שתף קטע נבחר

בעזרת השם

שם טוב, כבר אמרו חכמים מאתנו, טוב יותר משמן טוב, אפילו משמן מנוע מצוין, במקרה של שוק הרכב הישראלי

בתעשיית הרכב העולמית, נחשב הליך בחירת שמה של מכונית חדשה מייגע, חשוב עד מאד, תוך שהוא מעסיק אלפי מומחים ברחבי העולם. מה הוא משקף, כיצד ייקלט במדינות שונות, איך הוא משתלב במדינית היצרן ובתוכניות לעתיד. אולם איכשהו, נראה שגם כאן המוח היהודי ממציא לנו פטנטים, והיבואנים לא פעם אינם מסתפקים בשם שנתנו ההורים.
פעמים רבות ראינו כאן, וכנראה שעוד נראה לא מעט בעתיד, ניסיונות לשפר ולשכלל את השם המקורי שהעניק היצרן, עם שלל מדבקות בעלות אותיות או כינויים אופנתיים נלווים – עד כדי החלפת השם כליל. זה אולי יפתיע אתכם, אבל לא מעט מכוניות, חלקן מהפופולאריות בארץ, נמכרו בישראל הקטנה תחת שמות ייחודיים לשוק שלנו. וכבר עכשיו חובה לציין כי את אות הפתיחה הרשמי לפסטיבל הזה נתנה מיצובישי, אשר חנכה את עידן ה"גרנד" וה"סופר". כן כן, מאז הופעת הסופר-לאנסר, הפכה המצאת שמות לתחביב נפוץ אצל יבואני רכב רבים, וכמעט כולם חטאו בה.
עם זאת, חשוב להזכיר כי את מקצוע "החלפת השם" לא המציאו בארץ. אחת הדוגמאות המבדחות היא למשל המיצובישי פאג'רו, זה הנמכר בארצות הברית כמונטרו, עקב קונוטציות מיניות של המילה "פחרו" בספרדית. אלא שמשחקי שמות אלה נפוצים יותר כאשר מדובר ביבשות שונות, אזורים מיוחדים, או בשווקים גדולים למדי, אם כי נראה שהיבואנים שם קצת פחות ששים לבצע אותם.
צריך לזכור שכאשר הגלובוס הופך קטן יותר ויותר, יכולים המשווקים בין היתר ליהנות מפרסומות המופיעות בשידורי תחנות זרות, כאשר שם המכוניות זהה. אצלנו המצב שונה ובתקופות מסוימות, בהתאם לאופנה, נראה היה שאסור להציג מכונית חדשה מבלי להוסיף אות- XTZ למשל או שם כמו "ספייס" ו"סטייל" כדי להבדיל אותה מן המודל של שנה שעברה – זה שאגב עדיין נמכר לעיתים במחירי סוף עונה אטרקטיביים.
האם זה באמת דרוש? האם הקהל אינו אינטליגנטי מספיק? יבואנים רבים פשוט מסרבים לסמוך על הנהג הישראלי, ומצד שני הקהל לא תמיד מפגין כושר הבחנה יוצא דופן. לפעמים, במיוחד באגף הטנדרים, השמות פשוט אינם סקסיים מספיק. כך שלפעמים מנצלים זאת היבואנים כדי למכור דגם ישן לצד חדש.
אך עם הצלחה לא מתווכחים, והיו מקרים לא מעטים בהם השם שנתן היבואן נקלט היטב וסייע להצלחה. למרות שבמקרים אחרים, נראו הבחירות בתוארי חיבה כתמוהות במקרה הטוב, מזיקות ברע. והיו גם מקרים בהם קיבל השוק הישראלי מכוניות בעלות שם ייחודי משיקולי היצרן. מובן שלא נוכל להקיף את מלא תעשיית השמות המקומית, היא גדולה בהרבה ממה שנראה ברגע הראשון, אבל נוכל להתעכב על המקרים היותר מעניינים.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים