שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מסובבים את סאאב
    הגיע הזמן להקפיץ את סאאב קדימה, ודרך ה-3-9 החדשה מסביר מייקל מאוור, ראש מחלקת העיצוב, מה יהיה הכיוון ולמה אפשר לצפות בעתיד

    מייקל מאוור הוא מאותם מעצבים, אשר מהפנטים אותך מרגע שהם לוקחים עיפרון ומתחילים לשרבט. ומאוור, איש מרצדס בעבר, וזה הקובע כיצד יראו מכוניות סאאב בהווה, משתמש היטב בנייר ועיפרון כדי להסביר בעזרת איור פשוט ואפקטיבי את פילוסופית העיצוב שעומדת מאחורי ה-X 9-3.
    אבל לפני שנמשיך כדאי לעשות סדר. לאחר שהציגה רק שתי מכוניות תצוגה לאורך כל חייה, הפתיעה סאאב עם שתי מכוניות תצוגה תוך שלושה חודשים. הראשונה תחת השם 9X הופיעה בפרנקפורט, השניה תחת הכינוי X 9-3 הופיעה בדטרויט, ועשתה בז'נבה בכורה אירופאית.
    "ה-9X הספורטיבית היא ההצהרה של סאאב לעתיד הרחוק. היא מסמלת את סאאב של 2010. ה-9-3 X - המצוידת במנוע V6 מוגדש בנפח 2.8 ליטר והספק מרבי של 280 כ"ס - מסמלת את סאאב של השנתיים הקרובות. אנחנו לא נייצר אותה ממש כעת, אבל יש בה הרבה קשר למוצרים עכשוויים".

    האופי

    וכאן גולש מאוור לחזון של סאאב: "לסאאב יש שני מאפיינים חשובים. האחד הוא דינמי-ספורטיבי והשני הוא שימושי, בעיקר חלל למטען. אני גר בשוודיה כבר שנתיים וכעת מבין זאת טוב מבעבר. כאן אתה תמיד צריך לקחת אתך משהו, בייחוד בסופי שבוע. אם אתה נוסע ב-SLK או TT, יש לך בעיה איך לסחוב את ציוד הספורט, הסקי ודברים דומים. ה-9X מדגימה כיצד ניתן ליצור מכונית ספורט שימושית ואפשרת הצצה חטופה לכיוון שלנו בעתיד. אין היום למעשה מכונית ספורט כמו ה-TT בגרסת סטיישן ועם שתי דלתות (והוא בכוונה לא מזכיר את ה-Mקופה)."

    שמרנות או לא

    ה-3-9 X הרבה יותר קרובה לתקופתנו. סאאב תציג בקרוב את ה-3-9 הסדרתית במרכב של ארבע דלתות ומבנה סדאן שגרתי יחסית, בניגוד לחמש דלתות שחובבי סאאב המושבעים היו רוצים לראות. האם סאאב הולכת לכיוון שמרני יותר?
    "המצב", כך מסביר מאוור, "קצת בעייתי". מצד אחד אנחנו רוצים לשמר את האופי של סאאב, מצד שני אנחנו לא יכולים להתקיים רק על המכורים (המעטים מדי) למותג. אנו חייבים לגדול כדי להתקיים, וצריכים למצוא איזון בין המקוריות והאופי הייחודי לבין סיכוי המכירה לקהל הרחב. ואם אנחנו רוצים להתקיים בכלל ולמכור הרבה, אנחנו חייבים סדאן. זו הסיבה שהצגנו את ה-X 9-3. היא באה להרגיע את הקהל של סאאב ולומר לו שלא איבדנו את הייחוד".

    העיפרון

    "רצינו להתמקד במאפייני העיצוב הבולטים של סאאב וליישם אותם במכונית זו. כך למשל קו החלון האחורי בצורת "מקל הוקי", כך השמשה הקמורה מאד מלפנים. את הפריטים האלה תראה במכונית הסדרתית שלנו. ואגב, החרטום מעניין במיוחד כי ניסינו ליצור משהו מזוהה עם סאאב, גם ללא אותם אלמנטים גרפיים."
    כאן לוקח מאוור את העיפרון ומצייר שלושה מלבנים דומים עם שבכה קדמית באמצע. ורק כאשר הוא מוסיף את הסמלים "אודי", "מרצדס" או "וולוו" אתה מזהה את המכוניות. מצד שני, אלפא בולטת כבר מהאיור הראשוני - וכך בדיוק הוא רוצה לבנות את סאאב. "ניסינו לקחת את נוסחת השבכה המוכרת שלנו עם שלושת הפתחים, ולהרחיב אותה. לכן 'הושבנו' אותה על מלוא רוחב המכונית, כאשר במקום להשתמש בפנסים כאלמנט גרפי, הם מוסתרים בפתחים."
    לי לפחות נראית התוצאה הסופית כוחנית ומיוחדת, אך מאוור מודה שלפחות בתחילת הדרך הם לא ישתמשו בה עד תום. "זה היה אחד הנושאים החשובים בדיון על מכונית התצוגה. ל-3-9 הראשונה לא יהיה כזה. הסדאן היא ראשונה במשפחה חשובה, היא ה'חליפה האפורה' שלנו וצריך להיות קצת שמרן כאשר מדובר במכונית כזו. אבל ה-3-9 X רומזת שתהיינה הרבה גרסאות, ואחת הסיבות שהצגנו אותה לפני ה-3-9 הרגילה היא כדי לסמן לקהל שלנו שזו רק תחילת הדרך."

    אותות ומופתים

    אבל מכונית זו היא גם מלאכת מחשבת של אותות ומופתים לגבי העתיד הקרוב. הוסיפו לה שתי דלתות או הביטו בה מאחור, ותקבלו את גרסת הסטיישן שתהיה (לראשונה) ל-3-9. יש כאן גם רמזים למכונית שטח, אבל הם מבהירים כי בדומה למתחרים ישירים (מישהו אמר וולוו?), סאאב תבחר בדרך העדינה. "אם נייצר בסופו של דבר גרסת SUV, היא תהיה ספורטיבית, לבטח לא גדולה ומגושמת". ותהיה אגב, מבטיח מאוור, גם גרסת קבריו, וקרוס-אובר כמו ה-X 9-3. אנחנו יכולים ורוצים לייצר אותו, זה מוצר מושך שמשלב את הטוב בשתי העולמות, אבל זה ייקח כמה שנים."
    עוד פרט מעניין שמציגה המכונית האמורה הוא שה-3-9, למרות פלטפורמת האופל ווקטרה, יכולה ותקבל הנעה כפולה. מאוור גם שם את אצבע על עיצוב הפנים וטוען שמראה הפנים יהיה דומה מאוד מבחינת גישה למכונית התצוגה. "אנחנו רוצים לשמור על מאפיינים מוכרים שלנו, אך בה בעת להתקדם קדימה", כך הוא מסביר כאשר אנחנו מתיישבים במכונית התצוגה.
    התחושה מבפנים חסרה כמובן את הבשלות והגימור של מכונית סדרתית, אבל אתה בהחלט יכול להבין את הכיוון. יש כאן מעין גרסה פשוטה וקלה יותר להבנה ולתפעול של ה-I DRIVE של ב.מ.וו. יש כאן גם בקרת אקלים שמערכת הפיקוד שלה יכולה ל"היעלם" בתוך הפאנל הקדמי. ובאמת הקווים הכלליים הם סאאב למתקדמים.
    לפי מאוור לא תהיה סאאב גדולה מה-5-9 העתידית, ולא קטנה מה-3-9, "אבל יש עוד נישות רבות שסאאב יכולה וצריכה להיכנס אליהם. SUV גדול יכול להיות מעניין וכך גם מיניוואן, כל זמן שנצליח לשלב בהם ערכים ומסורת של סאאב."

    מילות סיכום

    "בעשור האחרון סאאב לא מיצתה את עצמה" מסכם מאוור. "אנחנו מותג יוקרתי ולא התנהגנו כך. הלקוח לא קיבל את התחושה הזו, לא ממערכת השיווק ולא באולמות התצוגה. היחס היה רע והגישה שגויה. אני חושב שזה יהיה אחד הדברים החשובים שנשנה. אני חושב שסוף סוף גם ג'נרל מוטורס הבינה שהיא צריכה מותג יוקרתי באירופה ושאין לה כזה. היא גם הבינה כי סאאב היא המועמדת התאימה ביותר לתפקיד." זה שהוא אובייקטיבי כבר אמרנו?

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים