שתף קטע נבחר

ירושלים: על מה התושבים מתלוננים?

2,056 פניות הגישו תושבי ירושלים בשנת 2002 לנציבת תלונות הציבור נגד העירייה. 60 אחוז מהן נמצאו מוצדקות

"אנחנו חיים באווירה מורעלת של ריחות רעים, צחנה וזוהמה הנפלטים מהדירה הסמוכה. השכן מילא אותה שוב באשפה, בסמרטוטים ובחפצים שונים שנאספו מפחי אשפה. עכברים וחולדות מסתובבים בשטח ומגיעים גם לדירתנו, שלא לדבר על כמויות הג'וקים והחרקים" – כך כתבו זוג קשישים בני 90 לאגף לפיקוח עירוני באוגוסט 2002.

 

זוהי רק תלונה אחת מאוסף התלונות שהתפרסמו בדו"ח של נציבת תלונות הציבור ומבקרת העירייה לשנת 2002. במקרה המדובר, אגב, טען אגף הפיקוח העירוני כי הנושא בטיפול אגף הרווחה, שהטיל את האחריות על אגף התברואה, וזה בכלל סבר כי הנושא הוא עניינה של המחלקה המשפטית. "פרק הזמן הארוך לביצוע הפינוי לא נראה לנו סביר", כותבת מבקרת העירייה, עו"ד שלומית רובין בדו"ח, "בעיקר נוכח חומרת המפגע והעובדה שהמתלוננים היו קשישים".

 

מתלוננים יותר

 

אילו עוד מפגעים טורדים את מנוחתם של תושבי העיר? נציגי הדיירים ברחוב שמחוני, למשל, נדהמו לגלות באוגוסט 2002 כי דיירי הבניין האחרון בשורה הקימו מחסום חשמלי והפכו את הרחבה שבקצה הרחוב לחנייה פרטית. בעקבות תלונה לעו"ד רובין הסירו פקחי העירייה את המחסום, אך באפריל 2003 הוא הוצב בשנית.

הפעם, התברר, הושג היתר מתאים מחטיבת הרישוי והפיקוח על הבנייה. בדיקתה של רובין העלתה כי "ההיתר ניתן בטעות ובימים אלו נעשים מהלכים לתיקון המצב בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה". בסיכומיה היא מותח ביקורת על המצב החלמאי שבו יד ימין אינה יודעת מה יד שמאל עושה בעירייה. "הסיכון הבטיחותי שנבע מהקמת המחסום בחסות היתר מפוקפק היה צריך להדליק 'אור אדום' באגף לתחבורה ולפיתוח תשתיות", כתבה. "הדרג הבכיר הצטמצם כל אחד בתחום האחריות הצר של יחידתו תוך גלגול האחריות ממנו והלאה, ולא מצא לנכון ליזום פעולה משולבת של אגפי העירייה למניעת סיכון התושבים".

 

תקלות בתפעול המחשב העירוני עוררו אף הן את זעמם של תושבים רבים. ביולי האחרון הוחלפה מערכת ההפעלה במחשב המרכזי של העירייה ובשעות הלילה הושבתה מערכת המחשוב, שאמורה היתה לשוב ולפעול למחרת בבוקר. בפועל, קרסה מערכת המיחשוב העירוני למשך שבוע ימים: התושבים לא יכלו להסדיר את חובותיהם השונים לעירייה, המוקד העירוני לא קיבל תלונות על מפגעים ותושבים רבים פנו בבקשה לפיצוי על בזבוז זמן והוצאת טלפונים מיותרות.

עו"ד רובין קבעה כי העירייה אינה משקיעה די בשימור התשתיות הקיימות, שלא לדבר על פיתוחן, ועובדה זו גורמת לכך שהתשתית 'שבירה' ונוטה לקרוס לעיתים תכופות. תלונות התושבים מוצדקות, נקבע, אך אין אפשרות להצביע על אף אגף כאשם בקריסת המערכת כולה.

 

בשנת 2002 חלה עלייה במספר התלונות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד: 2,056 פניות לעומת 1,947. 1,280 מהן הוגדרו טעונות בדיקה לעומת 1,220 ב-2001 – כלומר, עלייה של חמישה אחוזים. 60 אחוז מכלל התלונות נמצאו מוצדקות.

 

האגף שנגדו הוגש מספר התלונות הרב ביותר הוא המינהל הכספי (371 תלונות), ולאחריו האגף לרישוי ולפיקוח עם 285 תלונות.

מהעירייה נמסר בתגובה: "המבקרת מציינת כי חלה עלייה של חמישה אחוזים במספר התלונות שהתקבלו ב-2002 לעומת 2001, אך יחד עם זאת, חלה ירידה של ארבעה אחוזים בשיעור התלונות שנמצאו מוצדקות. העירייה תמשיך לפעול לשיפור השירות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אילוסטרציה
נגד אגף המינהל הכספי הוגשו הכי הרבה תלונות
צילום: אילוסטרציה
מומלצים