שתף קטע נבחר

התלבושת האחידה יצאה מהארון

מוסדות החינוך בקריית-שמונה, שהחליטו השנה לחזור לתלבושת האחידה, והם לא לבד: יותר ויותר בתי-ספר מאמצים את השיטה המסורתית. בהתחלה היא נועדה לזהות ביתר קלות זרים שמסתננים לשטח בית-הספר, עכשיו המטרה העיקרית היא טשטוש הפער בין תלמידים עשירים לעניים. מורים והורים מרוצים: "כבר לא רואים הופעות פרובוקטיביות של חולצות בטן וגופיות׃ התלמידים מרוצים קצת פחות

תלמידי חטיבת הביניים "אצבע הגליל" בקריית-שמונה יכולים לפרגן לעצמם כל בוקר בעוד חמש דקות שינה, שכן נחסכת מהם ההתלבטות היומיומית מול ארון הבגדים, מה ילבשו היום לבית-הספר. הכל בזכות החלטתו של ראש העירייה, חיים ברביבאי, להחזיר את התלבושת האחידה לחטיבות הביניים ולבתי-הספר התיכוניים בעיר. המהלך בא בעקבות גל תלונות מצד הורי תלמידים שטענו כי אינם מסוגלים יותר לעמוד ברכישת בגדים אופנתיים לילדיהם. בנוסף, הבטיח ראש העירייה כי העירייה תממן רכישת תלבושת אחידה בעבור משפחות נזקקות, שיתקשו לעמוד בהוצאה. האחידות תצטמצם למעשה רק לחלק הלבוש העליון: התלמידים יחויבו להופיע ללימודים בחולצה מסוימת - חולצת טריקו עם סמל בית-הספר, שתוצע בשלושה צבעים לבחירה.

מהפכת היורמים

הסנונית הראשונה של המהפך היא חטיבת הביניים "אצבע הגליל". בשבועות הקרובים תחזור התלבושת האחידה ליתר חטיבות הביניים ולבתי-הספר בעיר. למרות התוספת בזמן השינה, דנה בת ה-16,תלמידת "אצבע הגליל", לא מקדמת בברכה את המהפך: "למה אני וחברותי אשמות שלא לכל ההורים יש כסף? אנחנו רוצות להתלבש בבגדים אופנתיים, כמו שנערות בנות גילנו מתלבשות. אני לא יודעת איך להתמודד עם התלבושת היורמית של חולצת טריקו אחידה בצבעים מזעזעים". לעומתה, חברתה זיוה מקבלת את המהפך בהבנה: "המצב לא קל. יש לי חברות שלא יוצאות לבלות כי להורים שלהן אין כסף לממן זאת. לכן ההחלטה ללכת על בגדים אחידים היא נכונה"

התפשטות המגפה

מוסדות החינוך בקריית-שמונה הם רק חלק מתופעה: יותר ויותר חטיבות ביניים ובתי-ספר תיכוניים מאמצים שוב את התלבושת האחידה. בבאר-שבע, השושבין של המהלך הזה הוא אנדרי אוזן, ממלא מקום ראש העירייה והממונה על תיק החינוך בעיר. זה התחיל בשנה שעברה, וכיום בכל בתי-הספר התיכוניים בבאר-שבע כבר שולט המראה של תלבושת אחידה עם לוגו של המוסד. "הרעיון נועד במקור לפתור בעיות בטחוניות", מסביר אוזן. "חשבנו שהתלבושת האחידה תעזור לזהות מיידית ניסיון של גורם עוין להיכנס תעזור לשטח בתי-הספר. אבל מהר מאוד התברר שלמהלך הזה יש יתרונות נוספים: הוא יוצר שוויון בין תלמידים עשירים לעניים. עכשיו קשה לזהות למי מהם יש כסף ולמי אין".
לידיה חסן מבאר-שבע, אם לחן שלומדת בבית-הספר התיכון מקיף "רבין", בעיר מברכת על החזרת התלבושת האחידה. "זה נהדר", היא אומרת, "זה מבטל את התחרות שהיתה בין התלמידים, מי ילבש בגד יותר מנקר עיניים. ההורים נאלצו להוציא כספים רבים על רכישת מותגים, כדי שחס וחלילה ילדיהם לא ירגישו מקופחים".
הבת, חן חסן, מגלה שהבשורה על החזרת התלבושת האחידה התקבלה בהתחלה בקרב חבריה במורת רוח, "כי זה לא כיף שכולם מתלבשים אותו הדבר", אבל בהמשך פחתה ההתנגדות. "עם הזמן התרגלנו ומצאנו את הצד החיובי בעניין", היא אומרת, "למשל שלא צריך לשבור את הראש מול הארון מה ללבוש. עכשיו גם אין תחרות בין הילדים, מי מגיע לבית-הספר לבוש יפה ומי לא".
מנהלת תיכון מקיף ח' בבאר-שבע, שוקי אלחדד, מספרת כי התלמידים בבית-ספרה שותפו בהחלטות על עיצוב החולצה האחידה, צבעה והלוגו שיתנוסס עליה. מהלך שמיתן את ההתנגדות כלפי אחידות התלבושת, "ואם נותרו מתנגדים, הם הפכו למעטים". לדעת אלחדד היתרון הגדול בהנהגת התלבושת האחידה היא בתיחום גבולות לתלמיד. "התלבושת היא עוד מהלך שנועד ליצור מסגרת ומשמעת בבית-הספר", היא אומרת. "היא הציבה גבולות. כבר לא רואים הופעות פרובוקטיביות ומוחצנות של חולצות בטן וגופיות". חיזוק לעמדתה יכולה לשאוב אלחדד מדבריה של מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש. "ההופעה של התלמידים בבתי-הספר ובעיקר של הבנות עברה את כל גבולות הטעם הטוב", טוענת תירוש, בהתייחסה להחזרת התלבושת האחידה לבתי-ספר רבים. "בנות באות בבטן חשופה, עם מכנסיים נמוכים, הופעה שאינה מעידה לא על אווירה לימודית ולא על מסגרת ומשמעת".
גם בבית-הספר "בליך" ברמת-גן החזירו את התלבושת האחידה כבר בשנה שעברה. כמו במקיף ח' בבאר-שבע, גם כאן שותפו התלמידים בסוד החולצה. התוצאה: כולם מופיעים ללימודים בחולצה עם מראה אופנתי בשחור או בתכלת, מתוצרת פוקס.גם ב"בליך" מעידים כי בתחילה נועדה החולצה לפתור בעיות בטחוניות. "המטרה היתה לזהות את תלמידי בית-הספר ולמנוע חדירה של מחבלים או גורמים פליליים", הסביר בשעתו המנהל, ישראל זינגר. עו"ד פנינה בר-זלצמן, יו"ר ועד ההורים בבית-הספר ואמה של התלמידה ליאור, שינתה את עמדתה כלפי התלבושת האחידה. "בתחילה הייתי אנטי", היא אומרת, "כיוון שנזכרתי בתלבושת האחידה שאני נאלצתי ללבוש כתלמידה: חולצה מזוויעה בצבע תכלת מבד דיאולן וצווארון שפיצי, והיה גם סמל שהיינו צריכים לתפור על החולצה. השתכנעתי בנחיצותה של התלבושת כשהוסבר לי שהיא נועדה למנוע הסתננות זרים לשטח בית הספר ולטשטש פערים כלכליים בין התלמידים"

מתנגדים לאחדות

בחטיבת הביניים ב"ויצו ניר העמק" בעפולה החזירו את התלבושת האחידה לפני כשנתיים, אך השנה הוחלט לבטלה. לדברי רביד בן-זאב, תלמידת כיתה י"ב ויו"ר מועצת התלמידים הארצית, הביטול נבע מכך שלא הושגו היעדים, לא היתה אכיפה, וכן בעקבות התנגדותם העזה של התלמידים. גם היא עצמה מתנגדת לתלבושת אחידה, "הלבוש האחיד פוגע בביטוי העצמי של התלמיד", יחד עם זאת היא תומכת בקביעת נהלים מחייבים להופעה מכובדת של התלמידים, "אבל בשיתוף התלמידים. ההתנגדות לתלבושת נובעת הרבה פעמים רק משום שלא משתפים אותם בהחלטות".
מנהל מינהל החינוך של עיריית פתח-תקווה, רמי הופנברג, מפתיע בהתנגדות נחרצת לתלבושת האחידה, ומכיוון אחר. "תלבושת אחידה אינה חינוך", הוא אומר, "הרי מחוץ לבית-הספר לא מסתובבים עם תלבושת אחידה. במקום לחנך את התלמידים לבוא לבית-הספר בלבוש סביר, לא פרובוקטיבי ולא מנקר עיניים, בורחים לדרך הקלה. אנחנו לא נמצאים בתחילת המאה ה-19".

השתתף: איתן גליקמן

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר אזולאי
התלמידים עיצבו את החולצה
צילום: מאיר אזולאי
מומלצים