שתף קטע נבחר

חשיפה: התחזית העסקית של מכבי ת"א עד שנת 2007

מסמך סודי של מכבי תל אביב בכדורגל הגיע לידי ynet ובו פירוט התוכנית העסקית של המועדון בשנים הקרובות. מהמסמך עולה כי מכבי מתכוונת להקים ערוץ טלוויזיה עצמאי, להגיע ל-15 אלף מנויים עד שנת 2007 ולשנות את הסטטוס של האוהדים ללקוחות

לפני כשבע שנים, בשנת 1996, קצת אחרי הדאבל של דרור קשטן, לקח לוני הרציקוביץ' תחת חסותו את מכבי תל אביב. תקופה קצרה לאחר מכן כבר היה שגור בפי כל אוהד צהוב המושג "תרבות ניהול", הסיסמה החביבה על הרציקוביץ'. מסמך סודי של אגודת מכבי תל אביב שהגיע לידי ynet שופך אור על דרכי הניהול במכבי - החל בהכנסות המועדון, דרך צפי הכנסות לשנים הקרובות ועד היחס של ראשי הקבוצה לאוהדים.           

 

עוד עולה מהמסמך, שמהווה חלק ממצגת של הקבוצה בפני תורמים בחו"ל, כי הקבוצה שמה לה למטרה למקסם את ההוצאות של האוהדים, כאשר אלה מגיעים לאיצטדיון.

 

הכנסות - מאמינים בשידורי הטלוויזיה

 

על פי המתפרסם במסמך, ההכנסות של מכבי תל אביב בעונת 2002 היו כ - 7.4 מיליון דולר (לפי שער של 4.7 ש"ח לדולר) - 34.8 מיליון שקל.  עוגת ההכנסות בתשקיף נראית כך: 1. 36% מההכנסות הגיעו ממכירת מנויים וכרטיסים. 2. 23% מההכנסות הגיעו מחסויות וספונסרים. 3. 20% מההכנסות משידורי טלוויזיה. 4. 10% מההכנסות מהשאלת שחקנים. 5. 6% מההכנסות ממענקים שקיבלה הקבוצה. 7. 4% מההכנסות מקבוצת הנוער. 8. אחוז אחד מההכנסות נכנס תחת הקטגוריה של אחר.

 

ההכנסות מתקציב בעונה שלפני קטנות יותר ומסתכמות ב - 5.1 מיליון דולר. פרט לפירוט ההכנסות, מסביר המסמך מה הם היעדים של הקבוצה בשנים הקרובות: 1. נסיון למכור את זכויות השידור ללא עזרת מתווך (ההתאחדות לכדורגל) והקמת ערוץ טלוויזיה, בדומה לערוץ הקבוצות שהקימו מכבי חיפה והפועל תל אביב. 2. מכירת זכויות שידור דרך האינטרנט. 3. מכירת תכנים לטלפון הסלולארי.

 

נראה כי הסעיף המשמעותי ביותר מבחינת מכבי תל אביב הוא הכנסות הקבוצה מזכויות שידור. על פי התשקיף צפויות הכנסות הקבוצה לגדול מ-1.4 מיליון דולר בעונה החולפת ל-3.5 מיליון דולר בשנת 2007. הבעיה היא שבינתיים, הכנסות הקבוצה משידורי טלוויזיה יקטנו בעונה הקרובה לכ-750 אלף דולר, בעוד שעל פי התשקיף צפויה הקבוצה להכניס העונה כ-1.8 מיליון דולר משידורי משחקים.         

 

בלומפילד - כל המנויים יימכרו מראש

 

במכבי תל אביב מעוניינים גם לערוך רפורמה בכל הנוגע למכירת כרטיסים ומנויים למשחקי הקבוצה. בעונות החולפות מכר המועדון את מספר המנויים הגדול בארץ וגם העונה, למרות הזעזועים ושחרורם של הכוכבים, אבי נמני וטל בנין, הצליחה הקבוצה למכור כבר למעלה מ-4,700 מנויים.

 

על פי התחזיות של הקבוצה בשנת 2007, לא תצטרך מכבי למכור כרטיסים למשחקיה, מאחר שאיצטדיון בלומפילד יכיל דרך קבע, 15,500 אוהדים צהובים, כולם מנויים של הקבוצה. במכבי מתכננים להפוך את האיטצטדיון לאטרקטיבי יותר בעזרת הקמת מזנונים משופרים, חנות מזכרות ושיפור הגישה לאצטדיון.

 

כמו כן, מתכוונים בקבוצה להילחם באוהדים האלימים, שמונעים למעשה ממשפחות עם ילדים להגיע לאיצטדיון. בנוסף, המטרה היא לפתוח מדי פעם את אימוני הקבוצה לאוהדים הצעירים שייפגשו עם השחקנים, וליצור זיקה חזקה יותר בין האוהדים הצעירים לקבוצה. על פי הצפי של הקבוצה, ההכנסות של מכבי תל אביב יגדלו מ-2.152 מיליון דולר בעונה החולפת ל - 3.79 מיליון דולר בשנת 2007.   

 

ספונסרים - גידול מתמיד בהכנסות

 

במכבי תל אביב מתגאים בכסף הזורם למועדון מדי שנה באמצעות ספונסרים. גם העונה הצליחו ראשי מכבי לגייס לא פחות משמונה ספונסרים מרכזיים, שהעשירו את קופת המועדון בעונה החולפת ב-1.642 מיליון דולר. על פי המצגת, הכנסות המועדון יגיעו בשנת 2007 ל-2.294 מיליון דולר, כאשר בקבוצה צופים גידול בהכנסות בכל אחת מהעונות הקרובות.

 

המרת אוהדים ללקוחות

 

פרק שלם במסמך מתייחס לאוהדיה המסורים של הקבוצה והדרכים למקסם את הרווחים מהנאמנות למכבי. המסמך מפרט את הדרכים "להמיר" אוהד ללקוח, שמוציא כספים על קבוצתו האהודה. "מכבי תל אביב מתמקדת בהמרת אוהדים ללקוחות, כאשר הכוונה היא לאתר אוהדים פוטנציאלים  שניתן להמירם ללקוחות משתלמים לקבוצה".

 

גם את הדרך למקסם את הרווחים מפרט המסמך: "המטרה היא לשמר את האוהדים בעזרת מחלקת שירות לקוחות ולהפיק מכל אוהד את המירב".

 

היכל תהילה

 

במצגת, שכאמור מיועדת לתורמים, מפורטת ההסטוריה של הקבוצה שנוסדה בשנת 1909. עוד מצוין כי מכבי תל אביב היא הקבוצה שהשיגה הכי הרבה תארים, היתה הקבוצה הראשונה בישראל שנטלה חלק במוקדמות ליגת האלופות (עונת 92/3) ומחזיקה בשיא הנצחונות בליגת העל בארץ. עוד נטען במסמך כי למעלה מ-30 אלף אוהדים רשומים במועדון הלקוחות של מכבי.    

 

במסמך גם מפורטות תוכניות המועדון להרחיב את שטח מגרש האימונים בקריית שלום, בו ייבנה היכל תהילה לשחקני העבר ולהישגי הקבוצה. כן ייבנה בית אוהדים, בו תוצב חנות ענק שתמכור את מוצרי הקבוצה. 


פורסם לראשונה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
הרציקוביץ'. תוכנית חומש
צילום: ראובן שוורץ
התפלגות הכנסות לשנת 2002
הכנסות ממכירת כרטיסים
צפי הכנסות משידורי טלוויזיה
צפי הכנסות מפרסומות וחסויות
צפי הכנסות ממכירת כרטיסים
שער המסמך - "חסוי, מכבי תל אביב"
מומלצים