שתף קטע נבחר

הזמן הקומפקטי (א')

יצרניות הרכב החשובות בעולם עומדות להציג בתערוכת פרנקפורט הקרובה דור משפחתיות חדש. כולן, ללא יוצא מהכלל, חשובות עד מאד גם לשוק המקומי. אנחנו מסבירים לכם מי, מה, איך ולמה

בעוד קצת יותר משלושה חודשים תפתח תערוכת פרנקפורט 2003 את שעריה, תוך שהיא הופכת כנראה לאירוע החשוב ביותר של השנה עבור תעשיית הרכב הגרמנית בפרט, והאירופאית בכלל. כן, אפילו יותר מתערוכת ז'נבה הגדולה. ומבחינה מסוימת מזכיר התסריט הצפוי את אירועי פרנקפורט 97', שם הוצגו גרסאות חדשות של שתי מכוניות קומפקטיות חשובות במיוחד לשוק האירופאי – פולקסווגן גולף ואופל אסטרה.
להזכירכם, האסטרה נחשפה אז למעלה מחצי שנה לפני השקתה, והייתה לא פחות מאגרוף מפתיע ומוחץ לפרצופה של פולקסווגן, שתכננה למשוך את כל תשומת הלב לכיוון הגולף. ואם זה לא הספיק, חשפה שם אופל גם את הזפירה – גרסת המיניוואן של האסטרה, תוך שהיא משלימה נוקאאוט קל בסיבוב השני.
השנה זה עומד להיות אחרת, הגם ששוב אנו עומדים לחזות בקרב קומפקטי אך חשוב, בין פולקסווגן לאופל, עם גרסאות עדכניות לגולף ואסטרה. וכדי להעמיד דברים בפרופורציות, נבהיר רק כי החשיבות של השתיים – למרות הקטגוריה אליהן הן שייכות – כלל אינה קומפקטית. ללא ספק מדובר במכוניות החשובות והנמכרות ביותר של שני המותגים, והשפעתן על עתיד קונצרן פולקסווגן וג'נרל-מוטורס-אירופה תהיה עצומה - בשונה מאד מהנהוג אצלנו.
אבל, הגם שנראה כאילו מדובר בדו-קרב בלבד, תערוכת פרנקפורט מתכננת להעניק לנו עוד מספר חדשות קומפקטיות. חדשות אשר מבחינת השוק האירופאי מעניינות בעיקר ברמה התיאורטית בינתיים, עבורנו בישראל מדובר בהתפתחות חשובה ביותר. אולי החשובה מכולן בעתיד הקרוב.
וכמובן, מדובר במחליפת הלאנטיס המדוברת – הרי היא מאזדה 3. הופעת הבכורה שלה מתוכננת כאמור לפרנקפורט, קצת לפני (ז'נבה, אלא אם...) הפרימיירה של הפוקוס II הבאה. ומתי תוצג מחליפת הוולוו S40 המבוססת על אותה פלטפורמת פורד המדוברת? ומה יעשו הצרפתים כדי להשיב מלחמה? איזה מרכבים נזכה לראות, מנועים, תיבות הילוכים ומערכות הנעה? התשובות בסדרת הכתבות שלפניכם. ונתחיל, ברשותכם, בשתי הגדולות:

אז האם תחזור גולף לשלטון?

אין ספק כי הדור הרביעי (הנוכחי) של פולקסווגן גולף, יזכר בעיקר בשל מהפיכת האיכות-אבזור-גימור המודגשת, אך גם תודות לתוכנית הפלטפורמות הגרנדיוזית. זו שהחלה בסערה, וקרבה לסופה המתבקש תוך אכזבה קלה. לפולקסווגן הובהר די מהר כי דמיון גדול (מדי) בין אחיות שונות לפלטפורמה – אלה שהגיעו משאר חטיבות הקונצרן – הזיק יותר מאשר הועיל. אגב, הדור הרביעי של הגולף ייזכר גם כאחד היחידים בהיסטוריה האדירה של הדגם הזה, שהודח מתואר "הרכב הנמכר ביותר באירופה". על-ידי פיז'ו 206, אגב.
ולקראת חשיפת הדגם החדש (בניגוד אגב לאופל), לא הציגה פולקסווגן כל מתאבנים בצורת מכוניות תצוגה, אם כי חשפה כבר חלק גדול ממכללי הגולף העתידית במכוניות המבוססות על אותה פלטפורמה. מדובר בטוראן, ובעיקר באודי A3 החדשה, בשתיהן פגשנו לראשונה במתלה האחורי הרב-חיבורי החדש. מבחינת מבנה הוא דומה מאוד לזה בו עושה שימוש פורד פוקוס, ומסביר כי פולקסווגן החליטו כנראה לקחת את הצד הדינמי – החלש יחסית אצלם - לידיים. מעבר לכך, גם הגה הכוח החשמלי ומנוע 1.6 ליטר חדש עם 16 שסתומים והזרקה ישירה ימצאו מקומם בגולף.
בהקשר המקומי, כדאי לזכור כי הדור הנוכחי של הקומפקטית מבית פולקסווגן זכה בארץ להצלחה גדולה יותר מקודמיו, והפך בתקופות מסוימות (עם שער יורו נמוך) ללהיט מכירות ענק ומפתיע, שביסס את צ'מפיון מוטורס בצמרת טבלת המכירות. אלא שמאז עברו מים רבים בירקון, והתנאים כיום שונים משמעותית. מבחינת שער מטבע, ואפילו רצונו של היצרן לעזור ליבואן המקומי.
בכל מקרה, עם הדור החמישי לגולף בארץ, יאלצו בצ'מפיון לעמול קשה במיוחד כדי להתמקם כרבת-מכר, ולא רק כקומפקטית "הנכונה" לשכונות יוקרה. כדאי גם לזכור שעל בסיס הגולף אנו אמורים לזהות מאוחר יותר (תוך שנתיים ובהדרגה) מחליפה חשובה לבורה עבור ציי רכב, כמו-גם סטיישן שימושית, קופה-קבריולט כלשהי (2005), ואפילו רכב שטח קטן ואופנתי (2006) - מישהו אמר קרוס-אובר? אבל כמו שהדברים נראים כרגע, תחילת ייצור מאוחרת של הגרסאות האוטומטיות, אומרת שהגולף החדשה תגיע אלינו כנראה רק בשנת הדגם 2005.
ואם כבר תיבות הילוכים, אלה עתידות להופיע בדמות ידניות או אוטומטיות עם חמישה או שישה הילוכים, כמו-גם חצי-אוטומטית ספורטיבית. ואלה יתחברו באופן הדוק לשלל מנועים. החל מקטן במיוחד בנפח 1.4 ליטר (75 כ"ס), דרך 1.6, 2.0 ליטר, כולל גרסה מוגדשת של זה האחרון עם 200 כ"ס. מנוע ה-3.2 האדיר ימצא אף הוא מקום, כמו גם שלושה מנועי TDI. החל ב-1.9 עם 100 כ"ס, דרך גרסה חזקה יותר עם 140 וכלה ב-2.0 ליטר עם 160 כ"ס. בשלב מאוחר יותר, ללא ספק, נראה גם דיזלים חזקים (הרבה) יותר.

לשנות את התדמית

וכאמור, בניגוד לפולקסווגן, אופל כבר שחררה מתאבנים כדי לגרות את הקהל. כל זאת למרות שייצור האסטרה הבאה יחל רק בתחילת 2004. באופל מעדיפים כנראה לפגוע במכירות היריבים, גם אם זה אומר פגיעה מסוימת באסטרה הנוכחית. ובכל מקרה, לחטיבה האירופאית של ג'נרל-מוטורס חשוב מאוד לחשוף את האסטרה במגרש הבית בפרנקפורט - לא הרחק מהמפעל המרכזי ברוסלסהיים.
המכונית הכל-כך חשובה של ג'נרל-מוטורס מבוססת על פלטפורמת "דלתא" החדשה, אותה אנו כבר מכירים מדגמים אחרים. מלבד זאת, בז'נבה הציגה אופל את ה-GTC, שהיא בעצם – כפי שאנשי אופל עצמם רומזים - גרסת שלוש דלתות של המכונית, באיפור קל. וכפי שזה נראה בתערוכה בשוויץ, מדובר במכונית מושכת במיוחד, עם עיצוב צעיר ודינמי בהרבה מזה של הדגם הקיים. לא שזה היה קשה במיוחד.
עם זאת, גרסת חמש הדלתות תראה שונה באופן מהותי. הרבה יותר שימושית, בסגנון כמעט-מיניוואני פופולרי, לעומת שלוש דלתות עם צללית קופה נמוכה ואטרקטיבית. אנחנו גם יודעים כי מגוון המנועים יהיה מוכר ברובו משאר דגמי אופל (כולל החזקים שבהם), למעט מנועי דיזל שיגיעו מפיאט. אלה יהיו 1.7 ו-1.9 DTI, עם 100 או 149 כ"ס, ויצטרפו לשלל מנועי בנזין - החל מ-1.6 עם 100 כ"ס, וכלה ב-2.2 ליטר טורבו, עם הספק מרבי בסביבות ה-200 כ"ס.
סביר להניח כי שלל הגרסאות המתוכנן לשנים הקרובות יהיה דומה עד זהה לזה של הגולף, כולל קבריולט מודרנית, לה ניאלץ להמתין לפחות עד סוף 2005, בדיוק כמו לגרסה חדשה לזפירה. חוץ מזה, הקפיצה הגדולה ביותר שתעשה האסטרה תהיה בתחום ההידור והגימור, ולא במקרה. לא רק בארץ נפגעו סיכויי ההצלחה של הדגם הקודם, הספרטני והפשוט מדי למראה. זה שסבל כאן מאנונימיות מסרסת, אלמוניות חסרת ברק.
האופל אסטרה החדשה תגיע לארץ בשנת הדגם 2005, אם כי יתכן שיחידות ראשונות למטרות הדגמה ותקינה יגיעו כבר בחודשים הראשונים של 2004 הקלנדרית. בכל מקרה, ברור כי UMI צריכה לקוות שהמראה המזמין-יותר, יגיע הפעם בצמוד לתג-מחיר נוח. כך גם הציבור הרחב - ולא רק ציי רכב מסוימים - יראו במכונית מתחרה אמיתית לגולף. וזה לא יהיה קל.

ומחר - החברות-אחיות לבית פורד - מאזדה 3, וולוו S40 ופורד פוקוס II.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האופל GTC...
שהיא מחליפת האסטרה...
תפגש עם מחליפת הגולף בפרנקפורט
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים