאפ בן כ-4 שנים, שעושה ניטור פיזיולוגי רציף על ידי סנסור, בגודל שלא על מטבע ובודק למעלה מ-30 פרמטרים רפואיים. "החברה שלנו היא היחידה בעולם שיש לה אישורים רגולטוריים מארה"ב, אירופה וישראל", אומר אריק בן ישי מנכ"ל ומייסד החברה.

 

"לתערוכה אנחנו מגיעים עם שעון יד שמתקשר עם אפליקציה סלולרית ובודק בין היתר קצב נשימה, סטורציה, לחץ דם רציף, נפח פעימה ותפוקות לב, דופק, טמפרטורה, הזעה, חיישן לאיתור נפילות ועוד.

 

"השעון הזה עובד עם טכנולוגית PPG, שקיימת עשרות שנים בשעונים חכמים ובמד סטורציה שמתיישב על האצבע בבתי החולים. אנחנו הוכחנו שבטכנולוגיה הזו אפשר לעשות הרבה יותר בדיקות ממה שעשו עד עכשיוופיתחנו עם מהנדסי החברה כמה משתנים רפואיים במקביל ומאפשרת לרופא לעקוב אחרי החולה, גם כשהוא יוצא מאישפוז.

 

ביוביט (צילום: יח
שעון יד שמתקשר עם אפליקציה סלולרית ובודק בין היתר קצב נשימה, סטורציה, לחץ דם רציף, נפח פעימה ותפוקות לב, דופק, טמפרטורה, הזעה, חיישן לאיתור נפילות ועוד. ביוביט(צילום: יח"צ)

 

"המוצר השני", מספר בן ישי, "זו מדבקה חד פעמי שמהווה פתרון יעודי בבתי החולים על ידי החד פעמיות שלה, שחוסך מאבי סניטציה וחיטוי וגם את הבדיקות הידניות. המדבקה מיועדת לשימוש מוגבל בזמן".

 

החברה כבר מפעילה את המוצרים האלה בצה"ל, בבית החולים איכילוב ובעוד כחודש בתל השומר. במקביל היא עובדת גם עם הולנד ושבדיה. המוצר כולו תוצרת הארץ. את השעון מקבלים על בסיס מנוי והמדבקה נמכרת ב-50$ ליחידה.

 

"אנחנו מחפשים במדיקה גם מפיצים מהעולם אבל גם מדענים, שיעשו שימוש במידע העצום והחשוב שנאסף אצלנו", מסכם בן ישי.

 

הערכה לטכנולוגיה הישראלית

"אנחנו גאים להשתתף בתערוכת מדיקה, תערוכת המכשור הרפואי הגדולה בעולם, בעיקר בתקופה שיש הערכה גדולה לטכנולוגיה הישראלית בתחום זה בגרמניה, שבאה לידי ביטוי בנכונות של גורמים מקצועיים בתאגידים הגרמנים הגדולים לבוא ולבקר בביתן הישראלי ולהיפגש עם חברות ישראליות שמציגות בתערוכה", אומר דורון אברהמי, ראש הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בברלין.

 

אברהמי מספר שבמהלך 2018 ההערכה באה לידי ביטוי בהשקעות, בהסכמים לשיתוף פעולה ובפיילוטים, שנחתמו בין חברות ומוסדות גרמניים לבין חברות ישראליות.

 

"בין השאר, הוא מספר, ראוי לציין את ההשקעה של תאגיד המכשור הרפואי Fresenius Medical Ventures, שהשקיע לראשונה מחוץ לארה"ב בחברת הסטארט-אפ הישראלית וקטוריוס טכנולוגיות רפואיות (Vectorious MedicalTechnologies). אנחנו בקשר עם תאגידים ובתי חולים גרמנים שמתעניינים בטכנולוגיות ישראליות ומקוויים שנראה עוד סיפורי הצלחה כבר ב-2019.

 

עוד מספר אברהמי, שהתחום החם בגרמניה היום הוא הבריאות הדיגיטלית (Digital Health) ו"רפואה מרחוק", שקיבלו לאחרונה זריקת עידוד בדמות הסרת מקצת הגבלות שהיו בשוק הגרמני. "עד כה, רופאים בגרמניה הורשו רק להציע טיפול מעקב באמצעי טל-רפואה (TeleMedicine) כמו ייעוץ דרך וידאו רק אם המטופל כבר ביקר במרפאה שלהם לפני כן. כעת יוכלו רופאים להעניק טיפול למטופליהם במקרים פשוטים של תחלואה גם בדרכי טלמדיה שונות מבלי שפגשו אותם קודם לכן. המגמה בלב השיח העכשווי בעולם הרפואה הדיגיטלי בגרמניה מגיעה לאור העובדה שבדיקה קפדנית של ההגבלות הנוכחיות על טיפול מרחוק היא יעד מפורש של הממשלה הגרמנית החדשה כפי שזה מצוין בהסכם הקואליציוני של הממשלה".

 

במפגש הבין ממשלתי האחרון בין ממשלות ישראל לגרמניה, שנערך באוקטובר בירושלים, בנוכחות ראשי המדינות , הצענו לגרמנים שתוף פעולה בתחום זה ואנחנו מקווים לראות את הפירות של שיתוף פעולה זה בקרוב", מסכם אברהמי.

 

בשיתוף מכון היצוא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים