שתף קטע נבחר

אתר את הנוכל

בבואנו לקנות רכב משומש אנו ניצבים לפני מספר מוקשים: סוחרי רכב מוסווים, שיעבודים מוסתרים, תאונות נעלמות וצרות נוספות. ynet מגיש: מדריך מקוצר לרכישת רכב יד-שנייה

החלטת להחליף את הטרנטה? לרכוש את הרכב הראשון שלך? לתת מתנה לילדים/לחברה? ייתכן ורכב חדש זה לא בדיוק מה שיש לך בראש (ובתקציב). כולם כבר יודעים, כי איתור רכש אמין הוא מבצע שלם. מודעות הרכבים המשומשים עוסקות בשלמות נדירה: הרכב הנמכר יהיה תמיד במצב מצוין/מעולה/בונבון/כחדש ועוד קומפלימנטים כיד הדמיון הטובה. לא צריך להיות בוגר יסודי כדי להבין שכמעט כל אותם רכבים אינם מה שהם נחזים להיות ושעכשיו מתחיל מסע מפרך של איתור פגמים/נוכלים/תאונות וטיפוסים אחרים. אז לדרך.

פרולוג

רכישת רכב משומש היא תוצאה של כורח (תקציב) או של שיקולי עלות-תועלת. כן, עשויים להיות יתרונות ברכישת רכב משומש. אמנם, כאשר אנו רוכשים רכב חדש אזי אין לנו ספקות באשר לעברו (בד"כ) והוא מלווה באחריות, שירות ובכתובת לתלונות אך על כל אלה אנו משלמים מחיר כבד. רבים יודעים שרכב מאבד מערכו את הסכום הגדול ביותר בשנה הראשונה שלו על הכביש. כלומר, כאשר רכשתם רכב חדש אתם מפסידים, כמעט מיידית, סכום גדול במיוחד בשנה הראשונה. חלקנו הנוהג לרכוש רכב חדש מדי מספר שנים מממן למעשה את הפסדי השנה הראשונה מספר רב של פעמים ולאחריו נהנה מהרכב החדש, בטרם הוא מוכר אותו, מספר מועט של שנים.
כאשר הנך רוכש רכב יד שניה בן שנה, לעומת זאת, הרי חסכת לעצמך את נפילת הערך של השנה הראשונה וקיבלת לרוב רכב שהינו עדיין באחריות היצרן (אם מדובר באחריות בת 3 שנים ללא הגבלות מיוחדות). אם כי במקרה שכזה יהיה כדאי מאוד לבדוק היטב מדוע בחר בעל הרכב להיפטר ממנו לאחר שנה אחת בלבד. כדאי לדעת שירידת שווי הרכב בשנה הראשונה הינה לרוב בת כ-10,000 שקל לפחות.
כולנו כבר יודעים שחלקם הגדול של כלי-הרכב המשומשים המוצעים לנו במודעות השונות אינם מה שהם נחזים להיות. בשוק מסתובבים לא מעט סוחרי רכב אשר לא בהכרח מציגים עצמם ככאלה ואשר ינסו למכור לכם את הרכב, במקרים רבים, בכל מחיר. רכישת רכב משומש הוא מאבק של הסתרת/חשיפת תאונות ונזקים/גניבות/זיופים/שעבודים/עיקולים ושאר מרעין בישין. בטור זה ננסה לסייע מעט למתעניין המבולבל המעונין לעבור את המסע הזה בשלום.

המודעה

רבים מהמוכרים, ובמיוחד כאלה המוכרים רכב אטרקטיבי במיוחד, אינם טורחים כלל לפרסם מודעה ומסתפקים בהדבקת הודעה שכזו על שמשת הרכב. כדאי, לפיכך, לפקוח עיניים בכביש ולשים לב לכלי רכב בהם הנכם עשויים להיות מעוניינים. כך גם תתרשמו מיד עם מי בדיוק יש לכם עסק.
מצאתם בעיתון מודעה שנראית לכם? השוו אותה ליתר המודעות, כדי לוודא שמספר הטלפון של המוכר אינו זהה למודעות אחרות - הדבר עשוי לרמז על היותו סוחר רכב. סוחר רכב כמובן יהיה מעונין להרוויח על המכירה, כלומר, ברכישה ממנו תאלצו לממן גם "פער תיווך" מה שיהפוך את הרכישה לפחות אטרקטיבית מבחינתכם - בין אם אתם מודעים לכך במועד ביצוע העסקה ובין אם לאו.
כדאי לדעת, כי העיתונים רוויים במודעות מטעם סוחרי רכב משומש שאינם מציגים עצמם ככאלה. גם כאשר תתקשרו ותשאלו לא בהכרח יודה סוחר רכב בהיותו כזה, ביודעו כי במקרים רבים תבריח הידיעה את הלקוח הפוטנציאלי שאינו שש לשלם את "פער התיווך" או לרכוש רכב ממי שאינו בעליו.

המוכר

בידקו היטב ממי הנכם רוכשים את הרכב וסרבו לנהל משא-ומתן עם מי שאינו בעל הרכב הרשום ברישיון הרכב. גם אם מספרים לכם שמי שעומד מולכם הינו ידי/חבר/אחיין/דוד/אח וכיוצא בזה עמדו את פגישת בעל הרכב וודאו כי הוא יודע על מה מדובר. אל תתביישו גם לבקש ולצלם תעודת זהות - אל תסמכו על פקיד הדואר. וודאו היטב כי פרטי המושכר ומספר זהותו זהים לחלוטין לאלה הרשומים ברישיון הרכב וודאו שהתעודות הכלולות אותנתיות.
במידה ומי שיצרתם עמו את הקשר אינו בעל הרכב כדאי שיתחיל להתעורר חשד. אם מדובר בגבר המציג עצמו כמי שמוכר הרכב עבור אשתו, דירשו לפגוש את האישה ובידקו את תעודות הזהות של כל הנוגעים בעניין. אם מספרים לכם מיני מעשיות מדוע לא ניתן לפגוש את בעל הרכב (היא בת 97 מחר ומחוברת למכונת הנשמה/בחו"ל/עובר ניתוח מעקפים בדיוק עכשיו וכיוצא בזה) או מערימים קשיים מיוחדים כדאי מאוד שיתעורר חשדכם והעניין יבדק על-ידכם ברצינות.
אם המוכר מסרב לפגשכם בביתו או למסור לכם את מספר הטלפון שם (כלומר דואג ל"נוחותכם" שתסתפקו במספר הסלולרי כי שם הוא "נמצא כל היום") ייתכן וכדאי לחשוד. אל תסכימו לכל מיני "הנחות" כדי להקל עליכם את החיים ("אני בדיוק באיזור שלך היום ואוכל לעבור לידך" או "ניפגש ליד בית קפה"). שווה לכם לערוך נסיעה של עוד 10 דקות ולוודא עם מי בדיוק אתם נפגשים והיכן הוא מתגורר. תתפלאו, אבל כל הדברים הקטנים האלה עשויים להקשות עד מאוד על חייו של מי שמנסה להוליך אתכם שולל. נשמע מעט פרנואידי? נכון. זה המחיר כדי לתת לעסקה הרצינית שהנכם עומדים לבצע מעט יותר ביטחון.

הרכב

ראשית, ניתן להכנס לאתר האינטרנט של משטרת ישראל ולבדוק במאגר המצוי שם אם מספר הרכב לא דווח כגנוב. כמובן שאין להסתמך על כך יותר מדי ויש להניח, כמו שאכן יקרה בד"כ, שנוכל שירצה למכור לכם את הרכב יהיה מעט יותר מתוחכם. גם בעניין בדיקת הרכב אל תתנו לעשות לכם "הנחות". וודאו כי אתם אלה שבוחרים את מכון הרישוי לבדיקת הרכב לפני קנייתו ובשום מקרה אסור באיסור מוחלט לוותר על אותה בדיקה.
גם אם מציגים לכם בדיקה קודמת שנערכה, בקשו לערוך אותה שנית על-ידכם (אז תשלמו קצת, זה שווה את מחיר השקט הנפשי שלכם). אל תסכימו לבדיקת הרכב במכון רישוי זול/קרוב/נוח יותר מזה שאתם בוחרים ואל תתנו להדריך אתכם בבחירת המכון. כבר היו מקרים מעולם בהם לנוכל היו שותפים במכון רישוי אשר ווידאו כי הרוכש יקבל את הדיווח ה"נכון" (נכון למוכר כמובן).
לא יזיק גם לבדוק בעצמכם במהלך הבדיקה, כי מספר השילדה ומספר המנוע המופיעים ברישיון הרכב תואמים לאלה המצויים על הרכב (בודק הרכב יוכל לסייע להם באיתור מיקומם על גבי הרכב - בד"כ ימצאו שניהם מתחת למכסה המנוע בקדמת הרכב - האחד על המנוע והאחר לידו על גבי השלדה). לא יזיק גם אם תתכופפו בעצמכם ותתרשמו לפחות ממצב השאסי (מרכב הרכב) ותראו שאין בו פגמים וכיפופים נראים לעין.
משקיבלתם את הדו"ח קיראו אותו בעיון ובמיוחד את הערות המכון לגבי משמעות כל אחד ואחד מהממצאים. לאחר הבדיקה גם תיערך עמכם פגישה קצרה על-ידי הבודק אשר יסביר לכם מהי משמעות הממצאים ובה תוכלו לשאול על ממצאים או מסקנות שאינם ברורים לכם ועל משמעותם. לאחר מכן תוכלו להחליט אם כדאי לכם לרכוש הרכב במצבו זה או לא ואם כן ייתכן ותוכלו להפחית ממחירו על סמך אותם ממצאים (עוד סיבה לעריכת הבדיקה). אם יש לכם חבר שהוא מכונאי/מקצוען/מבין לא יזיק אם גם הוא יביט על הרכב ויביע דעתו אך בכל מקרה כדאי לערוך גם בדיקה נוספת במכון רישוי. הבדיקה שם תהיה בד"כ יסודית יותר (יש להם אחריות משפטית כלפי מזמין הבדיקה) ובעזרת ציוד טכנולוגי מתקדם שאינו מצוי ברשות אחרים.
בקשו מבעל הרכב כי ימציא לכם אישור מחברת הביטוח שלא הוגשו בשנים הרלוונטיות תביעות בגין נזקים או תאונות לרכב. האישור מסופק חינם וללא בעיות מיוחדות על-ידי חברת הביטוח או סוכן הביטוח. את כל המסמכים (גם הבדיקה ואישור הביטוח וכן העתקי תעודות הזהות) שמרו ברשותכם אף לאחר רכישת הרכב (אם בחרתם לרוכשו) וודאו כי אלה ישמרו בידכם היטב במידה ותזדקקו להם בעתיד.
ודאו כי רשיון הרכב בתוקף ובדקו מתי לאחרונה עבר הרכב טסט וטיפולים תקופתיים (דרשו את ספר הרכב) - הדבר עשוי להוות, בין היתר, תנאי לקבלת אחריות היצרן במידה וזו עדיין קיימת. אם הרכב עבר לאחרונה טסט אז חסכתם לעצמכם סכום ניכר.

המצב המשפטי

מלבד כל האמור לעיל כדאי לבדוק את בעלויות הרכב ולוודא כי לא רשומים שעבודים/עיקולים עליו. בדיקה שכזו יש לערוך הן במשרד הרישוי והן ברשם המשכונות. רבים אינם יודעים כי גם במקרה בו מחשב משרד הרישוי אינו מראה על עיקול/שעבוד של הרכב אין בכך ולא כלום. חוקית, הרישום הקובע הינו זה המצוי אצל רשם המשכונות. כך למשל אל לכם להתפלא אם רכשתם רכב "נקי" משעבודים ועיקולים ולפתע זה נתפס על-ידי ההוצאה לפועל ישר מחצר ביתכם בשל קיומו של שעבוד ברשם המשכונות. מצד שני, רבים (לרבות עורכי-דין) רגילים לרשום עיקולים דווקא במשרד הרישוי ושוכחים את רשם המשכונות. כדאי אם כן לבדוק אצל שניהם גם אם מדובר במעט יותר טרחה.
דווקא מבחינה זו הנכם עשויים להיות מוגנים יותר אם רכשתם את הרכב ממי שעיסוקו במכירת כלי-רכב ובמהלך עיסוקו. במקרה שכזה ההגנה שמספק לכם החוק נרחבת יותר.

ההסכם

מבלי להיכנס לפרטי הסכם המכר, כדאי להקפיד כי מוכר הרכב יתחייב לגרום להעברת הבעלות ברכב לקונה (למוכרים: כדאי להתחייב גם להיפך - אחרת אתם עשויים להמשיך לקבל דו"חות ומרעין בישין נוספים). קיבעו מועדים מדויקים לביצוע הפעולות הנדרשות והתשלומים ופיצויים במקרה שאלה לא מבוצעים על-ידי אחד מהצדדים. כדאי להשלים את העסקה כולה באותו יום כדי לצמצם האפשרות לתקלות (וודאו כי סניפי הדואר והבנק פתוחים). לא יזיק גם לקבוע (אם אתם הרוכשים) כי לפחות חלק מהתשלום יבוצע רק לאחר רישום הבעלות. וודאו גם כי בהסכם המכר מתחייב המושכר לשאת בכל חיוב, תשלום, היטל, אגרה או דו"ח שהתקבלו או חלו על הרכב או בקשר אליו קודם למועד העברת הבעלות וקבלת החזקה ברכב על-ידכם. אם בכל זאת זה שהנכם מבצעים עמו את העסקה אינו בעל הרכב (אלא מיופה כוח מכל סוג שהוא) וודאו היטב, כי ברשותכם פרטיו המלאים לכל צרה שלא תבוא (מספר זהות, שם וכתובת מלאים ורצוי אף צילום תעודת הזהות).
שימרו על כל המסמכים הקשורים לעניין בצורה מסודרת כאמור. שימו לב, בכל הסכם מכר שעליו תחתמו, כי כל זכויותיכם מובטחות, כי הצד השני מתחייב לבצע את כל הפעולות הנדרשות להעברת הבעלות ולשאת בכל חיוביו הקודמים בקשר לרכב וכן לפצותכם בשל אי-קיום האמור במלואו ובמועדו. כמובן שהאמור הינו על קצה המזלג ואין בו כדי להוות תחליף להסכם מכר רציני או אף כדי לעמוד על עיקריו.

אפילוג

כדאי לפקוח עיניים באופן כללי ולבדוק עם מי יש לכם עסק. אל תקחו סיכונים מיותרים. רכב שהיה בעבר בשירות חברת השכרה, שימש כמונית או בכלל השתייך לחברה (גם חברה פרטית) או למוסד ציבורי כלשהו שוויו יפחת ממחיר המחירון (בין 10% ל-30%) אז כדאי לשים לב ולשפר את עמדת המיקוח שלכם.
מספר גבוה או נמוך במיוחד של קילומטרים עשוי להעלות או להפחית את שווי הרכב אל מעל או מתחת לשוויו במחירון (שימו לב לעמודים הראשונים בכל מחירון רכב - הדבר עשוי להשפיע מהותית על מחיר הרכב). מחיר מחירון לא נחקק באבן. אם הרכב במצב מצוין ייתכן ושווה לשלם מעט יותר ולהיפך. גם מספר ידיים נמוך או גבוה שעבר הרכב עשוי להשפיע על שוויו ביחס למחירון. לא תמיד צריך לשלם על מחירון בחנות - מחירונים רבים מצויים גם באינטרנט, ושם גם יש לכם האפשרות להשוות ביניהם ולוודא אמינותם וכמובן לבחור את זה המתאים לכם ביותר כדי לשפר עמדת המיקוח.
בקניית רכב משומש כדאי תמיד לזכור את האימרה הידועה (אם כי קיטשית במקצת) "מוטב להזהר מלהצטער". בהצלחה.
נהיגה מהנה ובטוחה.

הכותב הוא עו"ד, בורר וחבר וועדת החקיקה למדע וטכנולוגיה וועדת המחשוב הארצית של לשכת-עורכי-הדין.

תוכן הרשימה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו בביצוע ו/או בהמנעות מביצוע פעולה כלשהי. הכותב הינו עו"ד, בורר וחבר וועדת החקיקה למדע וטכנולוגיה וועדת המחשוב הארצית של לשכת-עורכי-הדין.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים