שתף קטע נבחר

הרב אלישיב: כוהנים טסים בשקיות - "מעשה ליצנות"

בניגוד לפרסומים כאילו הוא היה מעורב במתן פסק הלכה לפיו כוהנים הטסים לחו"ל מנתב"ג, יתעטפו בשקיות משום שהמטוס עובר מעל לבית הקברות בחולון, התייחס פוסק הדור, הרב אלישיב, בלגלוג לפסיקה. שרת החינוך רשמה עוד הישג בהתקרבות לחרדים, בביקור שערכה במוסדות חינוך של ש"ס. ו"יתד נאמן" מזהיר מפני ש"סניקים "בעלי חזות חרדית שנראים חרדים כמונו"

"זה מעשה ליצנות", כך הגיב פוסק הדור הרב יוסף שלום אלישיב כששמע על פסק ההלכה על פיו כוהנים יטוסו לחו"ל כשהם עטופים בשקיות ניילון כדי למנוע מהם להיטמא כשהמטוס עובר מעל בית הקברות בחולון.
שלשום (ה') הוציא ארגון החסד החרדי זק"א (זיהוי קורבנות אסון) הודעה על פיה משפחת כוהנים מורחבת היוצאת ביום ראשון לחתונה בארה"ב, הגיעה למחסני הארגון כדי לקבל שקיות ניילון אטומות המשמשות לפינוי גופות, זאת על פי פסיקת רבנים כי עליהם להתעטף בשקיות בזמן המעבר מעל בית העלמין בחולון.
בין הפוסקים שהוזכרו כמי שנטלו חלק בפסיקה היה הרב אלישיב. אך אמש, כשהגיע לסדר חופה וקידושין בחתונה שנערכה בירושלים, נשאל על כך ובתגובה צחק, הניף את ידו בתנועת ביטול ואמר "זה מעשה ליצנות". יש לציין כי בזק"א עדיין מתעקשים כי מדובר בפסק הלכה של הרב אלישיב.
לאחרונה פורסם פסק הלכה של הרב אלישיב ובעקבותיו של בד"צ העדה החרדית, על פיו אסור לכוהנים לטוס מנמל התעופה בן גוריון לחו"ל בשל העובדה שהטיסות עוברות מעל בית העלמין היהודי בחולון.
הרב אלישיב, לאחר שדרש לדעת מאילו סוגי מתכות עשויים המטוסים, הסביר כי בניגוד לבתי קברות יהודיים אחרים, בהם המתים נקברים כשבין הגופה לבין המצבה מונחות פלטות ונשאר רווח, דבר המונע מהטומאה "לבקוע עד השמים", בבית העלמין בחולון נהוגה שיטת קבורה אחרת שאינה "חוסמת" את טומאת המתים ועל כן אסור לכוהנים לטוס מעליו, כשם שאסור להם לטוס מעל בית הקברות בהר הזיתים.

תרגיל הדגלים של לבנת

מוסדות החינוך של ש"ס, שזכו השבוע לביקור של שרת החינוך לימור לבנת, הכינו עבורה תפאורה מושלמת, שכללה בין היתר הצבת דגלי ישראל, הצגת פרויקטים מדעיים והשתתפות בשיעור אנגלית. השרה הגיעה למוסדות החינוך של רשת "מעיין החינוך התורני" בפתח תקוה ובבני ברק. ההיערכות של הש"סניקים הוכיחה את עצמה וכששאלה לבנת "יש דגל?", הוצגו בפניה מיד דגלי ישראל שהוצבו לכבודה במסדרונות. ילדי הגנים קיבלו אותה כשהם מצוידים בדגלי ישראל קטנים בידיהם.
הביקור שערכה לבנת נידון בהרחבה הבוקר לאחר התפילה בביתו של הרב עובדיה יוסף. הרב עובדיה יוסף בירך את לבנת וביקש מסגן שרת החינוך, משולם נהרי, למסור לה דרישת שלום. בש"ס אף מתכננים ללבנת פגישה קרובה עם הרב עובדיה יוסף. בכך נמשך המסע המוצלח שמנהלת לבנת אל לבו של הקונצנזוס החרדי, למרות עובדת היותה אשה. לפני זמן לא רב אף זכתה לבקר במוסדות חינוך חרדיים-אשכנזיים וגם שם זכתה לתשבחות על מה שכונה "יחסה ההגון לחרדים ואהדתה למורשת ישראל".
ביקור זה, אגב, זכה לביקורות חריפות מצד חוגים חרדיים קיצוניים. בטאון "העדה החרדית" יצא אז בכותרת ראשית - "יהדות הנאמנה סוערת ורועשת על חילול התורה ותשב"ר (תינוקות של בית רבן) כאשר הביאו אשה פרוצה צרת החינוך והשמד להופיע בפני ילדי תשב"ר שלא טעמו טעם חטא". העיתון ביכה את ה"תמונה המחרידה, לראות ילדי תלמוד תורה מחוננים עם פיאות וציציות מתבדרות מד' כנפיהם, עומדים בגינוני כבוד והתרפסות לפני פרוצה".

מיהו חרדי?

הפערים בין ש"ס לבין הציבור החרדי-ליטאי הולכים ומתרחבים. הפולמוס הבלתי נגמר בעניין השתתפות ש"ס ומנהיגה הרב עובדיה יוסף בטקס לזכר מעמד ה"הקהל" בחול המועד סוכות, המחיש יותר מכל עד כמה מדובר בשני סוגי "חרדיות" שונים, בעיקר בכל הקשור ליחס ההשקפתי לציונות ולמדינת ישראל.
לעתים נראה הפולמוס כשיח חירשים בו הליטאים תוקפים בחיטים והש"סניקים משיבים בשעורים. בעוד שלוז השדרה של ההתנגדות הליטאית טמון בעצם השותפות בטקס שיש בו משום הענקת מעמד ערכי למדינת ישראל ומוסדותיה, משיבים הש"סניקים בנימוקים הלכתיים שונים.
כך למשל הרב עובדיה יוסף, שתקף במוצאי השבת האחרונה את הביקורות שהופנו כלפיו בבטאון הליטאי "יתד נאמן" ("מי שמחמיר הוא חמור... אם היה כותב את זה טומי לפיד החרשתי... יתד לא נאמן"), וציין את העובדה שהקריאה בספר התורה במעמד ה"הקהל" נעשתה מתוך "ספר תורה כשר".
גם נימוקו של בכיר בש"ס, שהביע תמיהה על הביקורת הליטאית ואמר ש"הרב עובדיה עבר בעצמו על כל פרטי הטקס", מבהיר את חוסר ההבנה לגבי פשר ההתנגדות העקרונית לעצם קיומו של הטקס. בעוד הליטאים מדברים על שילוב של השקפה והלכה, הרב יוסף מדבר על הלכה נטו. להסבר שלו אודות הצידוק ההלכתי של קיום מעמד ה"הקהל" אף הקדים שיר הלל ממושך על פסיקותיו של מחבר השולחן ערוך במאה ה-16 רבי יוסף קארו ("מרן המקורי"), למרות שאין אצלו כל התייחסות למעמד "זכר ל'הקהל'". הרב עובדיה התמקד בעניין ההלכתי גרידא תוך התעלמות מההשקפה החרדית אשכנזית שנולדה שנים רבות אחר כך מתוך הפולמוס החדש עם הציונות.
"יתד נאמן" מגיב במאמר של הפובליציסט הבולט של העיתון, הרב נתי גרוסמן, בו הוא מזהיר מפני אנשים "בעלי חזות חרדית" ש"נראים יהודים חרדים כמונו", זאת כהמשך לקו הליטאי המציג את ש"ס בתור "מפד"ל ב'" ובהתאם לאמירתו הנחרצת של פוסק הדור הרב אלישיב (ראו קישורים מימין) כי "ש"ס אינה שייכת לעולם החרדי".

יציאת השבת

בש"ס עובדים בשקט על יוזמה חדשה לעגן בחוק את התקנות בעניין כהונתם של שני רבנים, ספרדי ואשכנזי, בכל עיר בארץ. פעיל חרדי, אשכנזי דווקא, ניסה להסביר השבוע את הצורך בשני רבנים וסיפר:
פעם בא אדם אחד לרב הראשי שלמה גורן ושאל אותו "החתול שלי אכל חלב אחרי בשר, מה לעשות?". שאל אותו הרב גורן: "באיזה צבע החתול?" וכשהשיב לו "שחור", אמר לו הרב גורן: "חתול שחור? זה אני לא יכול לפסוק. תפנה לרב עובדיה".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים