שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    אקזוטיקה אמריקנית?

    74 שנים אחרי שנטשה את תריסר הצילינדרים חוזרת קאדילק למבנה ה-V12 היוקרתי, ומציגה אותו במכונית ספורט. מה עומד מאחוריה?

    12 צילינדרים וקאדילאק (או בכלל מכוניות אמריקניות) אינם נראים היום כשידוך הולם. אחרי הכל מנועי V12 מסמלים תמיד את העידון, התחכום וה"פיינשמייקריות" האירופאית ואילו מכונית אמריקנית אמיתית צריכה V8 נוהם, גדול בנפח וקטן בטכנולוגיה.

    ההיסטוריה חוזרת

    פעם זה כמובן היה שונה ועיון בדברי ימי תעשיית הרכב האמריקנית יגלה שבתחילת המאה ייצרה חטיבת היוקרה של ג'נרל-מוטורס לא רק מנועי V12 אלא אפילו V16 (כן, כן - מנועי שישה עשר צילינדרים). המכונית האחרונה של קאדילק שצוידה במנוע V12 הייתה ה-85 שיוצרה בשנים 1936-1937. עד 1940 עוד יוצרה ה-90 עם מנוע V16. אלא שמאז ועד היום העדיפו רואי החשבון של היצרן רב ההילה לשכוח את המסורת הזו וקאדילק התמקדה במנועי V8.
    האם כל זה ישתנה בעתיד? ייתכן בהחלט, אם לשפוט לפי מכונית התצוגה החדשה של קאדילק, הצ'ין- מילה שפירושה מאה בספרדית. מכונית זו פותחה כחלק מההכנות לחגיגות יובל המאה של קאדילק, שיקרה בשנה הבאה. לכבוד זה הציגה קאדילק גם מנוע V12 חדש. זהו לא מנוע סדרתי ולכן יש להתייחס לנתונים ולחידושים שבו יותר כהצגת תכלית. ובכל זאת נראה שקאדילק משגרת כאן רמז לכיוון יצרני מכוניות היוקרה הגרמניים. שם, בגרמניה, הפך מנוע ה-V12 לפרט חשוב מבחינת תדמית ויוקרה ברזומה.
    עד כדי כך שאודי ופולקסווגן פתחו מנוע W מיוחד, למרות שידעו שלא יישא בנטל עיקר המכירות. קאדילק, כדאי לזכור, חושפת את המנוע ממש לפני השקתה האירופאית הכל כך חשובה שלה, ה-CTS החדשה. והכוונה ברורה; להראות שגם אנחנו יכולים ולזכות בנקודות זכות מבחינת התדמית.

    המאה המרהיבה

    הצ'ין, שעוצבה על ידי סיימון קוקוס הבריטי, נראית באיורים ששחררה ג'נרל מוטורס מרשימה ביותר. מדור במכונית ספורט אקזוטית בעלת מנוע מרכזי. איום על פרארי? לא, קשה להאמין שקאדילק תביא מכונית כזו לפס הייצור וסביר להניח שתתמקד במכוניות קופה/קבריו דוגמת האווק. המכונית בנויה מחומרים מרוכבים, סיבי פחם ליתר דיוק, ואינה מתבססת על פלטפורמה של ג'נרל מוטורס. בעיצובה המוזר אך יוצא הדופן נעשה שימוש בין היתר במעין סנפירים מאחור, אזכור לקאדילקים של שנות החמישים. ויש גם ספוילר אחורי מתכוון ומתפרק.
    לרשות הנהג עומדות כאן שפע מערכות העזר של ג'נרל מוטורס החל מסיוע בראיית לילה ועד בקרת יציבות ובקרת חניה. יש גם מצלמה לראייה לאחור. בתא הנוסעים נעשה שימוש רב באלומיניום, שבולט לצד לוח המחוונים המרצד עם טכנלוגיית LCD.

    היה מנוע

    אבל הבשורה האמיתית מאחורי הצ'ין נמצאת בחלק האחורי שלה או ליתר דיוק במרכז. מדובר כאמור במנוע ה-V12 שמכונה נורת'סטאר XV12. כמו שהזכרנו, זהו מנוע בעל תריסר צילנדרים ראשון בחברה מאז שנות השלושים. המנוע הענק, שנפחו 7.5 ליטר, מפתח 750 כ"ס ו-62.2 קג"מ!!!. למרות הנפח המכובד ובשל מבנה מתוחכם טוענים בג'נרל מוטורס למידות חיצוניות קטנות כמו של V8 וגם למשקל קל בזכות שימוש באלומיניום. המנוע, שלו 60 שסתומים, מצויד גם בהזרקה ישירה והצתה ישירה, תזמון שסתומים משתנה, וסעפות יניקה ופליטה משתנות. בג'נרל-מוטורס מדגישים את העובדה שהוא מסוגל בעת הצורך ולטובת חיסכון בדלק לעבוד רק עם שישה צילינדרים. למערכת זו, שכבר נראתה בעבר, קוראים בג'נרל מוטורס "נפח לפי דרישה"- כאשר אין צורך בכוח רב מנותקת הצלע הימנית של המנוע. מערכת זו תגיע לכלי השטח הגדולים והבזבזניים כבר ב-2004.
    במנוע נעשה גם שימוש ברעיון האלטנרנטור-מתנע שהוא יחידה אחת. בג'נרל מדברים אפילו על נושאים כמו החלפת שמנים פעם ב-68,000 קילומטרים. חברת פרו-דרייב הבריטית המפורסמת, שמריצה את סובארו באליפות העולם בראלי, תרמה לפרוייקט תיבה חצי אוטומטית.
    באופן מעניין אחת החברות שסייעו לג'נרל מוטורס בפיתוח מנוע ה-V12 היא קוזוורט. זו סייעה בעבר גם לפורד בפיתוח מנוע כזה (וגם לרולס=רויס בהתאמת ה-V12 של ב.מ.וו) . קוזוורט, כדאי לזכור, מחולקת היום בין פורד (חטיבת מנועי המירוצים) ואודי (חטיבת הפיתוח). העולם, כמו שאמרנו פעם, קטן.

    והיו גם אחרים

    יהיה או לא? עדיין מוקדם לקבוע. הכוונה העיקרית של ג'נרל מוטורס עם המכונית והמנוע היא להציג טכנולוגיות חדשות שיגיעו למכוניות נוסעים שגרתיות יותר. ואולם ההקפדה על מידות קטנות במנוע, כדי שיהיה אפשר למקמו במכוניות רגילות, הרתימה של קוזוורט לעניין, ואפילו תשומת לב לתדירות הטיפולים אומרת שבג'נרל בהחלט בודקים כיוונים לעתיד. ואם זה ישתלב עם ציפיות רואי החשבון ואולי דרישה של הקהל, אנו עשויים לראות בקרוב V12 בקאדילק.
    בכל מקרה, בסמוך לקאדילק הציגה ג'נרל מוטורס גם את הסאטורן סקי וה-GMC טרה 4 - שתי מכוניות תצוגה. הסקי היא רודסטר קטנה עם שני מושבים נוספים מוסתרים ואפילו דלת חבויה לנוסעים מאחור. הטרה4 הוא טנדר, הפעם עם תא נוסעים כפול (דאבל קבינה) שרומז לכיוון העתידי של החטיבה המסחרית.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    קאדילק צ`ין...
    רעיונות מתקדמים...
    ומנוע V12 ראשון בקאדילק מאז שנות ה-30
    והייתה גם סאטורן סקיי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים