שתף קטע נבחר

חברת התעופה של הנסיך הקטן

אחד מטייסיה הראשונים של אייר-פראנס היה אנטואן דה סנט-אקזופרי, מחבר "הנסיך הקטן" * המטוסים הראשונים של החברה נלקחו מעודפי חיל האוויר הצרפתי, לאחר מלחמת העולם הראשונה * האנליסטים מעריכים שהיא תצא מחוזקת מהמשבר שמכה כעת בענף התעופה העולמי * אולי משום כך, היא מעזה דווקא עכשיו להחזיר לטיסות מסחריות את מטוס הקונקורד העל קולי

צייר לי מטוס סיוע לבנות הברית המטוס המהיר בעולם מהדקים את החגורות 
יחסים רעועים עם ישראל עוד כמה דברים 

אחרי אחת השנים הקשות בתולדות תעשיית התעופה, הפעילה החודש חברת אייר-פראנס את טיסות הקונקורד בקו פאריז-ניו-יורק, לראשונה מאז התרסקות מטוס הקונקורד שלה ביולי 2000. ראש עיריית ניו-יורק, רודי ג'וליאני, הגדיר את הצעד כמחווה סמלית. אחרי מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר, נראה שזו הגדרה מדויקת.
השנה האחרונה פגעה בכל חברות התעופה. עוד לפני הפיגוע במגדלי התאומים סבלו חברות התעופה מהמיתון הכלכלי. אבל התחזיות לגבי אייר-פראנס אופטימיות: האנליסטים מעריכים כי החברות הקטנות ייבלעו על-ידי הגדולות - אייר-פראנס, לופטהנזה ובריטיש-איירווייז - ואלו יובילו את השוק.

צייר לי מטוס
אייר-פראנס מתגאה ברקע אמנותי מרשים: אחד מראשוני הטייסים בחברה היה אנטואן דה סנט-אקזופרי, מחבר "הנסיך הקטן". הטיסות המסחריות הראשונות בארה"ב, צרפת ואנגליה נועדו להעברת דואר. לרשות הצרפתים עמדו החל מ-1918 מטוסים מ"שאריות" חיל האוויר הצרפתי ממלחמת העולם הראשונה, וסנט-אקזופרי, בן למשפחת רוזנים מליון, היה בין מובילי הדואר. בגיל 21 התגייס סנט-אקזופרי לחיל-האוויר הצרפתי, ובתום השירות הצבאי הוציא רשיון טייס אזרחי.

ב-1926 החל סנט-אקזופרי את הקריירה שלו כטייס בחברת התעופה הצרפתית אירופוסטל, ומאוחר יותר מונה למנהלה. ב-1933 התאחדו ארבע חברות תעופה קטנות אייר-אוריינט, אייר יוניון, S.G.T.A וחברת סינדה שרכשה את חברת אירופוסטל. החברה החדשה נקראה אייר-פראנס. סנט-אקזופרי עבד באייר-פראנס כאיש פרסום, והמשיך לטוס באופן פרטי. ב-1939 חזר לחיל-האוויר והשתתף במלחמת העולם השנייה, ושנה לאחר מכן עבר לניו-יורק. ב-1943 הוציא את "הנסיך הקטן", שהפך לנכס צאן ברזל. לאחר שיצא הספר לאור חזר סנט-אקזופרי לטייסת, ובטיסה המבצעית העשירית שלו, ב-31 ביולי 1944 הוא נעלם לנצח בטיסה מעל הים-התיכון בדרום צרפת.

חזור למעלה
סיוע לבנות הברית
הקמת אייר-פראנס ב-1933 ממקבץ חברות פרטיות קיימות בוצעה בסיוע השקעה ממשלתית של 201 מיליון פרנק. בין היתר נקבע, כי לפחות 50% מהחברה יהיו בבעלות ממשלתית. לארבע החברות כבר היה ניסיון, וכן קווים בינלאומיים בין פאריז ללונדון, בריסל, ג'נבה, קורסיקה, אלג'יר וטוניס, וכן קווים דוגמת בואנוס-איירס-ונצואלה. תוך שלוש שנים מיום האיחוד הפסיקה אייר-פראנס את השימוש במטוסים הקלים החד-מנועיים, והחליפה אותם במטוסים חדישים תלת מנועים. ב-1939, לפני תחילת מלחמת העולם השנייה, ניצבה אייר-פראנס במקום השלישי בעולם ברמת המטוסים ובמספר הטיסות, הקילומטראז' והרווחיות.

אחרי פרוץ המלחמה הצליחו הכוחות שהתנגדו לנאצים להעביר את חלק ממטוסי החברה אל מחוץ לצרפת. ב-41' הוקם ה-L.A.M - קווי תעופה צבאיים - שהיווה מעין חיל-אוויר שסייע לבנות הברית.

המפקד העליון היה שארל דה-גול, ובסיס הכוח היה בדמשק. ב-45' חזרה אייר-פראנס לפעילות.

חזור למעלה
המטוס המהיר בעולם
ב-1962 קיבלו ממשלות בריטניה וצרפת החלטה משותפת לפתח את המטוס העל-קולי המהיר בעולם. טיסת המבחן הראשונה של הקונקורד נערכה בטולוז, ב-2 במארס 1969. ב-12 באוקטובר 1992 הקיף מטוס קונקורד את העולם במהירות שיא של 33 שעות ודקה אחת. הקונקורד מגיע לגובה של 18 אלף מטר, ויכול להטיס עד 100 נוסעים. הטיסות לא היו מעולם רווחיות, אך נחשבו לסמל-סטטוס יוקרתי. הנוסעים זוכים לשירות מלכותי ממש.

ההילה סביב הקונקורד נפגעה קשות ב-25 ביולי 2000. מטוס קונקורד של אייר-פראנס התרסק על בית-מלון במרחק 6 ק"מ מנמל התעופה שארל דה-גול. 100 הנוסעים ו-9 אנשי צוות נספו. כל טיסות מטוסי הקונקורד באייר-פראנס ובריטיש-איירווייז הופסקו. סכום שיא של פיצויים - מעל 100 מיליון דולר - שולם למשפחות הנספים.

חזור למעלה
מהדקים את החגורות
ביוני 2000 הודיעו אייר-פראנס, דלתא-איירליינס, קוריאן-איירליינס, אייר-מקסיקו ואליטליה על ברית אווירית - שיתוף פעולה כלכלי ומקצועי. החברות מבצעות 6,402 טיסות ביום, ל-451 יעדים ב-98 מדינות, והן מהוות את קבוצת התעופה הגדולה בעולם.

שיתוף הפעולה מסייע לחברה בתקופה הנוכחית, של ירידה בהזמנות והפסדי ענק. אייר-פראנס הוציאה משירות כבר בסוף 1999 מטוסים זוללי דלק מדגם 747-200, ואחרי ה-11 בספטמבר הקפיאה הזמנות למטוסים חדשים מחברות בואינג ואיירבאס. במארס 2001 דיווחה אייר-פראנס על גידול של 18.9% ברווח הנקי שלה, אך מאז ספטמבר חלה ירידה תלולה בכל הטיסות. בין היתר קוצץ מספר הנוסעים בקווי אירופה, ארה"ב והמזרח התיכון בשליש.

חזור למעלה
יחסים רעועים עם ישראל
gוד לפני ה-11 בספטמבר הושפעה אייר-פראנס מהטרור - היא היתה החברה הראשונה שהודיעה על ביטולי טיסות לישראל אחרי הפיגוע בדולפינריום. כבר בתחילת האינתיפאדה הנוכחית הודיעה אייר-פראנס על קיצוץ מספר הטיסות לארץ, אך חזרה בה עקב מחאות. ביוני השנה קיצצה החברה את מספר הטיסות שלה לארץ מ-14 ל-7. בנוסף, הפסיקה החברה את לינת אנשי הצוות שלה בתל-אביב, והעבירה אותם ללרנקה, קפריסין.

עוד מפגש לא ידידותי עם ישראל התרחש בבית-המשפט. הנציגות הישראלית של אייר-פראנס הגישה תביעה נגד רון שבתאי, ישראלי שרשם על שמו את שם המתחם באינטרנט AIRFRANCE.CO.IL. בהמשך הסכים שבתאי לוותר על כתובת האינטרנט.

חזור למעלה
עוד כמה דברים

* החברה מחזיקה צי של 238 מטוסים (5 מטוסי קונקורד).

* החברה מפעילה 1,200 טיסות ליום, ל-198 יעדים ב-83 מדינות.

* לחברה 64,700 עובדים, 75% מהם צוותי קרקע, 18% דיילים ו-7% צוות הטיסה.

* בשנים הראשונות רוב טייסי החברה מצאו את מותם כתוצאה מהתרסקות מטוסם.

* דגם האיירבאס A-300 שהתרסק בקווינס ב-12 בנובמבר השנה הוצא משימוש באייר-פראנס כבר לפני 5 שנים בשל בעיות הנדסיות.

* טיסה בקונקורד הלוך ושוב בקו פאריז-ניו-יורק תעלה לבעל דרכון ישראלי 7,364 דולר, כולל טיסה מישראל לפאריז ולילה במלון.

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים