שתף קטע נבחר

איך הצילה הגב' פיירברג את העצרת של ש"ס

יותר משעה וחצי אחרי השעה הייעודה החלו לזרום לעצרת של ש"ס בנתניה מאות בני אדם וברגע האחרון הצילו את אלי ישי מחרפה נוספת. גם ראש עיריית נתניה, תרמה את חלקה. ועוד בפרשת השבוע: הרב עובדיה ו"יתד נאמן" מציעים אתיקה עיתונאית חלופית

למעלה מאלף תומכי ש"ס שהגיעו לעצרת ההתעוררות של התנועה באצטדיון של מכבי נתניה וראש עיריית נתניה מרים פיירברג חילצו את ש"ס משתי מבוכות גדולות. מאז הכישלון ש"ס בעצרת באצטדיון טדי בירושלים לפני כמעט שנה, מתנהגת ש"ס כתנועה פוסט טראומטית בכל הקשור לעצרות המוניות. ביום רביעי השבוע נראה היה שהסיוט של טדי יחזור על עצמו.
לפני העצרת הביעו בכירים בש"ס חשש כי התעקשות הנציגים המקומיים לקיים את העצרת באצטדיון, שבו כ-8,000 מקומות, תוביל לכישלון צורב. בסופו של דבר, הוצבה הבמה אל מול יציע אחד בלבד, אך למרות זאת קצת לפני השעה תשע, שעה וחצי לאחר השעה עליה הודיעו המודעות, עלה להופיע הזמר החרדי מנדי ג'רופי לפני כמאתיים צופים בלבד. הנוכחים במקום דיברו על "ביזיון טדי מספר 2", חברי התזמורת כבר הציעו לעיתונאים לעלות לשיר, אך באורח פלא לפני שהגיע הרב עובדיה יוסף למקום נוספו ליציעים מאות רבות של תומכים, ואלי ישי ניצל ממסע נוסף של השמצות מצד נאמני דרעי. אלה הסתפקו בטענה שהעובדה שהגעתם של כאלף איש לעצרת של ש"ס נתפסת כהצלחה, מעידה על מצבה הנוכחי של התנועה. גם מההתמודדות שהייתה אמורה להתקיים בשבוע הבא בצפת בין דרעי לש"ס הרשמית, נחלץ ישי כיוון שהעצרת בה אמור היה להשתתף דרעי בוטלה.

הפמיניזם של הרב עובדיה

המודעות שבישרו שראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, צפויה לשאת נאום במהלך עצרת ההתעוררות הכילו בתוכן חומר נפץ. החרדיות המרוככת של ש"ס ממילא זוכה ליחס חשדני ומזלזל מצד החרדים האשכנזים, ונאום של אשה לצד רבנים היה עשוי לגרור ביקורת ציבורית קשה, מסוג זו שספגה ש"ס לפני כשנה. אז ספגה ש"ס ביקורת קשה לאחר הפרסום ב-ynet כי השרה לבנת ישבה בשולחן כבוד עם מנהיגי ש"ס ובכללם הרב עובדיה יוסף, בסעודה לכבודו של ראש הממשלה אריאל שרון.
פיירברג, בשמלה אדומה, צבע שהחרדים לא אוהבים, הסבירה כי דווקא היא החליטה בסופו של דבר שלא לנאום באירוע: "הייתי אמורה לדבר, אבל מצאתי לנכון שלא לעשות זאת, מאחר וזה ערב כמו של חזרה בתשובה, ואני לא רבנית החלטתי שאני לא אברך. אני לא צריכה ליצור מצב שיביא על הרב עובדיה יוסף אפילו מילת ביקורת אחת באיזה שהוא מגזר". פיירברג היללה את הרב עובדיה ואמרה כי בניגוד לדימוי הרווח בחלק מהציבור החילוני אודותיו הוא איש "מדהים" ו"מקסים" ובעל גישה פתוחה כלפי נשים, להוכחת דבריה סיפרה כי בעבר איפשר לה לקבוע מזוזה בחנוכת בית ספר של ש"ס בעיר, למרות מחאות מהקהל.

האתיקה העיתונאית של הרב עובדיה

העובדה שכלי התקשורת החילונים אינם אהודים במיוחד על הציבור החרדי לא חדשה ולא מפתיעה. עד כמה גדול המרחק בין תפישת תפקידה של העיתונות העידו השבוע שניים, מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף שהעניק לעיתונאים נוסחה לחזרה בתשובה לקראת ראש השנה ויום הכיפורים ומאמר מערכת בביטאון הליטאי "יתד נאמן" שהביע פליאה על כך שהעיתונות הישראלית חושפת קלקולים בצה"ל.
בדרשה שנשא ביום שלישי בבית המדרש "יחווה דעת" בשכונת הר נוף בירושלים הסביר הרב עובדיה עד כמה גדול עוונם של העיתונאים ואמר: "יש אנשים שמחריבים את העולם בלשון הרע שלהם. אלה הכתבות של העיתונאים, כותב כתבה, פעם על זה, פעם על זה, פעם על זה. מי שמוצא חן בעיניהם, מי שלא מוצא חן בעיניהם. זה (העיתונאים) שכירים, מקבלים משכורת שלהם. רוצים להביא להם כתבות – לעיתונים שלהם. מסכנים, לו ידעו מאבדים את חלקם לעולם הבא לא היו עושים דבר כזה. אני לא אומר על כל העיתונאים, יש עיתונאים ויש עיתונאים, אבל בזה מחריבים את העולם".
בהמשך דבריו פירט הרב עובדיה מה יעשה עיתונאי שרוצה לחזור בתשובה: "על כל פנים, יש תשובה בעולם, ואין לך דבר שעומד בפני תשובה. תשובה אמיתית: קודם כל צריך ללכת אצל אותו שנפגע מהדיבור שלהם, יבקשו ממנו מחילה כמו שצריך להיות, יפרסמו את המחילה שלהם ברבים, שהם חטאו, שהם עוו, שהם פשעו. יפרסמו את הכתבה שהייתה. את ההתנצלות שלהם, שזה לא היה ולא נברא, רק אנשים לשון הרע סיפרו להם ועל ידי כך מבקשים ממנו מחילה".
הרב עובדיה העמיד במוקד השוני את התפיסה מהו לשון הרע: "לשון הרע פירושו אמת, בניגוד לחוק של המדינה הזאת. החוק של המדינה: מי שאומר לשון הרע אז תובע אותו דיבה על הוצאת דיבה ואם הוא מוכיח שדבריו אמת אז פוטרים אותו, הוא פטור. לא כך הדין של התורה: אפילו אמר אמת נקרא שמו לשון הרע. למה אתה מדבר על חברך? אמת דיברת - אבל למה לך לדבר? בשביל מה? עוונו יישא האיש ההוא, לא מוחלים לו בשביל שדיבר אמת, מענישים אותו בשמיים עונש גדול אפילו שאמר אמת".

פרסום מעשי הביזה של חיילי צה"ל - "חולני"

גם מאמר מערכת בביטאון "דגל התורה" "יתד נאמן" הציע סטנדרטים אחרים לעיתונות הישראלית. המאמר שנכתב על ידי פ. חובב התייחס בתמיהה לפרסום "החולני" כהגדרתו של מעשי הביזה שביצעו חיילי צה"ל. "כשבוחנים את חומרת מעשי הביזה המכוערים שנעשו במהלך מבצע חומת מגן אל מול חומרת פרסום הדברים בפרהסיה … פשוט וברור כי יותר משמעשי הביזה עצמם ראויים לגינוי, יש לגנות בכל תוקף את אלו שמפרסמים את הדברים מבלי להתחשב בנזק העצום שהם עלולים לגרום", נכתב שם. המאמר הגדיר את התעסקות התקשורת הישראלית במעשי הביזה של חיילי צה"ל כ"תופעה מוזרה" ותהה: "אי אפשר למצוא לזה כל הסבר הגיוני. אם כל כך אכפת להם מהנזק שגרמו אותם חיילים שביצעו את הביזה, מדוע אינם נרתעים מלהעצים את הנזק שבעתיים? איך אפשר לזעוק חמס כנגד חיילים שפוגעים בשמו הטוב של הצבא, כאשר עצם הזעקה הרעשנית מהווה פגיעה קשה ומסוכנת הרבה יותר מהמעשה שמתריעים נגדו? זה לא רק עניין של חוצפה או צביעות או התנהגות של סתירה מיניה וביה. יש בזה משהו חולני".

יציאת השבת

מצבו הכלכלי של ביטאון ש"ס "יום ליום" אינו מן המשופרים. לעיתון הרבה פחות מעשרת אלפים מנויים. חלק מהכנסותיו מגיעות ממודעות שמפרסמים בו משרדי הממשלה השונים. בגיליון האחרון מפורסמת ב"יום ליום" מודעה מטעם המשרד שבראשותו של יו"ר התנועה אלי ישי ובה מתבשרים מנויי "יום ליום", שרובם נמנים על הגרעין הקשה והחרדי של מצביעי ש"ס, ש"משרד הפנים מודיע: מבצע להסדרת רשיונות כלי יריה שאינם בתוקף מסתיים ביום 5 בספטמבר 2002".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גידי אשכנזי
פיירברג. בשמלה אדומה
צילום: גידי אשכנזי
צילום:דודו בכר
"יש אנשים שמחריבים את העולם". הרב עובדיה
צילום:דודו בכר
מומלצים