שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    אולי הם יבינו מה זאת דמוקרטיה

    שיטת חברת הילדים הדמוקרטית, הפועלת ב-40 בתי-ספר ברחבי הארץ על-פי המודל שהתווה יאנוש קורצ'ק, מטילה אחריות על התלמידים בניהול חייהם החברתיים. די לאלימות.

    תלמיד באחד מבתי-הספר בארץ נתפס כשהוא מכה תלמיד אחר בראשו במקל. במשפט שערכו לו חבריו התלמידים, נפסק לו עונש חינוכי, ובו הוטל עליו לבקר במחלקה הנירולוגית בבית-חולים בסביבת מגוריו, לראיין את מנהל המחלקה ולכתוב חיבור שפורסם בבית-הספר בנושא הסכנות שבפגיעת ראש. את פסק-הדין קבע "בית-משפט של ילדים", המהווה את אחד מהמוסדות המרכיבים את "חברת הילדים הדמוקרטית".
    חברת הילדים הדמוקרטית פותחה על-ידי היחידה לאקטואליה ולחשיבה ערכית במט"ח (מרכז טכנולוגי חינוכי) והיא מיושמת בכ- 40 בתי-ספר ברחבי הארץ במסגרת פרויקט "בית-ספר חווה דמוקרטיה", מטעם המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך. לדברי אהוד פלג ממט"ח, המודל לפעילות חברת הילדים הדמוקרטית עוצב בהשראת משנתו של יאנוש קורצ'ק, שדגל בשיתוף הילדים בתהליך החינוכי.
    "בשעתו הקים קורצ'ק חברת ילדים אשר היתה מושתתת על כנות, יושר, דמוקרטיות והומניות", מסביר פלג "ומוסדותיה העיקריים היו מועצת הילדים, 'הפרלמנט', ובית-משפט של חברים". משנתו של קורצ'ק מיושמת לפי המודל הדמוקרטי, של שלוש רשויות, הקיים במדינה: רשות מחוקקת, רשות מבצעת ורשות שופטת. לחברת הילדים סמכויות ותחומי פעילות, והיא מטילה אחריות על התלמידים לניהול חייהם החברתיים, לרבות היחסים בינם לבין עצמם.
    שותפים בה תלמידים בלבד, והמורים מתפקדים כמנחים בלבד של התהליך. המורה הנבחר עובר השתלמות במט"ח, המקנה לו כלים להפעלה יעילה ונכונה של חברת הילדים. כמו כן הוא זוכה לליווי צמוד של צוות מט"ח לאורך השנה. "מטרת חברת הילדים הדמוקרטית היא לאפשר לתלמידים התנסות דמוקרטית אמיתית בבית-הספר, כחלק מתפקידו להכין את תלמידיו לחיים בוגרים בחברה דמוקרטית", אומר פלג, "זאת, מבלי לבטל את סמכותו של בית-הספר כישות מנהלת ומכוונת".

    שווים בזכויות ובחובות

    נקודת המוצא של חברת הילדים הדמוקרטית היא שכל התלמידים שווים בזכויותיהם ובחובותיהם. לכל חברת ילדים יש תקנון שחיברו חבריה, המפרט את כללי ההתנהגות המקובלים בבית-הספר, והוא מופץ לכל התלמידים. בתחילת כל שנת לימודים מתקיימות בחירות בהן משתתפים תלמידי כיתות ב' עד ו', וזמן קצר לאחר מכן נערך טקס חתימה על אמנה המוסכמת על כל החברים הנבחרים.
    הטקס נערך במעמד כל תלמידי בית-הספר והוריהם, ונועד לקדם מעורבות מלאה בתהליך, הן של התלמידים והן של הוריהם. לאחר הבחירות מגדירים חברי חברת הילדים את המשימות לביצוע בשנה הקרובה, ובהתאם, מקימים ועדות שתפקידן להוציאן לפועל. ההשתתפות בוועדות פתוחה לכל תלמיד, כשהמעוניינים להגיש מועמדות צריכים להמציא המלצות המעידות על כישוריהם לוועדה הרלוונטית, והם עומדים לבחירתם של חברי חברת הילדים. במהלך תקופה זו התלמידים לומדים בכיתה כיצד להציע מועמדות וכיצד לכתוב המלצות.
    פרט להקניית ערכי דמוקרטיה, התחשבות באחר וקבלת אחריות אישית ומעורבות חברתית, מצביעות מנהלות בתיה"ס המשתתפים בתוכנית, על "תופעת לוואי" חשובה – הפחתה משמעותית במקרי האלימות. דליה בז'ז'נסקי, מנהלת בית-הספר שפרינצק בקרית-גת: "לאור ריבוי והקצנת מקרי האלימות בין ילדים, אנחנו רואים בפרויקט כלי חינוכי, המאפשר למערכת הבית-ספרית להתמודד עם בעיות התנהגות של תלמידיהם, בכך שחלק מהטיפול מועבר לידי התלמידים, שמחליטים על דרך הטיפול בבעיה, ואף קובעים אמנת התנהגות מוסכמת. תוכנית חברת הילדים, המיושמת כבר שנה חמישית בבית-הספר, מזערה את בעיות האלימות, מעצם העובדה שהיא מלמדת אותם שיש אלטרנטיבה לאלימות".

    לומדים לפתור מחלוקות

    כחלק מהפתרונות למניעת אלימות שאימצה ועדת הבירור של חברת הילדים בבית-הספר שפרינצק, נבחרו "משכיני שלום בחצר". מדובר בתלמידי כיתה ו', שתפקידם לפתור מחלוקות המתעוררות במהלך ההפסקות. "ילדי כיתה ו', הממלאים את תפקיד משכיני השלום, לומדים מעין הליך גישור, בעזרתו הם יודעים כיצד לגשת למחלוקות ולהציע פתרונות", מספרת בז'ז'נסקי.
    "קבלת תפקידים מסוג זה מטפחת את תחושת האחריות האישית של התלמידים לגורל המסגרות החברתיות אליהן הם משתייכים, ומטמיעה ערכים של כיבוד הזולת וכיבוד כללי החיים הדמוקרטיים". "מאז החלת פעילות ועדת הבירור של חברת הילדים ניכרת ירידה משמעותית במספר התקריות האלימות בחצר, ואת האפשרות בבחירת פתרון לא אלים למחלוקות הילדים לוקחים איתם הלאה גם לחיים שמעבר לשעות הלימודים.
    אלו הם דפוסי התנהגות שאתה מסגל לעצמך גם במפגשים אחרים עם חברים, וכך התלמידים בונים לעצמם תרבות דיון אחרת". בז'ז'נסקי מציינת בסיפוק כי בכל שנה מצליחים התלמידים להפתיע בפרויקטים הנבחרים, הן ברמת החשיבה והרעיון והן ברמת הביצוע, כאשר כל תחילת פרויקט טומנת בחובה עולם ומלואו: "יודעים היכן הוא מתחיל, אך קשה לצפות את התוצאות המעניינות אליהן הפעילות יכולה להתפתח".
    כך, למשל, נועדה הפעלת הקפיטריה בבית-הספר שפרינצק בימי שישי לממן פעילויות פנאי של התלמידים, כמו הקמת גינה, פעילויות בפורים, קניית שולחן פינג-פונג שמוקם בחצר המשחקים של ביה"ס ועוד. בזכות פעילות זו לא נדרש מימון של ההורים, ובכך היה מצד אחד חיסכון של כספי ההורים, ומצד שני הענקת תחושת סיפוק לתלמידים מכך שהצליחו לממן פעילויות שונות בעצמם. יוזמה אחרת ובלתי-צפויה היתה כשילדי חברת הילדים שמו לב שישנם ילדים שאינם יכולים, כלכלית, לקנות בקפיטריה.
    הם החליטו לתקן את המצב, וקיימו דיון כיצד לעשות זאת מבלי לפגוע בילדים מעוטי היכולת. דרך הפעולה עליה הוחלט היתה הנפקת תלושי פרס לקפטריה, שסופקו למורות, וניתן להן שיקול דעת להעניקם כפרס לתלמיד שייבחר כאות להתנהגות טובה, הכנת שיעורים, עזרה לחבר וכו'.
    כך, במהלך השנה, יכלו כל הילדים ליהנות באופן שוויוני מהקפיטריה. בין 40 בתי-הספר המשתתפים בפרויקט חברת הילדים הדמוקרטית הוקם באחרונה אתר אינטרנט שמטרתו ליצור קהיליה דמוקרטית שתקשר בין כל בעלי התפקידים בחברת הילדים מכל הארץ.
    הפורום באתר מהווה מקום מפגש עבור הילדים מכל בתי-הספר ומחליפים בו חוויות מהעבודה. ניתן להתייעץ באמצעותו גם לגבי בעיות ופתרונן ולחלוק עם שאר המשתתפים רעיונות טובים ומקוריים שיושמו בהצלחה. את הפורום באתר מנחים אנשי היחידה לאקטואליה וחשיבה ערכית במט"ח.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    משנתו של קורצ'ק מיושמת בהצלחה.
    צילום: מאיר אזולאי
    התלמידים למדו לקחת אחריות על חייהם.
    צילום: מאיר אזולאי
    צילום: מאיר אזולאי
    התוכנית מזערה את בעיות האלימות בבית הספר.
    צילום: מאיר אזולאי
    מומלצים