שתף קטע נבחר

מצב הרוח הצרכני באפריל – לשפל

נרשמה ירידה בכל המגזרים - פרט ליציאות לחו"ל. מצב הרוח הצרכני לאפריל ירד לשפל של 76.9 נקודות. הירידה החדה מיוחסת למצב הבטחוני והכלכלי הירוד

ירידה דרמטית במצב הרוח הצרכני לחודש אפריל, שצנח ב-4.4 נקודות בהשוואה למארס, והגיע לשפל חסר תקדים של 76.9 נקודות.
כוונות הקנייה של הצרכנים יורדות בדרך כלל בחודש שלאחר הפסח, אך השפל הנוכחי מיוחס על-ידי ד"ר אריה רותם, העומד בראש מכון רותם העורך את המדגם עבור ידיעות אחרונות, למצב הבטחוני והכלכלי הירוד במדינה. לשם השוואה, במאי אשתקד, החודש שחל בשנה שעברה אחרי הפסח, תוך כדי האינתיפאדה, היתה ירידה מזערית במדד, של 0.4 נקודות בלבד.
הנתונים למדגם הנוכחי נאספו לאחר חג הפסח בקרב 500 משקי בית, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית בישראל.
51% מהישראלים מצהירים על כוונות צריכה וקניות דומות לחודש שעבר, לעומת 64% שטענו כך במאי אשתקד. 32% טוענים כי יקנו פחות עד הרבה פחות", כמעט פי שניים בהשוואה לחודש שאחרי פסח בשנה שעברה, אז עמד הנתון על 17%. ירידה דרמטית נרשמה בכוונות הקניות הגדולות": רק 1.7% חושבים החודש על קניית רכב, לעומת 6% במאי אשתקד. מגזר הריהוט נפגע בצורה מתונה יחסית - 4%.4 מדברים על כוונת קניות של ריהוט לבית, לעומת 5.2% בשנה שעברה, אולי בגלל שהייה גוברת בסביבה הביתית.
נרשמה גם ירידה בכוונות הקנייה של מזון, ירידה המשקפת מצב רוח כלכלי ירוד, למרות מגמת ההסתגרות בבתים. בניגוד למקובל בעונה זו של השנה, בולטת ירידה בארוחות במסעדות, המיוחסת לשורת הפיגועים במסעדות. קרוב לשליש מהנדגמים ציינו כי יאכלו במסעדות פחות מכפי שנהגו בעבר.
ירידה לעומת מארס נרשמה גם בכוונת ההוצאות על ילדים, אך זהו עדיין התחום הצרכני המרשים ביותר. עלייה קלה לעומת מארס נרשמה בכוונת הנסיעות לחו"ל.
לדברי ד"ר רותם, מצב הרוח הצרכני הירוד מוצא את ביטויו גם בחשיבה על הקנייה. קרוב ל-70% מהנדגמים אינם מסכימים עם האמירה זה הזמן לצ'פר את עצמי על ידי קנייה גדולה". קרוב למחצית הנדגמים לא הסכימו עם האמירה אני מרגיש שמצבי הכלכלי הולך ומשתפר".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים