שתף קטע נבחר

"בארץ רק מטורפים מתעסקים בתרבות"

מנכ"ל פסטיבל ישראל, יוסי טל-גן, עבר לחצי משרה, ומתמודד, בחצי שנשאר, על ראשות עיריית ירושלים. "את הפסטיבל אני לא יכול לקדם יותר, אלא במקרה הטוב לשמור שלא יתדרדר", הוא מסביר לקראת הפסטיבל, שיפתח בסוף החודש

בדיוק לפני שנה אמר יוסי טל-גן, מנכ"ל פסטיבל ישראל, בראיון ל-ynet, כי בכוונתו לפרוש מתפקידו לטובת התמודדות על משרת ראש עיריית ירושלים. האיש שסייע, במשך למעלה מעשור, לייצב את פסטיבל ישראל (שיתקיים השנה מה-29 במאי עד ה-14 ביוני) כמותג בינלאומי נחשק, החליט לצאת למאבק על עתידה התרבותי של ירושלים, והדרך לעשות זאת היתה, לדעתו, "לשבת על השיבר הגדול".
כיום, שנה מאוחר יותר, לאחר מלחמה בעיראק ששינתה את מסגרת הפסטיבל, ומצב ביטחוני וכלכלי בעייתיים במיוחד, עדיין נמצא טל-גן על פרשת דרכים. הוא צמצם את היקף עבודתו במסגרת הפסטיבל לחצי משרה ובשאר הזמן בונה את הקמפיין הפוליטי, שיושיב אותו, אם זה תלוי בו, על כסא המנהל של בירת ישראל.
"אני נמצא בשלב ב' של המקום שבו הייתי בשנה שעברה", מסביר טל-גן מדוע הוא עדיין באותו תפקיד, למרות הודעת הפרישה, "באתי מתוך העשייה המקצועית ציבורית, ואני הולך לא כאיש מפלגתי, אלא כאיש פרטי עם רצון לשנות את סדר העדיפויות. את הפסטיבל, שהוא אחד ממוסדות התרבות החשובים בארץ, אני לא יכול לקדם יותר, אלא במקרה הטוב לשמור שלא יתדרדר".

- אז הטריגר היה לנסות ולהציל את הפסטיבל?

"בזמנו אמרתי 'שר תרבות חסר תרבות', ורציתי לומר שיש כאן התנהגות של מדינה שלא מקיימת את התחייבויותיה כנורמה. זה הסעיר אותי. בכל שנה מגיעה הממשלה בחודש דצמבר ואומרת למוסדותיה שלגבי השנה שחלפה, הכסף שתוקצב ושעליו המוסדות בנו, לא יגיע. בשם המצב הכלכלי הקשה רוצים לגזול מאתנו את כבשת הרש, ושאף אחד לא ינסה להציג את זה אחרת, מכיוון שחלק התרבות בתקציבים הציבוריים הוא זניח, והקיצוצים הופכים את הגזירות לדרמטיות. כביש סוללים ב-400 מיליון שקל, שזה סך התקציב שהמדינה מקציבה לתרבות. אז נכון, יש כבישים חשובים, אבל אפשר לדחות את בנייתם ולהזריק קצת כסף שמגיע על-פי חוק לתרבות שגוססת. לעתים זה פופולרי להציג את התרבות כצפונית. תרבות מתלבשת טוב על צפון ת"א, מה גם שיש מי שחושב שאם הדברים יוצגו כך, יהיו אנשים בשדרות שיחשבו 'הנה, הם עושים משהו, לוקחים מהעשירים ונותנים לעניים'. זו פיקציה, ובסופו של דבר, בלי הפעילות התרבותית שמתחילה למעלה, לא תתקיים פעילות תרבותית למטה. אז החלטתי לשבת על השיבר ולהילחם".

- מה אומרת בפועל העובדה שמנכ"ל ישראל עובד בחצי משרה?

"עד סוף חודש פברואר, שזה הזמן בו סוימה העבודה על גיבוש הפסטיבל ומתחילים לגבש את הפסטיבל הבא, עבדתי באופן מלא בפסטיבל. ברגע שהפנמנו את הגזירות הכלכליות, המצב הפוליטי, המלחמה בעיראק וקיצוץ של 40 אחוז בתמיכות הציבוריות של הפסטיבל (במקום 6 מיליון שקל עומד היום הסבסוד על 3.5 מיליון), היה ברור שלא נוכל להתחייב כלפי גורמים בחו"ל. החלטנו להישאר עם התכנית הישראלית, שגובשה כחלק מהתוכנייה הכוללת והיתה כבר בשלבי חזרות מתקדמים. זה אולי לא מה שחלמנו, אבל ברגע שההצעה התקבלה ע"י הועד המנהל של הפסטיבל וההתחייבויות היו ברורות, יצאתי לחצי משרה ופיניתי זמן לעשייה האחרת שלי. זה לא שהפקרתי את המערכת. הייתי אמור לפרוש, וביקשו ממני להישאר בתנאים שלי, מכיוון שהתקשו למצוא מחליף. על-מנת שהפסטיבל לא ייכנס לגירעונות, ובכך עלול לחסום את קיומו של הפסטיבל הבא, הסכמתי להישאר. בשנה הבאה אני לא אכהן כמנכ"ל, למרות שכרגע קשה מאד לראות איך תראה השנה הבאה".

- החלטתם ללכת השנה על כחול-לבן מתוך מגבלות, אבל בשביל מה בכלל צריך פסטיבל בינלאומי?

"חשוב לי להבהיר שמדובר בחלטה חד-פעמית, שהיא בשום אופן לא אסטרטגית. פסטיבל ישראל, מתוך מדיניות, הוא בעל צביון בינלאומי. המטרה שלו אינה רק לקדם את התרבות המקומית, אלא לחשוף את הקהל ואת האמנים המקומיים ליוצרים ויצירות איכותיות מחו"ל. כמו שעושים החלפת מידע בתחומי המדע, כך אנחנו זקוקים לעשות החלפת מידע ודעות באמנות ובתרבות אחרת נשאר בגטו. אם אנחנו רוצים להיות חלק מעולם התרבות, הפורמט הזה נדרש".

- ואיפה הפסטיבל עומד ביחס לגרעונות של מוסדות התרבות?

"היו פעמים במהלך השנים - וגם השנה - שבהם מרבית הכסף בא מגיוס כספים עצמאי, מכיוון שהמקורות הציבוריים פשוט לא העבירו גרוש. עדיין לא הועבר שקל לפסטיבל שאמור להיפתח בעוד ארבעה שבועות. זה חמור. אנחנו לא נמצאים בגירעונות, אבל זה בהחלט לא הודות לממסד. ברגע שהפסטיבל יסבול מגירעונות הוא לא יוכל לפעול בשנה הבאה. אני לא יודע אם יש כאן כוונת מכוון זדונית או טמטום וחוסר אכפתיות ששוררות היום בכל הפקידות הגבוהה. אנחנו מדינה בלי משרד תרבות, בעיריית ירושלים אין אגף תרבות, והמוסדות נאנקים ויוצרים פחות בשביל למזער הוצאות. הכל מסביב דועך. הרגשתי את התהליך הזה גם בפסטיבל, אני רואה חוסר התייחסות וזלזול. בעולם הנאור תרבות ואיכות סביבה, הם נושאים מרכזיים. בארץ רק מטורפים או נאיביים מתעסקים בתחומים הללו".

- ומה לגביך? אתה מטורף, נאיבי או פשוט משתמש בידע שצברת כקרש קפיצה?

"החלטתי לצאת מהבועה התרבותית ולהתמודד עם הבועה הציבורית, בשביל שפסטיבל ישראל יוכל להמשיך להתקיים. זה לא מנוף למשהו אחר, זה מה שחשוב לי - התרבות, החינוך ואיכות הסביבה. אני עושה את זה בלי תמיכה, ואם הניסיון הזה ייכשל הוא יבוא על חשבון 28 שנות עבודה קשה".

- זו הפעם הראשונה בתולדות הפסטיבל שתכנים אמנותיים של יוצרים ערבים מקבלים במה נרחבת. צעד אמיץ, בעיקר כשמדובר בפסטיבל ממסדי בהגדרתו.

"הקרדיט המלא מגיע לאופירה הניג, המנהלת האמנותית של הפסטיבל. בכל כמה שנים מחליפים מנהל אמנותי, על מנת שהטעמים ישתנו. חשבנו שזה קו שצריך לתת לו ביטוי. הם חלק מהמרחב הישראלי, ואני גאה מאד בתכנית הזו".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טל-גן. החלטתי לשבת על השיבר
אופירה הניג. מטביעה את חותמה
לאתר ההטבות
מומלצים