שתף קטע נבחר

נמצא הפתרון לתאונות דרכים?

בעקבות גל תאונות הדרכים בהן היו מעורבים צעירים, מציע שר התחבורה פתרון מיידי. אז מה אם הוא נכשל בעבר?

בימים האחרונים נהרגו בכבישי הארץ 24 בני-אדם, מרביתם צעירים, חלקם אף בשנות העשרה לחייהם. רק אתמול הזדעדעה המדינה כולה ממותם של 5 צעירים לפני גיוס, שחזרו שתויים ממסיבה לפנות בוקר, והתנגשו במשאית בכביש ת"א חיפה הישן. התאונה המחרידה הצליחה לכבוש את רוב שטחם של העמודים הראשונים בעיתונים גם בימים של אינתיפאדה מדממת. הבוקר כבר התבשרנו על עוד שני אופנוענים שלא יחזרו הביתה.
ללא קשר ישיר לאירועים אלה, נערך היום (ד') במעלה החמישה כנס ארצי בנושא הבטיחות בדרכים, בהשתתפות שר התחבורה, יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא בטיחות בדרכים ומנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
כצפוי, נאם בכנס גם שר התחבורה, אפרים סנה. כצפוי, יש לו פתרונות מיידיים. כצפוי, הוא לא הודיע כי הוא מגייס את כל כוחו הפוליטי, זה של מפלגות הקואליציה ושאר חברי הכנסת, כדי לחולל ובאופן מיידי מהפיכה רבתי בכל הנוגע למצב על הכבישים.
"איני רואה מנוס מלחדש את התקנה האוסרת על נהגים צעירים לנהוג בין חצות לשעה חמש לפנות בוקר" אמר השר. וכדי להבהיר כי הוא אכן נלחם עד חורמה במערכת שכשלה ואת פירותיה הבאושים אנו חווים מדי יום ביומו, הוסיף וציין כי הוא "יודע שאין זו החלטה פופולרית".
ובכן, זו אכן החלטה לא פופולרית בקרב צעירים. אך באותה מידה ניתן גם לומר כי זו החלטה חסרת שחר. רעיון זה הועלה בעבר, יושם ו... נכשל כמובן. האם השר אינו מודע לכך כי לפני זמן לא רב כל-כך, ניתן היה לזהות מאות בני נוער עושים שעות ארוכות בהמתנה לשעה הגואלת, חמש לפנות בוקר. ומאחר ולא היה משהו מעניין לעשות עד אותו זמן, הם שתו עוד קצת. ואז, בדיוק בשעה היעודה, קמו בני הנוער ממקומם, כשהם לא רק שתויים יותר, אלא בעיקר עייפים, משועממים, וכמהים להגיע סוף סוף למיטה החמה. מיותר לציין כיצד השפיעה השעה המאוחרת על רמת הנהיגה שהפגינו. מיותר באותה מידה להזכיר כי יכולת אכיפת החוק הזה, מוטלת לכל הפחות בספק.

עוד קסם

אלא שפתרונות חסרי תוחלת יש גם לאחרים. גם לראש המחוז הצפוני של המשטרה פתרונות. ראשית, האשים בגל תאונות הזוועה את מיעוט התקנים במחוז עליו הוא אחראי, הוסיף לכך את תשתיות הכבישים הלקויות וסיים במשטרת התנועה עצמה. אכן כן, זו שלטענתו מתרכזת בעיקר באכיפת החוק באזור המרכז. זאת אומרת, כולם מחבלים במאמציו הכנים לבצע את תפקידו.
ומכיוון שתפקידו האמיתי אינו מניעת תאונות, אלא אכיפת החוק, הודיע מייד כי כבר בסוף השבוע תצא משטרת התנועה במבצע נרחב ל... אכיפת מהירות. האם משנה לראש המחוז מה הסיבה האמיתית לתאונות? האם הוא מעיין לעיתים בנתוני המשטרה עצמה? האם קרא אי פעם את דו"ח מבקר המדינה המלין על התמקדות המשטרה בעבירה שמשקלה בסך תאונות הדרכים שולי?

אין פתרון קסם

חקר תאונות דרכים אינו עניין פשוט. הוא דורש כמות עצומה של ידע מהנוגעים בדבר, תיאום בין משרדי, נכונות תקציבים, והרשימה עוד ארוכה. אך מדינת ישראל כנראה אינה מאמינה בבדיקת הבעיות לעומקן, במעשה ממוקד ויעיל. כפי שהדברים נראים כרגע, מדינת ישראל עדיין מעדיפה להניע את הראש לימין ושמאל ולצקצק בלשונה, לספר לכולם עד "כמה נורא הנגע", וכי "חייבים לעשות מעשה, ומהר". אלא שגם אם הכוונות טובות, התוצאות בשטח מוכיחות כי דרכי הפעולה עד עכשיו נכשלו.
אין פתרונות קסם. אין מבצעים ותקנות שישנו בהינף יד את מה שגרמו שנים של הזנחה. צריך לחנך, צריך לשנות סדרי עדיפות, צריך לבנות על-פני תוכנית רב-שנתית אמיתית. כי במדינת ישראל אוחזים בהגה אזרחים חסרי יכולת נהיגה מתאימה. מדינת ישראל מזלזלת בתשתית אמיתית ובטוחה. מדינת ישראל עסוקה כנראה יותר מדי, מכדי לתת לכמה מאות הרוגים בשנה ואלפי פצועים לשנות את סדר יומה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארכיון ידיעות אחרונות
אפרים סנה. פתרונות קסם...
ארכיון ידיעות אחרונות
צילום: ערוץ 2
לתאונות הדרכים
צילום: ערוץ 2
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים