שתף קטע נבחר

למה טוקיו?

מפתיע לגלות, אך רק מעט מהחידושים המוצגים בתערוכת טוקיו מקבלים ביטוי על כבישי המערב. וזו רק סיבה אחת למה כדאי לדעת מה קורה שם

תערוכת טוקיו מעולם נחשבה אחת התערוכות החשובות בעולם הרכב. השקות עולמיות של כלי רכב סדרתיים כמעט ואינן "נשמרות" עבורה, גם כאשר מדובר בתוצרת יפן עצמה. בנוסף, יצרנים אירופאים ואמריקאים נוטים להתעלם מקיומה ויש כאלה אשר חוסכים מעצמם את ההשקעה הגדולה מראש – וכלל אינם מופיעים.

 

אבל התערוכה הזו היא גן עדן שאין כדוגמתו לחובבי טכנולוגיה, זכאית אפילו לכנות עצמה "המסודרת ביותר", ומתברכת במגוון עצום של כלי רכב שלעולם לא יגיעו לפס הייצור, הרבה יותר מכל תערוכה אחרת של עולם הרכב.

 

כי תערוכת טוקיו, הנערכת מדי שנה, משמשת עבור היצרנים היפנים בעיקר מפגן כוח רעיוני, העושה שימוש ביכולת הנדסית שאינה מושפעת משיקולי תקציב. והסיבה לכך פשוטה. בתערוכה זו מופיעות יותר מכוניות קונספט - או תצוגה אם תרצו - מאלה של כל שאר תערוכות הרכב העולמיות גם יחד.

 

וזו כנראה הסיבה לכך שעולם הרכב מתעניין מאד בתערוכה זו, גם אם רק לעיתים נדירות היא משגרת בעזרתה בשורות של "תחילת יצור" מכוניות סדרתיות. למען האמת, אפילו בתערוכה עצמה נחבאות גרסאות מוכנות לאולם התצוגה במקומות פחות אטרקטיביים, תוך שהן מפנות את אור הזרקורים לכיוונן של יצירות שונות ומשונות.

 

כך למשל, בביקור האחרון שערכנו שם, היה נושא העיצוב חשוב מאי פעם. וכמו תמיד, היפנים הלכו עם המוטו הזה עד הסוף, תוך שהם דואגים לתחפושת "רטרו" לכל כלי רכב, מהקטנים והזעירים שבהם, וכלה בלימוזינות מפוארות המשמשות את המוניות המיוחדות שנעות בטוקיו.

 

מה שלא מנע מהיצרנים היפנים להציג דו-מושביות קלילות, עם תא נוסעים שמתאים לצמד ילדים צנועי מידות, המצוידות במנוע בנפח של חצי-ליטר-פלוס וצמד מגדשי טורבו, היגוי והנעה לכל ארבעת הגלגלים, תזמון משתנה לשסתומים, כוונון אורך לסעפות יניקה ופליטה, מחשבי-על כאמצעי ניווט ועוד ועוד, כיד הדמיון של מחלקת התכנון בשעותיה הפנויות. למעשה, ניתן לומר כי בתערוכה הזו אתה רואה יותר רעיונות שלעולם לא יגיעו לייצור מסודר מפתרונות בעלי יישום מיידי.

 

אבל זה כנראה הקסם הגדול של התערוכה הזו. מעין אולם תצוגה עתידני שברובו כלל אינו ריאלי או רלוונטי לעולם הרכב. גן משחקים גדול של יצרני הרכב המקומיים, אשר מודעים היטב לתחרותיות העזה ברחבות הצפופים של הכרך. ומספר העיתונאים שמגיעים לשם מכל קצווי תבל מוכיחים זאת היטב.

 

וכך היה ללא ספק גם השנה, עם שפע אדיר של מכוניות תצוגה אותן "שיחררו" היצרנים היפנים לעיתונות העולמית. גם כאן תמצאו רעיונות משונים, פתרונות לא מקובלים ועיצוב שבמקרה הטוב קשה להגדירו כלל. יש כמובן שמוכנים להישבע שזו תערוכה שמצליחה שנה אחר שנה לקבוע שיאים חדשים ברמת הכיעור של רכבי התצוגה. אבל אם תשאלו אותנו, זו לא יותר מהפגנת פער בין תרבויות.

 

כתבה זו התפרסמה לראשונה לקראת תערוכת טוקיו 2001. וכן, היא רלוונטית גם היום...


פורסם לראשונה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תערוכת טוקיו. צעצועים רציניים מאד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים