שתף קטע נבחר

אוקלי: עושה עיניים

המותג אוקלי נולד על האופנוע של מייסד החברה, ג'ים ג'אנארד, שייצר כיסוי גמיש ונוח לידיות הכידון, וקרא לו על-שם כלבו האהוב. משקפי השמש המפורסמים בקעו מהביקוש למשקפי האבק במרוצי השטח. כשהחבר פיל נייט, מייסד נייקי, רכב על ההצלחה והתחיל לייצר משקפיים, החליט ג'אנארד לייצר נעליים. הבורסה היתה ספקנית בתחילה, אך מניית החברה הפכה ללהיט גם בעצם ימי המשבר

ג'ים ג'אנארד, הבעלים של אוקלי, רואה בוודאי את העולם דרך משקפיים ורודים: ביולי 2001 נכנס מייסד החברה לראשונה לרשימת 400 האנשים העשירים בעולם של הירחון פורבס. ג'אנארד, בן למשפחה דלת אמצעים, הצטרף לרשימה המכובדת הכוללת גם את ביל גייטס ממייקרוסופט וג'ף בזוס מאמזון. אוקלי, המותג שהפך את ג'אנארד לחבר ברשימת עשירי העולם, החל את דרכו כקו מוצרים לאופנוענים. ג'אנארד נולד ב-1950 בעיירה דרומית ללוס אנג'לס. כילד הצליח להרכיב בעצמו מנוע ולהצמיד אליו כדור פורח ממולא בהליום. הוא למד במשך שנתיים רוקחות באוניברסיטת דרום קליפורניה, אך איבד עניין במקצוע לטובת תחביבו הגדול - אופנועים. ב-1975, בגיל 25, הסתובב ג'אנארד על אופנוע ההונדה שלו, ומכר אביזרים לרוכבי אופנוע כמו כפפות ומשקפיים שאוחסנו בתיקי האוכף. כמו אופנוענים רבים אחרים, הוטרד ג'אנארד מהכיסוי הקשיח לידיות הכידון, שטיפח שלפוחיות בידי הרוכבים. הוא חיפש ומצא חומר חדיש וגמיש ממשפחת הגומי, בשם אנאופטניום, ויצר כיסוי גמיש שחובק את ידיות הכידון ולא מתחמם. כשהציע את המוצר החדש למכירה נתקל במשיכת כתפיים וחוסר אמון - והחליט להקים חברה משלו. עם 300 דולר בכיס רשם את החברה על שם כלבו, מסוג אינגליש-סטר - אוקלי".

רק עם אופנוע

ג'אנארד שכלל את כיסויי הידיות כדי שישמשו את המתחרים במרוצי השטח. הוא השקיע בארגונומטריה ועיצוב חדשני, וקבע כי שום דבר בינוני לא ייוצר באוקלי ולא יימכר תחת השם הזה. עולם המרוצים התגלה כזירה מצוינת לשיווק, וג'אנארד פרש את חסותו על רוכבים מפורסמים, שהשתמשו במוצריו.
אבל זו היתה רק תחילת הרומן הדו-גלגלי של אוקלי. השלב הבא כלל ייצור של משקפות אבק לרוכבי השטח. ג'אנארד הדפיס את הלוגו של אוקלי על רצועות הגומי והעדשות של משקפי האבק, כדי לדחוף את כיסויי הידיות, אבל הבחין שהמשקפיים מבוקשים לא פחות. הרוכבים קיבלו בהתלהבות את המוצר החדש, והעריכו במיוחד את איכותן הגבוהה של העדשות.
ב-1980 הפך דגם MX של משקפות האבק למוצר העיקרי של אוקלי. ג'אנארד החליט כי המפתח לבניית גישה עסקית נכונה הוא לספק את דרישות הספורטאים בכל תחום, על-ידי שימוש בייעוץ אישי של אתלטים מובילים בתחומם. אחריהם, האמין, יגיע גם הקהל הרחב. ב-1984 התחילה אוקלי לייצר משקפי אבק ומשקפי ספורט גם לענפי ספורט אחרים שבהם זקוקים המתחרים להגנה מפני שמש, אבק, זיעה, הדף וכדומה.
אחד המשתמשים הידועים של משקפי אוקלי היה הזוכה במקום שני במרוץ האופניים היוקרתי טור דה פראנס ב-1985, גרג למונד. משקפי אוקלי זכו לפופולריות בקרב הספורטאים, שחיפשו בעיקר איכות ראייה ובטיחות. הם היו גמישים, לא עיוותו את זווית הראייה ולא החליקו כשהזיעה גלשה במורד המצח והאף.
והעיקר - הם התאפיינו בעיצוב מושך ומובחן מכל מותג אחר שהסתובב באותו זמן בשוק.

ג'ורדן והקרב מול נייקי

השיווק והפרסום של אוקלי קיבלו תאוצה ב-1995 כשמייקל ג'ורדן חתם על חוזה בן 10 שנים כחבר דירקטוריון ויועץ אישי לפיתוח משקפי ספורטאים. וכשיש את ג'ורדן מי צריך לשלם על פרסומות בטלוויזיה. ואכן, ג'אנארד וצוותו קבעו כי החברה לא תפרסם בטלוויזיה לעולם: "לפרסם בטלוויזיה זה בזבוז ואת הכסף צריך להשקיע בפיתוח מוצרים", אמר המייסד. כתחליף התמקד הפרסום במגזינים מתמחים של ספורטאים ובמגזינים לאופנה, אבל בעיקר לפרישת חסויות ותמיכה בספורטאים מתחומים שונים, בעיקר בספורט האתגרי.
הסוד של אוקלי טמון בטכנולוגיה שזכתה לשם XYZ, ואף נרשמה כפטנט. המטרה: לאפשר ראייה ברורה ולא מעוותת מכל זווית, גם כשמדובר בעדשות קמורות. משקפי אוקלי לספורטאים עשויים מטיטניום טהור או מהחומר הפלסטי הקשיח והמתקדם בעולם - באליסטיק קוולאר, העמיד בפגיעה ישירה של כדורי רובה 0.22. האנאופטניום, אותו חומר ששימש בהצלחה בכיסוי ידיות האופנועים של אוקלי, משמש גם היום כחלק ממשקפות האבק המקיפות את ראשו של המשתמש ולא נעות ממקומן גם ברטיבות הנגרמת מהזעה או מגשם. בחלק גדול ממסגרות המתכת חובקים שרוולי סיליקון את זרועות המשקפיים, כדי לייצב את המסגרת ולמנוע החלקה, גם בעת מאמץ גופני. באחרונה אף יצאה החברה בקו משקפי ראייה, כאשר חלק מהמסגרות מבוסס על משקפי השמש.
קידום מכירות נוסף ולא צפוי הגיע מכיוונו של פיליפ נייט, המייסד והבעלים של נייקי, שהיה חבר של ג'אנארד ואף הציע לו פעמיים לרכוש ממנו את החברה. ההצעות הנדיבות נדחו, והצלחת משקפי אוקלי בעולם העמידה את הידידות במבחן: ב-1996 יצאה נייקי לשוק עם משקפי שמש משלהם, שהיו דומים לאלה של אוקלי. ג'אנארד זעם ותבע את חברו לשעבר על גניבת פטנט. בסופו של סכסוך הגיעו השניים להסכם, ולפיו תפרסם נייקי כי המוצר שלה אינו זהה למשקפי אוקלי, וכי הפטנט של אוקלי לא קיים במשקפי נייקי.
אך ההסכם לא השכין שלום בין שני המייסדים: שתי החברות נכנסו לעימות גלוי. נייקי השקיעה מאמצים רבים בקו משקפי הספורט שלה, ואילו אוקלי נכנסה לייצור נעלי ספורט. "אנחנו לא מתכוונים להיות חברה יותר גדולה מנייקי - רק טובה יותר", עקץ ג'אנארד את נייקי כשנשאל לפשר המהלך. בשנים האחרונות נכנסה אוקלי גם לייצור של שעונים, הלבשה, אביזרים ועוד. כמו-כן, היא מייצרת משקפי שמש עבור יצרנים אחרים. בארה"ב היא משווקת את מוצריה ברשת חנויות שנקראות O STORE.

אוקלי בוול-סטריט וג'אנארד מתעשר

ב-1995 הונפקה החברה בבורסה של ניו-יורק, נישאת על כנפי ההצלחה המסחררת של המותג. אלא שכניסת אוקלי ב-1998 לעסקי נעלי הספורט גרמה לחשדנות בקרב בעלי המניות, ומניית החברה צנחה.
ג'אנארד שהאמין במוצרים החדשים ניצל את ההזדמנות להגדלת אחזקותיו בחברה ל-62%. תוך שנתיים, לאחר שהתברר שנעלי הספורט של אוקלי מצליחים, חזרו המשקיעים ומניית החברה הפכה לחביבת השוק, כהגדרת העיתונות הכלכלית. ג'אנארד מחזיק היום ב-61% ממניות החברה.
ואכן, למרות המיתון בשוק האמריקני ברבעון האחרון של 2001 עלו המכירות של אוקלי ב-36% יחסית לשנה הקודמת, והביסו את תחזיות האנליסטים. ברבעון הראשון של 2002 עלו המכירות נטו ב-17% לעומת השנה הקודמת, ל-109.6 מיליון דולר. מנגד, הרווח הנקי נפל ב-39%, תוצאה של ההשקעות הכבדות במוצרים החדשים שאליהם נכנסה החברה.
ג'אנארד תופס מקום מכובד ברשימת עשירי העולם עם הון של 1.7 מיליארד דולר. הוא נשוי בשנית ואב ל-7 ילדים, גר באחד מאיי סן-חוזה במדינת וושינגטון.
משרדי החברה ממוקמים בלוס-אנג'לס. בנייתו של בניין אוקלי בפוטהיל רנץ' הסתיימה ב-1996, בהשקעה של 40 מיליון דולר. המבנה משמש את מטה החברה, מחלקת העיצוב, הפרסום, הייצור, ואת המעבדות - בהן פותחו עד תחילת 2002 600 פטנטים רשומים. המבנה עוצב בהשראת הסרט בלייד ראנר, על-ידי האדריכל קולין באדן. תוכניתו של ג'אנארד היתה ליצור עבור העובדים אווירה בלתי מציאותית שתאפשר להם צורת חשיבה חריגה ולא שמרנית. הוא הראה לבאדן שני תצלומים מן הסרט, לפיהם רצה לתכנן את הבניין. בין השניים נרקמה ידידות ובאדן מונה למנהל מחלקת העיצוב של אוקלי ולאדריכל הבית.

עוד כמה דברים

* ג'ים ג'אנארד נמצא במקום ה-15 ברשימת עשירי האופנה בעולם.
* בין ספורטאי הבית המפרסמים את אוקלי: לאנס ארמסטרונג, האמריקני שהשתתף בטור דה פראנס וזכה החל מ-1999 במקום הראשון ברציפות כל שנה.
* מחירי הדגמים של משקפי אוקלי נעים בין 320 ל-2,000 שקל בארץ.
* בינואר השנה גרפו משקפי השמש של אוקלי את המקום הראשון, בבדיקה השוואתית שערך מגזין הטייסים הפרטיים האמריקני פרייבט פיילוט.
* משקפי השמש מדגם סוויטש SWICHH שיצאו באחרונה לשוק, עשויים מתרכובת חדשה על-בסיס מגנזיום, שניתן להתיכה רק בטמפרטורה של 1,100 מעלות ומעלה.
שער מניית החברה עומד על 17.15 דולר, נכון ליום ראשון השבוע, עם שווי שוק של 1.189 מיליארד דולר.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משקפי אוקלי. מקום ראשון בסקר טייסים
מומלצים