שתף קטע נבחר

מנהל נאס"א: לא פוסל אפשרות שניתן היה להציל את המעבורת

שון אוקיף, אמר את הדברים בתגובה לדבריו של מנהל הטיסה כי לא ניתן היה לעשות דבר כדי להציל את המעבורת קולומביה. מחקירת האסון עולה כי 5 ימים לפני ההתרסקות דנו מהנדסים בנאס"א באפשרות כי המעבורת נפגעה במהלך השיגור, והביעו דאגה שהפגיעה עלולה לגרום להתרסקותה בעת הכניסה לאטמוספירה

מנהל נאס"א, שון אוקיף, דוחה את הטענות לפיהן לא ניתן היה לעשות דבר כדי להציל את המעבורת קולומביה מהתרסקות גם אם המהנדסים היו יודעים שהיא בסכנה חמורה. "אם היו סימנים ברורים לכך שהייתה בעיה, לא היה סוף למאמצים שהיינו נוקטים", אמר אוקיף לעיתונאים שביקשו ממנו להגיב על דברי מנהל תוכנית הטיסה, רון דיטמור. דיטמור צוטט כאומר שלא ניתן היה להציל את האסטרונאוטים גם אם היה ידוע בברור שנגרם נזק לאריחים התרמיים שהגנו עליה. הפגיעה באריחים הייתה אחת התיאוריות שנבדקו כגורם להתרסקות.
ועדת החקירה הבודקת את האסון חשפה סדרת תכתובות פנימיות בדואר האלקטרוני, מהן עולה שחמישה ימים לפני התרסקות המעבורת קולומביה חששו מספר מהנדסים בנאס"א כי היא סובלת מפגיעה חמורה שעלולה להוות סיכון בעת הנחיתה. על פי המסרים האלקטרוניים, מספר מהנדסים בסוכנות החלל הביעו דאגה למצב המעבורת לאחר ההמראה, אולם המסרים לא הועברו למנהלי המשימה ביוסטון, טקסס.
לעומתם העריכו גורמים אחרים בנאס"א, שהנזק שנגרם בשיגור אינו משמעותי וקבעו שמצבה של המעבורת תקין והיא כשירה לנחיתה.

היו התרעות

מחקירת אסון עולה גם כי נאס"א הגישה לחיל האוויר האמריקני בקשה לערוך בדיקה של הנזק שנגרם למעבורת באמצעות טלסקופ, אולם בקשה זו בוטלה בטרם החלה הבדיקה. "מדוע אנו דנים בנזק למעבורת רק ביום שלפני הנחיתה ולא כבר ביום שלאחר השיגור?", כתב וויליאם ק. אנדרסון, אחד המהנדסים בנאס"א.
מהנדס נוסף שהתריע היה רוברט דוהרטי, עובד במכון המחקר של נאס"א בלנגלי, וירג'יניה. הוא כתב על התקלות בכן-הנחיתה ובאריחי הבידוד, ימים ספורים לפני האסון. דוהרטי כתב כי מומחים בנאס"א מודאגים ממצב המעבורת ומכך שמצבה גבולי, לאחר שנפגעה בעת השיגור. מסמכים אחרים מעידים על כך שמהנדסים בנאס"א חששו שהמעבורת נפגעה משלוש חתיכות של קצף בידוד בעת השיגור ולא רק מאחת, כפי שחשבו קודם לכן.
דוהרטי הזהיר במסר אלקטרוני שכתב ב-29 בינואר, שלושה ימים לפני האסון, כי אחת הדאגות העיקריות היא שהנזק שנגרם לאריחי הבידוד ליד תא הגלגלים, עלול לגרום לחור. הוא הביע חשש שהאסטרונאוטים ינסו להנחית את המעבורת עם שני גלגלים פגומים כתוצאה מהחום הגבוה. "אנחנו לא מבינים מדוע מתייחסים לקבלת מידע כאל מטרד", כתב אחד המהנדסים בדואר האלקטרוני.
ועדת החקירה, שחשפה את התכתובת הפנימית בשבוע שעבר, סבורה כעת שהמעבורת סבלה מפגיעה בציפוי הבידוד התרמי החיצוני שלה סמוך לבית כן-הנסע השמאלי, המכיל את הגלגלים השמאליים. מהנתונים האחרונים ששידרה קולומביה עולה שאכן באזור זה, שמתחת לכנף שמאל קרתה תקלה שגרמה בדיעבד להתרסקות, בדיוק כפי שהתריע המהנדס.
דובר מטעם סוכנות החלל, דייב יאנגמן, אמר: "התכתובות הפנימיות בדואר האלקטרוני לא היו נבואיות. המהנדסים שקלו מספר תסריטים והחליטו באותו פרק זמן כי אין כל סיבה ממשית לדאגה". עם זאת הוסיף יאנגמן: "באופן מוזר, חלק מהתסריטים תיארו באופן מדוייק למדי את שארע באמת".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: cnn
התרסקות המעבורת קולומביה
צילום: cnn
המעבורת קולומביה בעת השיגור
צילום: נאס"א
מומלצים