שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    יו"ר ועד עובדי בנק הפועלים: נדאג למפוטרים

    יו"ר ארגון העובדים של בנק הפועלים, שרלי אמזלג: "ציפיתי לתמיכה מוועדי העובדים של הבנקים האחרים. בכל פעם שאין פיצוצים במו"מ טוענים שהוועד מכור"

    ביום שלישי השבוע הודיע בנק הפועלים על פיטורי 900 עובדים. מדובר בצעד חריג, שלא היה דוגמתו בבנק עצמו ובמערכת הבנקאות הישראלית בכלל. עד יום שלישי הדעה הרווחת היתה כי לא ניתן לפטר עובדי בנק, בגלל הסכמי העבודה וועדי העובדים החזקים.
    במקרה זה מדובר, כזכור, בבנק הגדול במדינה, שנרכש על-ידי קבוצת אריסון דנקנר לפני חמש שנים מידי המדינה, ומאז מוביל את המערכת בכל הפרמטרים. הפועלים הסביר השבוע, כי בחר בצעד הכואב מתוך עוצמה ובמטרה לשמור על מעמדו המוביל.
    מי שנגזר עליו לעמוד בחזית הוא יו"ר ארגון העובדים של הפועלים, שרלי אמזלג, שנכנס לתפקיד רק לפני עשרה שבועות. אמזלג עובד בבנק הפועלים מזה 32 שנים ומנהל את סניף רמות בירושלים. ב-51 השנים האחרונות הוא משמש כחבר ועד בבנק, ולפני שלוש שנים כיהן במשך כשנתיים כממלא מקום יו"ר הוועד. בראיון ראשון בתפקיד הוא מתאר את השתלשלות הליך הפיטורים.

    התחלה קשה בתפקיד.

    "נכון. האמת היא שנכנסתי לתפקיד ומיד נחתה עלינו המשימה, הצרה והכאב הזה של צמצומי התייעלות. העדפנו להיכנס לתהליך ההתיעלות בנקודת חוזק של הבנק. לפי ההערכות שלנו, בשנה הבאה ובעוד שנתיים הבנק יעמוד בפני תקופה קשה, כפועל יוצא ממצב המשק. נכנסו למו"מ בכדי לנסות להציל מקומות עבודה של עוד כ-9,500 עובדים בעתיד.

    אבל למה צריך בכלל לפטר עובדים? הרי מדובר בבנק המוביל בישראל ובבנק מרוויח.

    "צריך לראות מה יקרה מחר. אם לא היינו נכנסים לתהליך הזה, אני מאמין שהיינו נאלצים בשנה הבאה להיכנס לתהליך הרבה יותר כואב ולפטר הרבה יותר עובדים. חשוב להדגיש, שמדובר בתהליך חד-פעמי שלא יחזור יותר בבנק הפועלים".

    איך אתם יודעים שלא יהיו עוד פיטורים בבנק?

    "ההנהלה התחייבה וחתמנו על חוזה מולה. שכרנו כיועץ של הוועד עורך-דין חיצוני, חיים ברנזון".

    התגובות להודעת הפיטורים היו קשות. אפילו ההסתדרות הביעה התנגדות חריפה למהלך.

    "באמת היו תגובות קשות. לי, שנקרא שליח של ההסתדרות ושל העובדים בתוך הבנק, יש הרגשה שלא ההסתדרות עצמה מתנגדת, אלא כמה עמיתים טובים שלי שמכתיבים להסתדרות את המהלך, מחשש שזה יקרה אצלם בבנק. קשה להם להתמודד עם התהליך הזה, ולכן הם מנסים לטרפד את התהליך בהפועלים".

    ההסתדרות אמרה שתגן על כל עובד שיפוטר מהבנק.

    "זה תפקידה, אבל צריך לזכור שבכל הסכם שהיה בבנק ההסתדרות אף פעם לא היתה מעורבת. אולי הם טוענים ככה בגלל שזה נוח להם".

    אמרת שההסתדרות לא מייצגת אתכם. חשבתם לעבור להסתדרות העובדים הלאומית?

    "לא חשבנו, אבל הכל פתוח. אני צריך הסתדרות שתגן על העובדים ועל ועד העובדים, ולא רק כשנוח לה".

    בבנק שוררת אווירה מאוד לא נעימה והעובדים מתוחים. מתי ידעו מי מפוטר?

    "אף עובד עדיין לא קיבל הודעה שיפוטר, כי יש כמה תחנות בקרה בדרך. התהליך הוא כזה: כל מנהל מגיש שמות, ועדי אזורים בכל אזור עוברים על הרשימות, ואחר כך הרשימות עוברות אלי ומשם למנגנון. הכל בכדי להבטיח את התהליך".

    מתי יפורסמו רשימות הפיטורים?

    "אין לי מושג. המטרה שלנו היא לקצר את התהליך ככל הפשר, כי כולם במתח ואנחנו רוצים למנוע זעזועים ולהפחית למינימום את תקופת חוסר הוודאות".

    מי לא יפוטר?

    "קבענו מראש כי קבוצות אוכלוסייה מיוחדות לא יפוטרו: חד-הוריים, נכים וחולים".

    איך נקבעת רשימת המפוטרים? יהיה חיסול חשבונות עם עובדים?

    "השיקולים הם עניינים, לא יהיה חיסול חשבונות בשום פנים ואופן. בבנק מתקיים מזה שנים תהליך הערכת עובדים, שישמש כבסיס להחלטה".

    למה אתם פוחדים מהמילה פיטורים?

    "קשה לנו ולהנהלה, וגם כואב לנו, והרגש עובד חזק".

    את מי הוועד מייצג - את ההנהלה או את העובדים? השבוע הושמעו טענות שהוועד מכור.

    "יש לי תחושה שמי שהולך למו"מ, אם אין פיצוצים זה נקרא מו"מ מכור, ולכן גם הוועד נקרא מכור. בארגון שלנו יש מסורת אחרת: יושבים מול שולחן ומדברים. נכון שהיו פיצוצים והיו הפסקות דיונים, אבל התרבות בבנק הפועלים שונה מכל מוסד אחר, ואני לא רוצה להזכיר ארגונים שבגלל המסורת אין כבר מה להשיג עבור העובדים. הוועד בהפועלים מייצג באחריות מלאה את העובדים מהראשון עד האחרון. ועד עובדים מכור לא דואג לעובדים 3 חודשים לאחר הפרישה. אנחנו נעניק להם ליווי מלא ונעזור להם להיערך לחיפוש עבודה".
    היו"ר הקודם של הוועד, אריק פינטו, קודם לתפקיד מנהל אגף משאבי אנוש בבנק רק לאחרונה. עובדים מתלוננים שהוא דאג לעצמו והזניח אותם.אריק הוא היו"ר שהביא את הישגי העובדים בהפועלים לטובים ביותר, ולכן הוא מעבר לראוי לתפקיד מנהל אגף משאבי אנוש. הוא מונה לתפקיד לא בגלל שמכר את העובדים. אני בטוח שאריק יתרום לעובדים הרבה יותר מכל אדם אחר שישב בתפקיד".

    בתקופה שעמירם סיון היה מנכ"ל הבנק, פיטורים לא יכלו להתקיים.

    "אסור לשכוח שמדובר בתקופה אחרת במשק. האינתיפאדה היכתה בכל המשק, ואנשים שוכחים את זה. יש הפרשות כבדות לחובות מסופקים בבנקים".

    מה יקרה, לדעתך, בבנקים אחרים?

    "תחושת הבטן שלי היא שהם הולכים לאותו תהליך, אבל יש כנראה מנהיגים שקשה להם להתמודד ולקחת אחריות. ועד העובדים בהפועלים לקח אחריות למוסד ולנשארים. המטרה שלנו היא להבטיח עבודה לעובדים בבנק בשנים הבאות".

    ציפית לתמיכה מהוועדים בבנקים האחרים?

    "ציפיתי לתמיכה, אבל אני מבין אותם. כנראה שהם לא יכולים ומעדיפים שלא יהיו אצלנו פיטורים, כדי שלא יהיו אצלם פיטורים. במשך שנים התנהלות ועד הפועלים היתה שונה מאשר בוועדים אחרים. אם היינו צריכים להיגרר אחרי ועדי הבנקים הגדולים האחרים בשנים האחרונות, אני לא יודע איפה היינו היום. אנחנו עובדים עם הראש, השכל והתבונה. בשביתות ומאבקים לא משיגים יותר. למרות שהם לא תומכים בנו, כשהם יצטרכו - אני אתמוך בהם".

    התיאבון של הבעלים הפרטיים בבנק לדיבידנד, שנועד להחזר ההלוואות שלקחו ברכישת הבנק, עמד מול עיניהם?

    "אני לא יכול לענות בשמם, אבל גם הם היו בתהליך, והכאב שלהם לא נופל משלנו. ההחלטה התקבלה בכדי להבטיח את מעמדו של הבנק בעתיד".

    המפוטרים לא ימצאו עבודה ויהיו מובטלים. יכולתם להפחית שכר לכל עובדי הפועלים.

    "הפחתת שכר לכל העובדים נבחנה, אבל עלתה התנגדות לכך גם מצד העובדים, כי זה צעד שמעניש את כולם. מה היה קורה אם היינו מפחיתים שכר ומגיעים לתקופה קשה יותר? היינו מפחיתים שוב את השכר"?

    לפי מה קבעתם שיפוטרו דווקא 900 עובדים? זה משקף את הצורך בהתייעלות בכדי לשמור על מעמד הבנק כמוביל?

    "ההנהלה דיברה בהתחלה על קיצוץ נדרש בכוח אדם בהיקפים גבוהים משמעותית: מ-3,000 עובדים ירדו ל-2,000, ואחר כך אמרו 1,400 ולא פחות. 900 מפוטרים זה המקסימום שיכולנו לעשות בתנאים שהיו".

    ההנהלה הודיעה לאחר ההודעה על הפיטורים על קיצוץ של 7% בשכרה. זה לא לעג לרש?

    "גם ההנהלה הצטמצמה. מספר חברי ההנהלה הופחת, ויתכן יהיו עוד צמצומים".

    מה עם בונוס לעובדי הפועלים על שנת 2002?

    "נראה איך תסתיים השנה. שיהיה ברור: אנחנו לא הולכים לוותר על שום דבר שמגיע לעובדים, אבל במקביל הוועד צריך להיות אחראי. הפועלים הוא הבית שלנו, ונשמור עליו בחירוף נפש".

    איך הלקוחות מסתכלים על תהליך הפיטורים?

    "הלקוחות ימשיכו לקבל את השירות שהתרגלו אליו. לקוח לא אמור להרגיש לא נוח מכך שיעזבו -12 עובדים בכל סניף".

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים