שתף קטע נבחר

הקומבינע של ברכט

במסגרת חגיגות 5 שנים ל"קומבינע", הציג הכוריאוגרף אמיר קולבן את תהליך היצירה

"אני דומה לאיש נושא לבנה איתו, כדי שהעולם ידע כיצד נראה ביתו", כתב המחזאי והמשורר הגרמני ברטולד ברכט, ולשם בדיוק כיוון גם הרקדן והכוריאוגרף אמיר קולבן באירוע, שציין אמש חמש שנות פעילות של להקת "קומבינע", אותה הקים ובמסגרתה הוא פועל.
קולבן חשף את הקהל שהגיע אמש לאולם סוזן דלל בפני תהליך העבודה על יצירה שתעלה על הבמה בשלמותה בעוד מספר חודשים. העבודה החדשה, עדיין נטולת שם, עוסקת בביוגרפיה האישית והאמנותית של ברכט, ומשלבת, לצד קטעי מחול שנבנים באלתור חופשי של הרקדנים ובעזרתו של קולבן, קטעים מתוך שיריו.
חיכוך של הקהל עם תהליך היצירה הוא דבר נדיר. לרוב נחשף הקהל למוצר המוגמר לאחר שעבר תקופת דגירה באולם החזרות. אבל כפי שעולה מתוך הערב עצמו, הדברים המעניינים באמת מתהווים באולם החזרות, ואת אותה תחושת ראשוניות מבקש ומצליח קולבן להעביר לאולם המופעים. הערב הורכב מעשרה קטעים, חלקם בשלבי עבודה סופיים, חלקם עדיין בשלבי גילוי. המרתקים ביניהם בנויים ממש כמו חזרה, שבמהלכה משקיף קולבן על רקדניו ומפעיל אותם בשלט רחוק באמצעות אימפרוביזציה חופשית, שבתוכה משולבות פראזות תנועתיות מוכרות לרקדנים. הדיאלוג הבלתי מתוכנן, שנבנה לראשונה מול עיני הצופה, מרענן ומפתיע, והופך למפגן של להטטנות מרהיבה. דחף המציצנות הופך את קטעי הכוריאוגרפיה הבלתי מהוקצעים לחוויה. מופע מסוג זה, הנסמך ברובו על קטעים מאולתרים, נזקק לרקדנים שאינם מבצעים בלבד, אלא בעלי יכולות ונוכחות בימתית מרשימה. רקדני להקת "קומבינע", בסופו של דבר, חזקים יותר בקטעים המתוכננים, מאשר באלה החופשיים לגמרי.
לאורך כל העבודה מתועדת התנועה על הבמה במצלמת וידאו, ופס הקול מורכב בין היתר מביצוע אינסטרומנטלי לשיר "Nothing Else Metters" של להקת מטאליקה, הביצוע המקורי לשיר "Querrer", ביצוע יוצא דופן לשיר "Get Back" של להקת הביטלס ושירים של הלהקה הפורטוגלית מדרדאוס. נפלא לדעת שגם אחרי חמש שנות יצירה לא שוקעת להקת "קומבינע" בנינוחות המשעממת ובסטגנציה יצירתית אליה מגיעות לרוב להקות ממוסדות יותר, ומצליחה להעביר עדיין את חדוות היצירה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אימפרוביזציה על הטקסטים של ברכט
להשביע את יצר המציצנות
לאתר ההטבות
מומלצים