שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    אל מחוץ למציאות ובחזרה

    שמונה סרטים שהצפייה בהם עשויה לשנות לכם את נקודת המבט העגומה על העולם

    פעם אסקפיזם היה מנת חלקם של בודדים. דרך להימלט מן המציאות בזמנים שזו היתה נוקבת וחסרת פשרות, ולהתמזג עם דבר מה גדול ונעלה מן האפרוריות היומיומית של חיינו. טוב, המציאות לא השתנתה עד כדי כך, אבל אנו בהחלט השתנינו. מתישהו בשלהי שנות השישים, באולמות אפופי עשן מתוק וחלומות אהבה ובתחנות רכבת תחתית שכוסו בגרפיטי "פרודו חי!", על שם גיבור טרילוגית "שר הטבעות", זכו הפנטזיה והפנטזיונרים לעדנה כשרבים הבינו לבסוף את מה שהיה ברור מלכתחילה: שהעולם הזה שלנו הוא לא מציאה מי יודע מה.
    לעתים אנו זקוקים לזוית הסתכלות חדשה על החיים, התבוננות רכה ועקיפה. כאן נכנסת הפנטזיה לפעולה. משום שבשיאה חוויה אסקפיסטית טהורה משיבה את המשתתף לעולמנו שלנו עם הבנה טובה יותר של מציאות חייו שלו, של הקונפליקטים בהם הוא שרוי ושל ההרמוניה המקיפה אותו. הרמוניה המתמוססת לעתים קרובות בכהות החושים המטושטשת שהיא היא מהות החיים המודרניים.
    לרגל גל ההתפכחות הנוכחי הפוקד אותנו, לפניכם שמונה סרטי פנטזיה חדשים יותר ופחות שכדאי באמת לראות ושישיבו אתכם לאחר שעתיים של צפיה למחוזות המוכרים של החיים שייראו לפתע מעט שונים.

    המבוך

    יהלום קולנועי נוצץ ומלוטש של ג'ים הנסון ("החבובות") הממזג היטב בין "הקוסם מארץ עוץ" ל"עליסה בארץ הפלאות". סיפור של התבגרות. שרה הצעירה יוצאת למסע מביתה שבפרברים אל פאתי עיר הגובלינים שמעבר למבוך הגדול והמפותל. סימכו על הנסון שבדרך תפגוש גלריה מקסימה וחמודה של יצורים מוזרים המלמדים אותה, לעתים בדרך הקשה, לפתח מבט מפוכח על החיים. סרט שגיבורו האמיתי שלו הוא הילד שבכולנו הזקוק מדי פעם להזכיר לנו שהוא עוד קיים, גם אם קברנו אותו תחת הררי הבירוקרטיה של עולם המבוגרים.

    הסיפור שאינו נגמר

    ממלכת פנטסיה עומדת בסכנה והקיסרית הילדותית שולחת את אטריו הצעיר לגלות מהו מקור הלא-כלום, אותו ריק חסר צורה הנוגס ומעכל את מרחביה האנסופיים של פנטסיה ומאיים לכלותה. האם כל זה קורה רק בין דפיו של הסיפור שאינו נגמר או שמא האיום הוא ממשי וישפיע על חיי הדמיון של כולנו בעולם האמיתי?- ראשית היה הספר הנהדר של מיכאל אנדה שכולו התרפקות על יכולות הדמיון האנושי. העיבוד הקולנועי המפעים של וולפגנג פיטרסון מקימו לתחיה בשפע יופי והדר שאמנם מעט מרדדים את יצירתו של אנדה, אך מספקים רגעי קסם רבים ונפלאים שלא תשכחו בנקל.

    ליידי נץ

    אם חשבתם שלכם יש בעית תקשורת בחיי האהבה ראו מה קורה למישל פייפר ולרוטגר האואר. שניהם קוללו בקללה נוראה הגורמת להם לבלות מחצית משעות היממה כחיה; היא כנץ הנוסק לשמיים והוא כזאב הולך על ארבע. רק לשניות מועטות ביום, עת הופכים הם את עורם, זוכים השניים לחזות האחד בשניה בצורתם הטבעית, כאנשים. קללה איומה כזו יש להסיר, כמובן. לשם כך הם נעזרים בשרותיו של פרחח פחדן וטוב לב, המוביל אותם בעל כורחו אל העימות הבלתי נמנע עם גורלם. פנטזיה אפלה במקצת, צבועה בגוונים קודרים ומלווה בפס-קול פופ קצבי - מוטיב שהיה פופולרי בקולנוע הפנטסטי אי אז באמצע שנות השמונים.

    אגדה

    ביטוי השמאלץ האולטימטיבי של סיפורי האגדות הקלאסיים, לרבות פרחים מתעופפים באוויר, יערות אפופי ערפילים וחדי קרן חינניים. תמימותם של זוג אוהבים צעירים מופרעת בידי שד מושחת המבקש להשחית גם אותם. סרט שיופיו הויזואלי עוצר הנשימה שני רק לנאביות המדבקת שלו, העשויה להעניק מזור גם לגדולי הציניקנים, שכבר מזמן אולי שכחו כוחה של תמימות מהי.

    המצולות

    לא תמיד זקוק אסקפיזם להקדמה נוסח "היה היה פעם לפני שנים רבות...". לעתים ניתן למוצאו ממש מתחת לאף, או שמא מתחת למים. חבורת צוללנים מקצועיים נשלחת לברר מה עלה בגורלה של צוללת גרעינית אמריקאית שטבעה בנסיבות מסתוריות. מנותקים מכל מגע עם העולם החיצון, מצטברות אט-אט עדויות שדבר מה פנטסטי מתרחש סביב – מפגש עם ישות זרה ונבונה הממלא את חלק מהם בחששות ובפרנויה ואחרים בתקווה נוגה שהעתיד עשוי להיות טוב יותר, אם רק יצליחו בני האדם להתעלות מעל עצמם בהווה. סרטו חדור האמונה של ג'יימס קמרון, שלא זכה בשעתו להצלחה הקולנועית לה היה ראוי. צפיה בו בווידאו היא דרך נאה לעשות עימו חסד.

    קרח ואש

    מאבק האיתנים של כוחות האופל בכוחות האור לובש צורה מטאפורית של קיפאון מול חמימות, קרח מול אש. נחשול קרח עצום ממדים שבראשו עומד מכשף רשע מציף את ממלכתו של המלך הטוב ובתו נחטפת. סרט אנימציה מרהיב של ראלף בקשי ("פריץ החתול") העושה שימוש בטכניקה מיוחדת המתחקה אחר תנועות מציאותיות של שחקנים ליצירת אנימציה חלקה ומרשימה עד מאוד, שלא לדבר על הענקת סקס-אפיל כובש לדמויות המצוירות.

    קמלוט

    הגרסה הקולנועית למחזמר המפורסם של הצמד לרנר/לואו ("גבירתי הנאווה") היא עיבוד שייקספירי ברוחו לאגדת המלך ארתור ולטרגדית משולש האהבה ההרסני בינו לבין מלכתו הנאווה גווינביר ולראשון האבירים, לנסלוט דו-לאק. מחזמר אפי כפי שמחזמר אפי צריך להיות. השירים נפלאים והתפאורות ססגוניות. ריצ'רד האריס הוא ארתור נהדר ואפילו פרנקו נרו, המגוחך בתפקיד לנסלוט, (איטלקי בתפקיד צרפתי, מדוע?!) לא מצליח לקלקל. למרות שכידוע הסיפור נגמר בכי ברע, סצינת הסיום המרגשת עד דמעות היא אולי מן הרגעים מרוממי הרוח ביותר בהן תחזו בקולנוע ובכלל.

    הגנב מבגדד

    פלא קולנועי בן 60 שנה המסרב מתפוגג, שהרי קסם אמיתי פועל, כידוע, לנצח. סיפור מתוך "אלף לילה ולילה": המלך אחמד מושלך מן הארמון בידי ג'פאר, המכשף המרושע. גנב צעיר ופעלתן מסייע לו להביס את אויבו הנורא ולזכות בליבה של הנסיכה היפיפייה. שנות השלושים והארבעים נחשבות עד היום לשנים הגדולות של סרטי ההרפתקאות האסקפיסטיים. את כל מה שנפלא בסרטים הללו תוכלו למצוא בשפע כאן: כשפים, מרדפים, קרבות, שדים מעניקי משאלות, חפצי קסם, נסיכים על סוס לבן, נסיכות יפות וחכמות ומפלצות נוראיות. תענוג עילאי, נאיבי וקוסם לכל החושים.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המבוך. סיפור התבגרות
    הסיפור שאינו נגמר. להציל את הדמיון
    ליידי נץ. אהבה וקללה
    אגדה. כוחה של הנאיביות
    מתוך הסרט
    המצולות. מעמקי הים והנפש
    מתוך הסרט
    אש וקרח. מלחמת אור בבני חושך
    קמלוט. אבירים מזמרים
    הגנב מבגדד. בימים שעירק הייתה מקום קסום
    לאתר ההטבות
    מומלצים