שתף קטע נבחר

מאדים: ספיריט תקועה, הביגל אבודה

כריות האוויר ששמשו את הגשושית "ספיריט" בנחיתה חוסמות את דרכה ומונעות ממנה לצאת ולסייר על פני המאדים, אך בנאס"א שומרים על אופטימיות. במקביל, בסוכנות החלל האירופית מתחזקות ההערכות לפיהן ה"ביגל-2" אבדה לנצח

חדשות רעות מפני השטח של המאדים: לאחר האכזבה מהעלמותה של הגשושית האירופית "ביגל-2", נתקלת גם הגשושית האמריקנית, ה-"ספיריט", בקשיים.

 

ספיריט, שנחתה בסוף השבוע שעבר על המאדים ובמהלך השבוע האחרון העבירה צילומים מפורטים של פניו, אינה מסוגלת לזוז ממקומה. את השבוע האחרון העבירה הגשושית בנקודת הנחיתה שלה, צילמה את האופק ואת סביבותיה, ושידרה לכדור הארץ נתונים ראשונים מכוכב הלכת האדום.

 

אתמול (ה') אמורה הייתה הגשושית לרדת מכן הנחיתה שלה ולהתחיל לסייר בשטח הנחיתה, אך כריות האוויר ששימשו כמעטפת מגן בזמן הנחיתה מנעו ממנה לנוע והן חוסמות כעת את דרכה. בתחילה, העריכו חוקרים בנאס"א כי סלעים, או אולי אפילו אדמה בוצית, מונעים מהחללית לנוע ממקומה. בדיקה מקיפה יותר גילתה כי דווקא כריות האוויר הן אלה שמונעות ממנה לרדת מהכן עליו היא נחה, ולצאת למשימתה על פני כוכב הלכת.

 

למרות שרוב האוויר הוצא מכרית האוויר הבעייתית, הממוקמת מצידו הקדמי-שמאלי של כן הנחיתה, בנאס"א חוששים שהיא עדיין גבוהה מספיק בכדי לגרום לנזק לאחד מהלוחות הסולאריים העדינים של הגשושית.

 

ההערכה היא שהתקלה לא תפריע להמשך התנהלות המשימה הנוכחית במאדים. מדעני סוכנות החלל הודיעו כי ימשיכו לנסות ולרוקן את הכרית הבעייתית, ולצורך כך ישביתו את הספיריט לפחות עד יום רביעי הקרוב, כדי לנסות ולפתור את הבעיה. בשלב ב', כבלים המונעים על ידי זרוע רובוטית "ימשכו" את הכרית וינסו לסלק אותה מדרכה של הספיריט.

 

במידה ויתברר שהגשושית לא תוכל לרדת מהכן בנתיב המקורי, יימצא לה נתיב חלופי. בזכות אנטנות השיגור המשוכללות של הספיריט, והלוויינים המשייטים סביב המאדים, יכולים מדעני נאס"א להניע את החללית מכדור-הארץ ולנווט אותה בדרכים חלופיות, וכך לעקוף את כרית האוויר החוסמת.

 

הגשושית התאומה של ספיריט, "אופרטיוניטי" (הזדמנות), עתידה לנחות בצידו השני של המאדים ב-25 בינואר. בנאס"א מקווים כי המסקנות הנלמדות מחקירת התקלות והבעיות ב"ספיריט" יסייעו למשימתה של אופרטיניטי להיות פשוטה וקלה יותר.

 

זה (כמעט) סופי: ביגל-2 אבדה

 

אכזבה קשה בסוכנות החלל האירופית: לאחר כשבועיים של ניסיונות אינטנסיביים ליצירת קשר עם החללית "ביגל 2" שאמורה הייתה לנחות על פני המאדים ב-25 בדצמבר, קבעו בסוכנות כי סביר להניח שהחללית אבדה לנצח, אך במקביל מסרבים לאבד אופטימיות.

 

"יהיו לנו עוד הזדמנויות רבות לנסות וליצור קשר עם החללית", אמר ראש מחלקת המחקר בסוכנות החלל האירופית, פרופסור דיוויד סאות'ווד. מנהל תוכנית ביגל-2, ד"ר מארק סימס, העריך במסיבת עיתונאים שערכה הסוכנות האירופית כי באם לא יתקבל סימן מהביגל ב-10 הימים הקרובים, תחשב המשימה לאבודה.

 

ביום רביעי האחרון החלה החללית "מארס אקספרס", המקיפה את המאדים, לנסות וליצור קשר עם הביגל. מארס אקספרס התמקמה מעל מכתש איסידיס בו אמורה הייתה לנחות הביגל, ונמצאת בקו שידור ישיר מול כדור-הארץ. הדבר מאפשר לבקרי הטיסה במרכז הבקרה של סוכנות החלל האירופית לשמוע אפילו את האות הקלוש ביותר מפני השטח של מאדים - אך, כאמור, שום סימן כזה לא נקלט בימים האחרונים. מארס אקספרס מנסה ליזום קשר עם הביגל בכל פעם שהיא מגיעה לנקודת קשר, מעל איזור הנחיתה המשוער.

 

לא ברור האם הביגל, שאמורה הייתה לנחות על המאדים במשימתה לחיפוש חיים על פניו, הצליחה לנחות על פני כוכב הלכת, או שמא היא אבדה בעת הנחיתה. לדעת רבים החללית התרסקה בעת הנחיתה, אך חלק מהמדענים טוענים כי ייתכן והחללית לכודה בתוך קניון ואינה מסוגלת ליצור קשר עם הבית, או שהיא פשוט הסתבכה במצנחים ובלוני האוויר ששמשו אותה בנחיתתה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אחת מכריות האוויר נותרה מנופחת. הדמייה
צילום: נאס"א
מומלצים