שתף קטע נבחר

כשהגיטרה מתייפחת ברכות

דרור גרין מגלה מחדש את קסמי "הביטלס", והפעם בעיבוד לגיטרה קלאסית

סימני ההיכר הבולטים של "הביטלס" היו הופעתם החיצונית ואורח חייהם. השיער הארוך ועישון המריחואנה בשירותי ארמון באקינגהם השפיעו על תולדות המוזיקה הקלה לא פחות מאשר המוזיקה שלהם. לעתים האפילו הסממנים החיצוניים על המוזיקה, שבתקופה אחרת בהיסטוריה היתה יכולה להיכלל בין מיטב הלידרים הרומנטיים או להיות מבוצעת בין הכוראלים הכנסייתיים.
בתקופות מאוחרות של התפתחותם המוזיקלית הפכה המוזיקה של "הביטלס" למורכבת יותר, ואף הופיעו בה סממנים של מוזיקה קלאסית, כמו עיבודיו התזמורתיים של ג'ורג' מרטין. דוגמאות לכך אפשר לשמוע בשיר "יום בחיים" באלבום "סרג'נט פפר", ואף באלבום "אבי רוד", שהשירים בו נמשכים ברצף כסוויטה. לכן אין זה מפליא שפול מקרטני מקדיש כיום את זמנו להלחנת יצירות קלאסיות, כמו "אורטוריית ליברפול" והפואמה הסימפונית Standing Stones.
גוראן סולשר הקליט בעבר את שירי "הביטלס" בעיבוד לגיטרה קלאסית, באלבום "כאן, שם ובכל מקום". באלבום החדש הוא שב אל שירי "הביטלס" בגישה חדשה. הפעם הוא עושה זאת בשיתוף עם נגן האקורדיון הארגנטיני ארנה גלורביגן, ועם קבוצת נגני מיתרים מהתזמורת הסימפונית של גטנבורג.

גוראן גוראן

גוראן סולשר הוא פרופסור למוזיקה באוניברסיטה של מלמה, ובזמן שהוא מכשיר את הגיטריסטים של הדור הבא, הוא מופיע כאחד מטובי הגיטריסטים בעולם כולו. בשנת 78' הוא זכה בתחרות הבינלאומית לגיטרה בפריז, ומאז הוא אחד הנגנים המבוקשים ביותר, בביצועיו למוזיקה קלאסית וקלה כאחת. תקליטים רבים שלו יצאו בהוצאת דויטשה גרמופון, וביניהם אוסף היצירות של באך ללאוטה.
לאחר שהקליט את הדיסק "כאן, שם ובכל מקום" לא תכנן גוראן להקליט דיסק נוסף עם שירי "הביטלס". הרעיון לדיסק החדש עלה כאשר גוראן ניגן את יצירותיו של ג'ורג' מרטין, המנהל המוזיקלי של "הביטלס". סיבה נוספת להקלטה היתה פגישתו עם ארנה גלורביגן, שליווה את נגינתו באקורדיון הארגנטיני, ובזכותו גילה את הקירבה בין "הביטלס" לבין הטנגו.

מ"אתמול" ועד "פני ליין"

הדיסק החדש כולל שלוש חטיבות. בראשונה שמונה שירים, ביניהם "יער נורווגי", "הדרך הארוכה והמתפתלת" "אני רוצה לאחוז בידך", ו"הצילו". כל השירים מעובדים לגיטרה קלאסית, חלקם גם לגיטרה ולאקורדיון, בידי גלורביגן, מה שיוצר צירוף מיוחד ומעניין. בחטיבה השנייה שלושה קטעים של ג'ורג' מרטין, ("שלוש סקיצות אמריקניות"), המעובדים לגיטרה ולכלי מיתר, וביניהם "ניו יורק, "ניו יורק". החטיבה השלישית כוללת שבעה שירים של "הביטלס" המעובדים לגיטרה ולכלי מיתר על ידי ליאו ברוור (Leo Brouwer), וביניהם "כאן, שם ובכל מקום", "אתמול" ו"אלינור ריגבי".
צירופי הכלים והעיבודים המיוחדים יוצרים דיסק הראוי מאוד להאזנה. אבל מחוץ לייחודו של הדיסק, אי אפשר להתעלם מן הליריות של גוראן. זו אינה רק נגינה טובה מבחינה טכנית, אלא כמעט שירה, וכל אחד מן השירים מתגלה כאן באופי חדש מזה שהכרנו בעבר בגירסת המקור.

האריזה

הדיסק החדש עטוף בקופסת פלסטיק שבירה, ובה חוברת בת 24 עמודים המעוצבת בפשטות נקייה בשחור-לבן. החוברת כוללת טקסטים באנגלית, צרפתית וגרמנית, ויש בה הקדמות מאת גוראן סולשר וסר ג'ורג' מרטין, והסברים מדוקדקים על כל שיר ושיר (מקור השיר, האלבום בו הוקלט לראשונה, שנת ההקלטה, השם המקורי וכלי הנגינה המקוריים).

From Yesterday to Penny Lane, שירי "הביטלס" בנגינתו של הגיטריסט Goran Sollscher, בהוצאת דויטשה גרמופון, תוצרת גרמניה, DDD, 59 דקות, מחיר בחנויות: 85 שקלים.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גבי מנשה
דרור גרין
גבי מנשה
הביטלס. להקה הולכת לעיבוד
לאתר ההטבות
מומלצים