שתף קטע נבחר

התאם נהיגתך לחורף

והפעם, כיצד תשתדלו למנוע התמודדות עם מצבים, אותם לא הייתם אמורים לפגוש מלכתחילה

והפעם, קצת על התאמת הנהיגה לכביש החלק. אז נכון, גם כאשר יורד גשם והאספלט רטוב, מתנהלת הפיסיקה לפי אותם חוקים. ההבדל היחיד והקריטי כמובן הוא שהמשטח עליו אנחנו נוהגים מספק לצמיגים רמת חיכוך פחותה לעומת אותו משטח במצב יבש.

 

אך למרות שזה נשמע מפחיד לעיתים, השד בכלל אינו נורא. למעשה, במקרים מסוימים האספלט בחודשי הקיץ חלק אפילו יותר. כך שאין צורך להכנס לפאניקה, ואפשר בהחלט להמשיך ולנהוג כרגיל. "החוכמה" היחידה היא להתאים עצמך לתנאי הדרך ביתר תשומת לב - זה הכל.

 

כל העצות והטיפים בכתבה הם בגדר המלצות, ויתכן בהחלט שמורה הנהיגה הפרטי שלכם חושב אחרת. זה מותר לו, גם אם הוא טועה, ולמרות שהוא מטעה. שום דבר ממה שנכתב כאן אינו חדש, ובאירופה מלמדים כך לנהוג גם נערים ונערות בגיל הטיפש-עשרה. אצלנו לא ממש.

 

הגה

 

בחורף, שוב כמו בקיץ, יש להתייחס להגה באופן מאד מודע. וכמו בכל עונות השנה, מומלץ לוותר בהזדמנות זו על אחיזה חזקה מדי בגלגל. פעמים רבות משתמשים בהגה כמשען בזמן פנייה, תמיכה בזמן בלימה או מעקה אחיזה בעת האצה. וזה אסור, בתכלית האיסור. יש לאחוז בהגה בעדינות, בנינוחות, מה שיאפשר לנו לתפעל אותו טוב יותר, להרגיש מה עושים הגלגלים, להיכן הם מופנים ואיזה כוחות פועלים עליהם, ובעיקר לנטרל השפעות (ראה כוחות) על ההגה.

 

בחורף, עוד יותר מבקיץ, כדאי מאד לעדן אף יותר את תנועות היד. רמת האחיזה הנמוכה יחסית של הצמיגים באספלט הרטוב יכולה לגרום להחלקה מיידית. תנועה מהירה מדי של ההגה תגרום לשינוי כיוון מהיר מדי של הצמיגים. האחיזה הנמוכה לא תאפשר לצמיגים "לסחוב" את המרכב הכבד לכיוון החדש. המכונית תמשיך מכוח האינרציה בכיוון המקורי, הצמיגים יפנו ללא תועלת לכיוון הרצוי.

 

זכרו, האחיזה העדינה בהגה מתייחסת לא רק לביצוע פנייה. גם בעת נהיגה בקו ישר, או בעת ניסיון היחלצות מהחלקה. ועוד דבר אחד קטן. ה-ABS שמונע את נעילת הגלגלים מאפשר לנו לנסות ולהתחמק ממכשול בעזרת הפניית ההגה. נצלו זאת.

 

בלימה

 

בתנאי רטיבות יכולים הצמיגים לטפל בפחות כוח בלימה. בדיוק כמו בכביש יבש, המסה הנעה לפנים היא אותה מסה בדיוק. הבלמים עושים עבודה זהה פחות או יותר ורק הקשר בין הגומי לכביש שונה. על הצמיגים לפנות את הרטיבות, להתמודד עם שכבת מים על הכביש. יש להתחשב בכך, ולזכור כי על פעולת הבלימה להיות מחושבת וזהירה יותר.

 

אבל, כאשר הכביש רק רטוב, ולא נדרשת בלימת חירום, אפשר וצריך לבלום כרגיל. כדאי אמנם לזכור כי מידת האחיזה פחותה, אך בהחלט יש לבלום ללא פחד. צריך לתרגל זאת כמובן.

 

אבל אם כן דרושה האטה פתאומית, כדאי לשכוח את כל מה שלימדו אתכם אודות "פימפום" דוושת הבלם. ראשית, אם בכלל, פעולות אלו יעילות ונדרשות רק לאחר החלקה, בוודאי שלא לפניה. כאשר מפמפמים "יוצא" הרכב מאיזון. הוא נע על ציר האורך לפנים ולאחור, מכווץ ומותח את המתלים ומקטין בכל פעם מחדש את רמת אחיזת הצמיג בכביש בקצה "המתרומם", כולל פגיעה – גם אם עקיפה - ביכולת ההיגוי.

 

במקום פתרון מאולץ זה, מומלץ לגלות על-ידי אימון במשטח סגור היכן נמצא גבול האחיזה, לפני החלקה. כאשר נדרשת בלימה חזקה על כביש רטוב יש לבלום כרגיל, אך להיות מוכנים להחלקה פתאומית. כאשר זו מגיעה, יש לשחרר קלות את הלחץ מדוושת הבלם ולאפשר לצמיגים לחזור ולהתגלגל בחופשיות. כך יהיו אלה מסוגלים לאפשר העברת כוח בלימה אל האספלט והאטת רכב אופטימלית.

 

אפשר כמובן לבלום לפי "הרעיון הפרוגרסיבי". זאת אומרת, בלימה חזקה וחריפה עד כדי נעילה, ואז לשחרר בעדינות. או כפי שמניחים אחרים, בלימה הולכת ומתגברת עד נעילה או כמעט-נעילה.

 

בכלי רכב בהם מותקנת ABS, מערכת למניעת נעילת גלגלים, העניין שונה במקצת. בניגוד להצהרות "מומחים" שונים, אין שום סיבה "לפמפם" ברכב שכזה. ה-ABS מיועד לאפשר היגוי גם כאשר הרכב נמצא בהאטה חריפה, על-ידי מניעת נעילת הגלגלים. הוא אינו מקצר דווקא את מרחק הבלימה – אם כי במרבית המכוניות, עם מרבית הנהגים, במצבים מפתיעים, זה בדיוק יתרונו הגדול – אך "עושה עבורנו" את העבודה. המערכת מזהה על-ידי חיישנים כי גלגל אחד (או יותר) אינו מסתובב, משחררת לזמן קצרצר את לחץ הבלימה ומחזירה אותו לגלגול חופשי, וחוזר חלילה, עד עצירה מלאה. המהירות בה עושה זאת המערכת האלקטרונית גבוהה מזו אותה אנחנו יכולים להשיג, ובכל מקרה מטפלת במספר משתנים אותם הנהג הממוצע לעולם לא יוכל לעבד במהירות.

 

יש על-כן לבלום בחוזקה, לקחת בחשבון את רעידות ורעשי המערכת בדוושה, ולנסות להתחמק מהמכשול או לבצע את הפנייה. כאמור, היתרון הגדול ביותר של ה-ABS הוא בשמירת יכולת ההיגוי - נצלו זאת.

 

האצה, מצמד והילוכים

 

גם כאן אנו נתקלים בבעיה הרגילה. הצמיגים צריכים להתמודד עם כוחות זהים, אך אינם מסוגלים להעביר את הכוח לכביש החלק. יש על-כן להאיץ בעדינות יחסית - בזינוק מעמידה כמו-גם ביציאה מפנייה. המטרה היא תוספת כוח הדרגתית ופחות מתפרצת, כדי לאפשר לגלגלים להעביר את הכוח לכביש, ולא לההחליק במקום.

 

אפשר כמובן לתרגל את הרגל לפעולה פחות "כבדה" ויותר מתחשבת, או סתם להאיץ במתינות תוך שימוש מתחשב במצערת. אפשר גם "לעזור" לצמיגים, ולהאיץ בהילוך גבוה יותר מזה בו היינו בוחרים בקיץ. יחס העברה ארוך יותר יעביר פחות כוח לגלגלים, וימנע את סיבסובם.

 

לבעלי מכוניות עם תיבת הילוכים ידנית מומלץ להקפיד על זינוק מהמקום שמתחשב בכביש. הרפיה פתאומית מהמצמד, תוך דריכה על המצערת בסבובי מנוע גבוהים יכול לגרום להחלקה גם בהילוכים שני ושלישי, לא רק ראשון. גם כאן כדאי לאמץ את הגישה העדינה, וללטף במקום ללפות בכוח.

 

תאורה ופנסי ערפל

 

בחורף, מיותר להזכיר, הראות בדרך כלל פחות טובה - בעיקר כשיורד גשם, במיוחד כשהכביש מוצף. לא מספיק שערפילי בחוץ, לא מספיק שיש פחות שעות אור, הנה המים שמותזים לעבר השמשה מהמכונית שלפניכם. אז ראשית, כדאי לשמור על תאורה בכל שעות היום - וזה על פי חוק החל מה-1 לנובמבר כמובן.

 

שנית, כדאי לשמור על יחידות תאורה נקיות מלכלוך, ואת זה מומלץ לבדוק לפני כל נסיעה, או אם להיות ריאליים יותר, בכל תדלוק. אחרון מאד לא חביב הוא פנס הערפל המככב בעכוזן של מכוניות רבות בחודשי החורף. מלבד היותו אסור להפעלה בתנאים שאינם דורשים זאת (בעיית ראות חמורה בטווח גדול מ-50 מטרים), התאורה האחורית הזו מסנוורת את הנוהגים מאחור. נכון, למשטרה מותר להפעיל את התאורה המהבהבת והמעוורת. לנו אסור - ובצדק.

 

בנוגע ל"פנסי ערפל" הנעוצים בספוילר הקדמי. אלה משמשים את נהגי ישראל בדרך כלל כמקדמי תדמית, ולבטח לא כעזרי ראות בתנאי ערפל. אפשר לכבות אותם כאשר נוהגים בנתיבי איילון, ומומלץ לוותר עליהם בנסיעה עירונית. אלא אם חייבים לדווח לסביבה על רמת הגימור הגבוהה של הפיז'ו 206 שלך...

 

ציפה

 

עוד קצת על צמיגים ורטיבות. אחת הבעיות בהן אתם עלולים להתקל בעת נהיגה בכביש רטוב נקראת "ציפה". שכבת המים על הכביש עבה מדי, כתוצאה מניקוז לקוי או שבר ענן מקומי למשל. חריצי הצמיג אינם מצליחים לפנות את המים ולאפשר מגע מלא בין הגומי לאספלט. במצב זה הצמיג שואף לצוף, מונע מהנהג אפשרות לנהוג את הרכב כרצונו. הציפה האמורה היא פועל יוצא של מספר משתנים, ביניהם גם מהירות הנסיעה. האטה (לא פתאומית) ומעבר למהירות נסיעה נמוכה יותר, תפתור בדרך כלל את הבעיה. אך ניתן גם למנוע את התופעה על-ידי הקפדה על צמיגים בעלי חריצים עמוקים דיים. בנוסף, אם הבעיה חמורה במיוחד וחוזרת על עצמה גם בתנאים בהם המכוניות שמסביב אינן סובלות מכך, כדאי לבדוק את מערכת המתלים. בולם שאינו פועל כשורה אינו מצמיד כהלכה את הצמיג לאספלט.

 

החלקה

 

שום דבר לא עזר, והגענו למצב בו גלגלים מתחילים להחליק. פנייה במהירות גבוהה מדי, בלימה חזקה מדי, האצה בלתי מתחשבת ביציאה מפנייה או כל סיבה אחרת. וכמו שנאמר במדריך הטרמפיסט לגלקסיה - ראשית, אל תכנסו לפאניקה.

 

קל להגיד, קשה הרבה יותר לבצע. לכן הפתרון הטוב ביותר הוא הכנה מוקדמת, ואת זה יעזרו לכם לעשות בבתי הספר לנהיגה מתקדמת הקיימים בארץ. אין כמו תרגול "על אמת", אין כמו מראה עיניים או תחושת ידיים. שם תוכלו לתרגל, להתאמן, לבצע וללמוד - כל מה שלא אפשרו לכם לעשות במסגרת ההכנה לקראת רישיון הנהיגה.

 

למי שלא עשה זאת עדיין, או לא מתכוון לעשות, הרי מספר עצות. החלקת הרכב, ללא קשר לסיבה, עלולה להסיט את המרכב לכיוון בלתי רצוי. הגלגלים האחוריים יכולים "לברוח" אל מחוץ לפנייה במה שנקרא "היגוי יתר", הגלגלים הקדמיים עלולים "לברוח" אל מחוץ לפנייה במה שנקרא "תת היגוי", או כל ארבעת הגלגלים עלולים להחליק בעת ובעונה אחת.בכל המקרים נדרש מהנהג להגיב באופן כלשהו. אחרת...

 

היגוי יתר

 

במקרה זה יסבסב המרכב סביב צירו. הפתרון המיידי הוא בהפניית ההגה לכיוון ההפוך, החוצה מכיוון הפנייה. זהו הבסיס בלבד, ועליו יספרו לכם תיאוריות שונות ומשונות. חשוב לדעת כי במכונית בעלת הנעה אחורית יש יותר סיכוי לאירוע מסוג זה.

 

תת היגוי

 

במקרה של תת היגוי ימשיך חרטום הרכב לכיוון המקורי. הפתרון המיידי הוא בעזיבה עדינה של המצערת תוך הפניית ההגה לפנייה. מכוניות בעלות הנעה קדמית יעשו זאת יותר, ורובן של הנעות על כבישי הארץ עונות להגדרה זו. גם כאן, תרגול.

 

בלימה

 

לא יכולתם ודאי שלא לשים לב כי מערכת הבלמים לא הוזכרה כלל במניעת תאונה. ובכן, במקרה של היגוי יתר או תת היגוי מומלץ לוותר על השימוש בבלמים עד הרגע האחרון, רק כאשר אתם בטוחים כי אתם עומדים להתנגש יש להפעיל את הבלמים, ובכל הכוח כדי להאט את מהירות הפגיעה בעצם שמולכם. עד אותה נקודה, נגיעה בבלמים תוציא לחלוטין את הרכב משיווי המשקל.

 

כן, יש כאלה שיוכיחו ויספרו על שימוש בבלימה עם רגל שמאל, תוך כדי נעילה נגדית ופמפום המצערת. אלה אינם זקוקים להסברים אלה.

פורסם לראשונה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
החורף כבר כאן...
בלי קשקושים על ההגה...
ולדאוג לאחיזה עדינה...
מערכת הבלמים...
מתחילה בבלם...
ונגמרת במגע הצמיג על האספלט
רצוי לנהוג בעדינות עם הידית
ולהשאיר את אור הערפל למסיבות
זכרו שבולם שאינו פועל כשורה לא יצמיד כהלכה את המכונית לאספלט
ואם כבר החלקתם, לא להיכנס לפאניקה
או פשוט להתלבש טוב, טוב
ולמצוא פתרון קצת אחר בחורף...
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים