שתף קטע נבחר

רובינשטיין מציע: לפצל את הדיון בחוק ההסדרים

היועץ הפורש מותח ביקורת על הנוהל הקיים לפיו יושבים חברי הכנסת ודנים בישיבות מרתוניות במכלול האדיר של סעיפי החוק. "הכללת תיקונים רבים של חוקים שונים בנושאים שונים בהצעת חוק אחת אינה עולה בקנה אחד עם מדיניות משפטית ראויה", הוא כותב

ערב פרישתו, גיבש היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין מסמך הנחיות מפורט בנושא אופן העברת תקציב המדינה, תוכניות כלכליות וחוקי הסדרים בממשלה ובכנסת. המסמך נשלח אל ראש הממשלה, שר האוצר, הממונה על התקציבים ומזכיר הממשלה.

 

רובינשטיין קורא לממשלה לפצל את הגשת חוק ההסדרים לכנסת לסעיפים סעיפים ולא להציגו כמקשה אחת "הכללת תיקונים רבים של חוקים שונים בנושאים שונים בהצעת חוק אחת אינה עולה בקנה אחד עם מדיניות משפטית ראויה. הממשלה יכולה להחליט על מספר הצעות חוק שיוגשו לכנסת במועד אחד ולהביאן בפני הכנסת תוך כדי הצגה כוללת של התוכנית. אין סתירה בין הרצון לגבש ולהציג תוכנית כלכלית לבין הקפדה על הליכי חקיקה תקינים ומקובלים", כותב רובינשטיין.

 

היועץ הפורש מותח ביקורת על האופן בו דנה הממשלה בתקציב ובתוכניות הכלכליות "במסגרת דיוני התקציב וכן במסגרת הדיונים על התוכניות הכלכליות, נוהגת הממשלה לחרוג מסדרי הדיון המקובלים ולקיים דיונים והצבעות על סדרה ארוכה של החלטות", אומר רובינשטיין, "הדבר מקשה על יכולתה של הממשלה לשקול נושא לפרטיו ולקבל החלטה אשר תביא בחשבון את כל השיקולים הרלבנטיים. התוצאה לא אחת היא החלטות שיש בהן בעייתיות".

 

רובינשטיין קובע כי על הממשלה חבה חובה ממשלתית לקבל את החלטותיה על בסיס איסוף נתונים ובמועד מוקדם מספיק לקראת הגשת הצעת התקציב והתוכנית הכלכלית. "ככל שהשלכותיה של הצעת החלטה גדולות יותר, כך גובר הצורך בקבלת החלטות ביישוב הדעת".

 

הוא מוסיף, כי רק במקרים דחופים מורשית הממשלה לקצר הליכים ולחרוג מהתקנון שהיא חייבת בו. רובינשטיין מבקר את החלטת הממשלה משנת 97' לפיה, הצעות המוגשות לממשלה במסגרת דיוני התקציב יועברו לשרים שבוע לפני הישיבה בה יצביעו על החלטות אלה "פרק זמן של שבוע אינו יכול להיות סביר כשמדובר בעשרות רבות של החלטות בנושאים שאינם קשורים זה לזה ושלא היה סיכוי שהשרים יידרשו אליהם כראוי וילמדו אותם".

 

רובינשטיין ממליץ לפרוש את דיוני התקציב ואת הדיונים בתוכניות הכלכליות על פני מספר ישיבות של הממשלה "אין מקום לרכז נושאים רבים לתוך ישיבת ממשלה אחת שבה אין אפשרות מעשית לקיים דיון מפורט בכל הצעה והצעה. על חברי הממשלה לקבל החלטות לאחר שהובאו בפניהם כל השיקולים..דבר זה אינו אפשרי אם בפני הממשלה עומדות עשרות רבות של הצעות חשובות בישיבה אחת".

 

רובינשטיין אף מזהיר כי קיום הצבעה אחת בממשלה - עלול לפגום בחוקיות ההחלטה שזו תקבל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זום 77
רובינשטיין. לפצל
צילום: זום 77
צילום: איי אף פי
ההצבעות בכנסת. התקציב עבר
צילום: איי אף פי
מומלצים