והנה זה שוב מגיע. תערוכת הרכב החשובה בעולם פותחת שערים לפני קהל עיתונאים גדול, כהכנה לקראת ביקור קהל עצום ורב. וכמו בכל שנה, גם ב-2004 תהיה ז'נבה תערוכה קטנת-ממדים, אך גדולה מאד במוטוריקה. חשבתם שפרנקפורט, טוקיו ודטרויט לא יותירו חדשות? טעיתם בגדול. העיר הממוקמת במרכז אירופה המערבית, גובלת במדינה אחת (צרפת) וקרובה מאד לשתיים אחרות (גרמניה ואיטליה), אינה מחויבת לתעשייה כלשהי. אף יצרן אינו מחויב כאן להפגנת כוח פטריוטית, ויצרני אזוטריה מרגישים בעיקר כאן בבית. האם זה משנה שהקהל השוויצרי רואה, יותר מעמיתו במדינות המייצרות רכב (ולכן עושות שימוש בכוח עבודה רב), את המכונית כאויבת הסביבה מספר אחת? האם זה משנה שדווקא כאן, רב חלקן של מכוניות יוקרה עתירות כוח? ממש לא. העיקר הרוח כאמור, יתכן ומדובר בסגנון החיים השוויצרי-צרפתי של ז'נבה, הקרבה היחסית לריוויירה הצרפתית-איטלקית, או העובדה שהעיר הזו, ממש כמו ט"ו בשבט, מבשרת על אביב. בכל מקרה, ז'נבה היא ללא ספק בירת המכוניות המסוגננות, היקרות והמהירות. וממש לא משנה אם בחוץ עדיין יורד שלג. אוסף המכוניות הפתוחות שבאולמות, תמיד מחמם את הלב. גדולות או קטנות, יקרות מאוד או רק קצת, הן תמיד נוהגות להופיע בבגדים מפתים בשוויץ. קחו למשל את מרצדס, שבחרה בתערוכה הזו במהלך השנים האחרונות כדי להציג מכוניות קופה וקבריו מושכות ומסוגננות. וגם השנה. הפעם מדובר ב-SLK החדשה, יורשת המכונית שהביאה לנו גג-קשיח-מתקפל. ואיך אפשר לשכוח את המיני, זה מספר שנים אופנה בזכות עצמה, שתוצג סוף-סוף במהדורה פתוחה. אופל מחזירה את הטיגרה לחיים תוך שהיא מקלפת ממנה חלק עליון, מהלך שמסוגל (אולי) להצעיר את פניה בכלל. סמארט הקטנה תציג כאן רודסטר בגרסת בראבוס, סדנת השיפור שמזוהה בדרך כלל עם דגמי היוקרה של האחות הגדולה, מרצדס. רנו, שחשפה כאן אשתקד את המגאן קופה-קבריולה, ממשיכה עם הטרנד בדמות רודסטר תצוגה קטנה תחת השם ווינד. פולקסווגן אמורה לחשוף כאן מחר מכונית פתוחה נוספת, כנראה על בסיס הגולף, ואילו ב.מ.וו תערוך בכורה אירופאית ל-645 קבריו הגרנדיוזית, בדיוק כמו אסטון-מרטין עם ה-DB9 וולנטה. גם האמריקאים אוהבים את ז'נבה, אולי מכיוון שדווקא נהג שיכול לרכוש הכל, הוא האירופאי הכי אמריקני שיש בטעמו המוטורי. ולכן בין היתר תישלח לכאן קורבט חדשה, עם בכורה עולמית לגרסה פתוחה ומעניינת. קרייזלר תערוך בכורה אירופאית לקרוספייר (יותר גרמנית מאמריקנית כמובן) הפתוחה, ועולמית ל-SRT6 עם מגדש. וכל אלה גם יחד יתגמדו כנראה מול איטלקיה אחת, למבורגיני מורצ'לגו ללא גג, שתהיה כנראה הרודסטר המהירה בעולם. מה שלא יפריע ליצרנים שונים לנצוץ גם ללא הסרת חלק עליון. כמו הופעת בכורה אירופאית לפרארי 612 סקלייטי, מכונית בעלת חשיבות לא רק מבחינת מכירות אלא גם למבנה דגמים עתידיים. ב.מ.וו תחשוף M5 חדשה ואימתנית בגרסת תצוגה, מרצדס תעשה זאת עם ה-CLS, "קופה בעלת ארבע דלתות". פיז'ו תציג "בקרוב" למחליפת ה-406 קופה עם הסילואט הספורטיבית, המרשימה למראה. העיקר הנוסעים אבל מעבר לספורט, קבריולה ורודסטר מענגות, לז'נבה יגיעו גם דגמים מעשיים ושימושיים הרבה יותר. ודוגמה טובה לכך היא שפע המיניוואנים שיתייצבו שם. הרכב הרב-שימושי הקומפקטי ממשיך לכבוש את אירופה, וכולם, כולל יפנים, מבינים מצוין את חשיבותו המסחרית ומשפרים עמדות לקראת מאבקים קשים על פלח שוק. ה-MX-פלקסה, מכונית התצוגה של מאזדה, מהווה בעצם "בקרוב" ל-4 (יורשת הפרמאסי), מכונית חשובה עבור השוק האירופאי ואפילו עבורנו. מצדו השני של האולם והעולם תגיע טויוטה קורולה וורסו, גרסה מחודשת ומוגדלת למיניוואן הקומפקטי, שייצורה עבר בינתיים מיפן לטורקיה. גם לסיאט אלתיאה חשיבות גדולה. איך שלא תביטו בה, וכמה ציניים שלא תהיו מול ניסיונות "יצירת הנישה" של סיאט, זו מכונית המסמלת מבחינות רבות את לידתו המחודשת של המותג. הפעם, כך כולם מקווים, עם אישיות ברורה הרבה יותר מבעבר. מצד שני ועם פחות זוהר, ניצב פולקסוואגן קאדי. נכון, זה לא ממש מיניוואן, אבל גרסת "לייף" שתופיע בז'נבה תציע מקום לשביעייה ועשויה להתגלות כמתחרה במובילים האמיתיים, כמו בפיאט דובלו למשל, שקיבל זוג מושבים נוסף. פיאט תציג מולטיפלה מחודש, עם שינוי קיצוני במראה לעומת המקור. השינוי הזה, שרבים רואים בו שינוי מבורך מאד, מסמן דווקא כישלון איטלקי להעביר את המסר של הכלי המצוין הזה בעזרת מראה יוצא דופן. יהיו כמובן גם מיניוואנים קטנים יותר, הבולט שבהם פרויקט "Z77" של רנו שייחשף מחר, ומבוסס על הקליאו. אגב, קצת מפתיע שרנו, חלוצת המיניוואנים, הצטרפה לתחום המיזעור באיחור מה. וגם לנצ'יה חיה עדיין, ומבהירה בפעם המי-יודע-כמה כי היא עומדת להתחדש. הפעם היא מציגה מוביל נוסעים קטן בשם "מוזה", המבוסס על האידאה ויכול לשפר את נתוני המכירות האיומים. ואפרופו אידאה, פיאט המאוהבת לאחרונה בדגמי תצוגה, תציג גרסת הנעה כפולה לרכב הייחודי. העיקר החשיבות, והמכירות אבל ז'נבה תכלול גם מכוניות רגילות יותר, עמודי השדרה של היצרנים, ובהן גם כאלה החשובות במיוחד עבור השוק המקומי. כך למשל במקרה של ה-407 המעניינת של פיז'ו, יורשת ה-406 שעשויה אפילו לנגוס - לזמן מוגבל לפחות - במעמדה של ה-607 כנושאת הדגל האמיתית של היצרן. ובמובנים רבים זה עשוי להיות גם מעמדה בציבור של אודי A6 החדשה, והכל-כך חשובה למותג היוקרה של פולקסווגן. המכונית הקודמת הייתה מעין כרטיס כניסה של אודי לליגת ב.מ.וו-מרצדס היוקרתית, והנוכחית אמורה לתקוע שם יתד איתן. ואל תטעו בשם "ספורט קונספט" של סיטרואן. למעשה מדובר בדגם "בקרוב" ל-C4, מחליפת הקסארה החשובה, שגם תגיע אלינו עד סוף השנה. ואם כבר מחליפות, ה"קאשקאי" של ניסן, בינתיים לתצוגה בלבד, היא גרסה נוספת לקראת ייצור מחליפת האלמרה. המכונית החשובה הזו של ניסאן, חלק מאימפריית רנו ואחראית ללא מעט פיתוחים לעתיד, תוצג כנראה כסדרתית בפאריז. ואם כבר עבורנו, סקודה אוקטביה החדשה היא מכונית שפשוט אי אפשר להפריז בחשיבתוה עבור היצרן הצ'כי. האוקטביה המקורית סמלה את המעבר של סקודה לדגמים מודרניים עם "טכנולוגיית פולקסווגן", הדגם החדש צריך להמשיך ולשפר עמדות, ובעיקר להפוך רכישה לגיטימית עבור קהל רחב יותר. ואם תהיתם אז לא, לא שכחנו את הקוריאנים. בז'נבה תהיה הצגת בכורה עולמית לגרסת חמש דלתות של קאיה סראטו, זו שאחותה המשפחתית (מרכב סדאן) נחשפה בדטריוט. היא חשובה לתהליך השינוי המתבצע בקאיה תחת כנפי יונדאי, וכמובן מבחינה מסחרית. וזה השמן לשאול (שוב) האם מכונית התצוגה של יונדאי מציגה את פני האקסנט הבאה. ובכלל, מתי כבר נראה גרסה סדרתית ל-CZ3 של מיצובישי, המבוססת על הקולט החדשה? וכמעט שכחנו בכורה אירופאית לקולט החדשה, המכונית שמסמלת יותר מכל תנופה חדשה ומאד נחוצה במיצובישי. גיאוגרפיה וקינוח כנראה בגלל הקרבה הגיאוגרפית, ז'נבה הייתה מאז ומעולם "מגרש בית" עבור סדנאות עיצוב איטלקיות, בראשן איטלדיזיין, פינינפארינה וברטונה. מכונית תצוגה מוצלחת כאן יכולה לעשות נפלאות, כפי שיוכל לספר לכם ג'וג'ארו מאיטלדיזיין. חשיפה מוצלחת לברירה בז'נבה לפני שנתיים, קידמה את המכונית לפס הייצור, ובעיקר "ארגנה" למעצב האיטלקי עבודה נוספת באלפא. החל במתיחות פנים לדגמים קיימים, ועד עיצוב מחליפת ה-156. רמז למראה של זו נקבל בדמות ה"ויסקונטי" לתצוגה. ולבסוף, אי אפשר בלי לספר לכם שוב עד כמה נוח וקל לבקר בתערוכה הזו. קל יותר מכל תערוכת מכוניות חשובה אחרת. ראשית, מדובר במרחק הליכה מקורה משדה התעופה. מה שאומר שניתן בקלות לשלב ביקור בזמן המתנה לטיסה הבאה. וזה משתלב היטב עם היותה של ז'נבה אחת התערוכות הקלות, נעימות ונגישות עבור הקהל הרחב. לא רק בגלל שפע מקומות החנייה והסדר המופתי, אלא גם תודות לממדים קטנים המאפשרים לראות הרבה גם בביקור קצר. קל אפילו להתרגל לסדר, לנימוס ולמשמעת של השוויצריים, כולל ליחס מכבד ונדיב של יצרני הרכב. בחיי.