שתף קטע נבחר

מחשבה תחילה

רכישת רכב בישראל היא אירוע די טראומטי עבור הנהג הממוצע. לפניכם מספר נקודות שיעזרו לכם לעבור את המשימה טוב יותר



הכותב אינו עיתונאי ואינו נמנה על צוות הכותבים של ynet. הכתבה מייצגת את דעתו האישית בלבד.

קניית מכונית בישראל מתבצעת לא פעם מהסיבות הלא נכונות. בשורות הבאות הכנתי רשימה של דעות קדומות המשמשות נר לרגלי רבים מהישראלים בקניית רכב חדש או משומש; בהמשך אנסה להפריכן. יש לציין כי הכתוב מטה אינו מתאים לכל אחד. המטרה המרכזית בכל מקרה היא לנסות ולהסביר טוב יותר כמה מושגים ומאפיינים חשובים, אשר אליהם כדאי להתייחס בעת קניית מכונית.

"מטר רץ קובע"

אנשים רבים קונים רכב גדול, למרות שבעצם אינם צריכים כזה. אדם הנוסע לבד במכונית רוב הזמן, ללא ילדים, מתעקש לקנות מכונית גדולה רק כי הוא רוצה "אוטו אמיתי" ולא "סתם צעצוע קטן". לכלי רכב קטנים יש דווקא לא מעט יתרונות גדולים, כמו זריזות גבוהה יותר, התנהגות עדיפה, צריכת דלק נמוכה יחסית הנובעת ממנועים קטני נפח ומשקל נמוך, אפשרות תמרון יעילה וחנייה זמינה ברחובות הצפופים.

"רק סדאן" (או "השמרנות חוגגת")

רוכשי רכב רבים מביטים בגרסת חמש דלתות למשל, ורואים בעיני רוחם (בלבד כמובן…) רכב קטן יחסית. מדוע? ראשית, וזה כבר עניין של טעם אישי כמובן, מרבית המכוניות הקומפקטיות מיוצרות ראשית ובעיקר כגרסה "קטועת אחוריים", ונראות על-כן (שוב, בדרך כלל) טוב יותר, הרמוני יותר, נאה יותר. כמו כן, חישבו היטב לפני שאתם מתלוננים על מחסור בנפח טעינה. האם אתם באמת צריכים את השטח הנוסף (אם יש כזה בכלל)? כמה פעמים כבר נדרשתם להניח שלוש מזוודות ענק בתא המטען? בשביל קניות בסופר, גם תא המטען של מכונית מיני קטנטנה מספיק די והותר.
הוסיפו לכך מרכב נוח בהרבה לצורך חנייה ותמרון, נוחות גבוהה של הכנסה והוצאת פרטים מאחור בזכות אותה דלת חמישית, ואת האפשרות לקיפול המושבים האחוריים לטובת שטח הטענה גדול בהרבה. ותמיד כדאי לזכור כי למרות הכל, גרסת חמש דלתות כמעט ואינה נופלת מסדאן בכל הנוגע למרחב פנים. במרבית המקרים, מרווח הראש מאחור הוא הנפגע היחיד מהבחירה ב"דלת חמישית".

"מנוע גדול"

כבר שנים רבות גודל המנוע אינו מלמד באופן ישיר על ביצועי הרכב, או אפילו על ההספק המרבי ונתון המומנט. אז מדוע אנשים עדיין מתעקשים על 1600 סמ"ק? הרי מנוע 1400 או 1300 במכונית קטנה אינו בהכרח חלש יותר ממנוע 1600 במכונית גדולה יותר. למשקל הרכב השפעה מכרעת על ביצועיו – רכב קליל וקטן עם מנוע לא גדול יאיץ לעיתים מהר יותר מרכב משפחתי בעל מנוע 1600 או אפילו 1800 סמ"ק.
בנוסף, כמו בחיים, הגודל אינו קובע דווקא את הכוח. כיום עדיין מיוצרים מנועים מיושנים בעלי נפח גדול אך חלשים יחסית. מצד שני, יש "בשוק" מנועים חדישים, קטנים וחזקים מאד, הנעזרים בתיבות הילוכים מתוחכמות ויעילות.

"גדול הוא בטוח"

אכן, בדרך כלל, רכב פאר גדול, יוקרתי, מאובזר ויקר יהיה כנראה בטוח יותר מסופר-מיני קטנטנה. אבל מוטעה לחשוב שרק מכיוון שהוא גדול וכבד, הוא גם יותר בטוח מקטנה וקלילה. יש לזכור תמיד כי ככל שהמכונית חדישה יותר (וקטנה-חדשה זולה הרי מגדולה-ישנה במקרים רבים), היא נאלצת לעבור מסכת ייסורים איומה בדרכה לאולם התצוגה, כולל עוד ועוד דגש על בטיחות מבנה, אביזרי בטיחות מתקדמים, אלקטרוניקה וכו'.
מכוניות גדולות ומפוארות של לפני מספר שנים כלל לא צוידו באבזרי בטיחות כמו שלל כריות אוויר, קורות חיזוק סופר-חזקות, מכלולים קורסים בתחכום, ABS שעבר פיתוח והשקעה אדירה בכל שנה חדשה. וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על מתלים מודרניים יותר, מערכות הגה משוכללות, סרחי עודף קטנים יותר ואולי אפילו חשוב מכל - תחושת ביטחון בפעולות שאנו עושים.
מעטים בלבד מסוגלים "להתחבר" לתנועה המגוונת של מרכב כבד כמו לדוגמה במרצדס כבודה. מכונית סופר מיני מעבירה לנו הרבה יותר טוב את הכוחות הפועלים עליה – על הגלגלים, מערכת ההגה, המתלים, המרכב, השלדה. כוחות אלה מועברים היטב לגוף וידי הנהג במכונית קלה, והרבה פחות במכונית כבדה.

"גדול הוא נוח"

בהרבה מקרים, פשוט אין קשר בין השניים. מכוניות קטנות רבות אינן צפופות כלל, ולעיתים מרווחות יותר ממכוניות גדולות מהן תודות לתכנון מבריק, מתקדם ופונקציונלי. אז נכון, אין מה לעשות מול בסיס גלגלים ארוך, ודייהטסו קטנה תהיה כנראה לעולם פחות מרווחת מקאדילק. אבל כלל לא בטוח שרנו קומפקטית מציעה פחות מקום מקאיה משפחתית.

"רב סרן שמועתי"

"חבר שלי קנה והיא התקלקלה לו כל הזמן". "דודה שלי קנתה והיא מאוד מרוצה". נא להתעורר רבותיי! מקרה בודד אינו מלמד דבר על הרכב, לטוב או לרע. אתם יודעים (או לא) איך זה – על כל סיפור אימים מצמרר ניתן למצוא גם סיפור אהבה סוחט דמעות. אז נכון, יש מכוניות מסוימות שהן פחות אמינות ממכוניות אחרות, אבל ניתן לבדוק היכן זה בדיוק מתבטא. קודם כל, אסור לשכוח שגם המכונית האמינה ביותר עלולה להתקלקל מדי פעם, והטיפול שתדרוש, כולל החלפת חלקים, יעשה את העסק ליקר להחריד. שנית, תמיד כדאי לזכור כי לנהג ולאופן נהיגתו יש השפעה מכרעת על אמינות הרכב ושרידותו לאורך זמן.

"אין לו שוק"

זכרו תמיד כי רכב בעל ביקוש גבוה היום, יכול לעבור לסטטוס של "מוקצה מחמת מיאוס" מחר, או בעוד חמש שנים אם לדייק. כי מי בדיוק יכול לערוב לך על מצב השוק בעוד מספר שנים? הצפה של השוק, כניסת דגם חדש עליו עוד לא ידעתם (ולעיתים גם היצרן לא). וחוץ מזה, מה על ההנאה שבנהיגה ברכב מצוין "בלי שוק", לא שווה לכם כמה שקלים? ומה על החיסכון (בדלק למשל) של מכונית עם גיר ידני על פני כל אותן שנים, לא שווה להתאמץ אחר כך במכירה? אז נכון שלרכוש היום משפחתית מהנה עם גיר ידני משמעותו בעוד שלוש שנים מאמץ ניכר בעת המכירה, התפשרות על "מחיר מתחת למחירון" וזלזול בוטה בצד הסביבה "המחושבת". אבל כמה תענוג אתם מרוויחים בדרך?

קוראים המעוניינים לשלוח סיפורים נוספים, מוזמנים לעשות זאת לתיבת ה-E-mail של ערוץ הרכב: wheels@y-i.co.il

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים