שתף קטע נבחר

פרויקט המצוינת יופעל חלקית בלבד בבת ים

למרות שבת ים זכתה להשתלב בפרויקט חינוכי של ארגון בוגרי הטכניון: רק בחמישה תיכונים מופעל הפרויקט

הפרויקט החדש של "ארגון בוגרי הטכניון" במערכת החינוך העל יסודית בבת ים יוצא לדרך, אם כי בעצלתיים, בשלב הראשון הוא ייושם רק בחמישה מהתיכונים בעיר. למרות שמדובר בפרויקט התנדבותי, שנועד לסייע לתלמידים ולתגבר מקצועות שונים לקראת בחינות הבגרות בהם, בחרו בחלק מבתי הספר התיכוניים בעיר להימנע משילובו מסיבות שונות.

בעידוד משרד החינוך

"ארגון בוגרי הטכניון" הוקם במתכונתו המחודשת בשנת 94', בהנהגתו של פרופסור זאב תדמור, נשיא הטכניון דאז. אחת ממטרותיו של הארגון היא הידוק הקשר בין הטכניון לבין התעשייה, המשק והכלכלה בישראל, ולכן הוחלט להפעיל את הפרויקט 'עיר מצוינת'. בשנה שעברה החל הארגון להפעיל את הפרויקט באור עקיבא והשנה התקבלה בארגון החלטה, בשיתוף משרד החינוך, לשלב את הפרויקט גם בבת ים.
מנהלת הפרויקט בבת ים, רחל קשת, מסרה כי הפרויקט נועד לשפר את ההישגים של תלמידי התיכונים שמשתתפים בו: "מדובר במגוון גדול מאד של פרויקטים חינוכיים קהילתיים, חלקם במסגרת מערכת החינוך העל יסודית בשיתוף משרד החינוך. הפעילות היא בנושא מדע וטכנולוגיה, ותועבר בשעות אחר הצהרים באמצעות מתנדבים מבת ים, ראשון לציון, תל אביב וחולון. כרגע פועל הפרויקט בחמישה תיכונים - חשמונאים, שז"ר, אורט מלטון, אורט הבונים ואורט רמת יוסף. תיכון אחר יצטרף בקרוב והיתר לא משתתפים בגלל סיבות שונות שאינן קשורות אלינו. שם הפרויקט 'עיר מצוינת' נבחר מתוך רצון לאמץ מערכתית את כל בתי הספר העל יסודיים בבת ים ולהפוך את ההישגיהם במדע ובטכנולוגיה להישגים מצוינים".
קשת הסבירה כי הבחירה של הארגון בבת ים התקבלה בעידוד משרד החינוך: "היינו בפגישה אצל שרת החינוך ומנכ"לית המשרד והעלנו את הרעיון להפעיל את הפרויקט בבת ים, כיוון שהפעילות שלנו מתמקדת בעיקר באזורי פריפריה ובשכונות שזקוקות לתמיכה ואף באזורים שיש בהם תושבים שהם בוגרי טכניון. לא בחרנו בבת ים מפני שחושבנו שמדובר בעיר עם מצוקה גדולה. הפעילות שלנו בהחלט התקבלה בברכה במשרד החינוך. הפרויקט הזה אינו הראשון שאני מפעילה בערים שלא נחשבות לחזקות מבחינה סוציו-אקונומית".
בכל בתי הספר שבהם מתקיים הפרויקט וגם בבתי הספר שבהם הפרויקט לא נכלל הגיבו להפעלתו בחיוב. גורם בכיר במחוז תל אביב התייחס לעובדה שהפרויקט לא פועל בכל התיכונים בבת ים: "אם יש בית ספר שאין בו מקצועות כמו כימיה ומחשבים או בית ספר שסגור אחר הצהרים, או שאינו מצליח להביא את התלמידים שלו אחר הצהרים לצורך העניין הזה, אז אי אפשר לקיים בו את הפרויקט. הפרויקט הוצע לכל בתי הספר התיכוניים בבת ים".

"לא הציעו לנו"

מנהל תיכון רמות, זמי אבני, טוען כי הפרויקט לא פועל בבית הספר שבהנהלתו מאחר שהמוסד סגור בשעות אחר הצהרים: "אנחנו מעונינים להשתתף בפרויקט, אבל מישהו צריך לפתוח את בית הספר ומישהו צריך לסגור אותו. אני אוציא בימים הקרובים מכתב למנהל אגף החינוך בעירייה, עוזיאל לב, בבקשה שיאשר לי שומר או משהו דומה". גורם בכיר בעיריית בת ים טוען כי הסיבה האמיתית לאי הכללתו של תיכון רמות בתיכון בפרויקט נעוצה בעובדה שהתיכון עיכב את תשובתו לגבי אפשרות הכללתו".
מנהל תיכון טכנולוגי אורט בת ים (ניצנה לשעבר), יצחק קליין, הביע צער על אי הכללת בית ספרו בפרויקט: "לא הציעו לנו, כי הילדים שלנו לא עושים בגרות ברמה של חמש יחידות. במסגרת הפרויקט מגיעים אנשי חינוך מהטכניון והם עוזרים וזה בסדר גמור, אבל לתלמידים שעושים כעת בגרות ברמה של שלוש יחידות כמו אצלנו אין כרגע עזרה".
מנהלת תיכון המכללה למינהל בבת ים, נורית רמתי: "אנחנו לא בתוכנית, אבל יש לנו בוגר טכניון שמעביר שיעורי תגבור במתמטיקה לאורך שעות היום. בית הספר שלנו מרוחק במרכז העיר, והמרחק מקשה על הילדים להגיע לכאן בשעות אחר הצהרים. לכן אנחנו משתדלים לקיים את שיעורי התגבור לפני יום הלימודים או במשך יום הלימודים".
גם לתיכונים הדתיים בית וגן והמר הוצע להשתלב בפרויקט. המפקח על בתי הספר התיכוניים הדתיים בת ים, אלי לוי, הסביר מדוע לא נכללו שני בתי הספר בפרויקט: "'בית וגן' אמור לעבור מקום ומעבר לכך הוא עובר הרבה שינויים. הוא מתרכז בהרבה מאד פרויקטים והתוכנית הזאת לא היתה בסדר עדיפות ראשוני. 'בית וגן' עומד על 90 אחוזי הצלחה בבגרות. לגבי 'המר', הדבר כן יכול להועיל יותר אבל נכון לעכשיו הנושא לא סודר. אין שום מניעה ב'מחיר' של מפגש עם תלמידות דתיות. אני לא רואה מניעה בכך שבוגרי הטכניון, דתיים ולא דתיים, ייכנסו לבתי הספר הדתיים ויעזרו לקדם במקומות שבהם הם יכולים לקדם".
תגובת עיריית בת ים: "פרויקט 'עיר מצוינת' הוכנס למערכת החינוך בעיר על ידי משרד החינוך. הפרויקט מיושם נכון להיום בחמישה בתי ספר, אשר מנהליהם הביעו בו עניין. מנהל בית ספר רמות, זמי אבני, כפי שציין בעצמו, לא פנה מעולם לאגף החינוך בטענה כי הוא אינו מסוגל להצטרף לפרויקט עקב בעיות לוגיסטיות".

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים הורנשטיין
חלק מבתי הספר בחרו שלא להשתלב בפרויקט הלימודי (אילוסטרציה)
צילום: חיים הורנשטיין
מומלצים