שתף קטע נבחר

מכונית, לנשים בלבד

וולוו מציגה את המכונית הראשונה בעולם שיוצרה רק על-ידי נשים, רק עבור נשים. אלי שאולי פגש את המעצבת, ושאל אותה למה. היו תשובות

אותנו, הגברים, מאשימים לא פעם בשוביניזם. בעיקר כאשר זה נוגע לעולם המוטורי. והנה דווקא במרכז העמדה של וולוו בתערוכת ז'נבה, ניצבה לה בגאון מכונית תצוגה שהפרט הבולט בה הוא התואר: מכונית ראשונה בעולם שתוכננה על-ידי נשים, עבור נשים.

 

ותרשו לי להמר כי אילו גברים היו בונים מכונית שמתוארת כך, ועם מספר מאפיינים מעניינים וייחודיים שיוזכרו בהמשך, היינו כבר מקבלים כאן את העסק הרגיל של הפגנות רועשות, הודעות לתקשורת, צווחות עד לב השמים ושריפת עניבות בפתח התערוכה. במקרה הזה היה שקט דווקא, מחויך בעיקר, נינוח מאד ו... קצת מצחיק, חובה להודות.

 

ומכיוון שאנחנו מאמינים גדולים בחופש המידע, ובעיקר סקרנים לשמוע איך זה קורה ומי אמור ליהנות מהרעיון, ניגשנו אל אנה רוזן שעמדה בראש צוות תכנון המראה של ה-YCC, ראשי תיבות לא מסובכים במיוחד – Your Concept Car .

 

קודם כל, למה?

 

"בין רוכשי המכוניות של וולוו, לנשים יש רוב בולט. ועבורנו זה היה מספיק כדי להחליט שחייבים לתת לזה ביטוי הולם במבחר הדגמים שלנו. ולכן, בפשטות, בנינו מכונית שתתאים בעיקר לנשים". ואז היא מוסיפה, כאילו בדרך אגב: "קשה יותר לרצות את הנשים, ולכן הנחנו כי מה שיספיק עבורן, יהיה לבטח טוב מספיק לגברים...".

 

רוזן הצעירה נראית מאד בטוחה בעצמה, גם כאשר היא מציינת בפני מספר יישומים ייחודיים, שיכולים רק לעורר בדיחות ודעות קדומות לגבי השילוב הקטלני אישה-הגה. כך למשל מכסה המנוע לא נפתח כלל, "כי לנשים אין מה לחפש שם". לוח המחוונים כולל כמה שפחות נורות ביקורת וצגי מידע, "כדי לא להטריד במידע לא רלוונטי עבור נהגת".

 

בזכות הראות

 

למרות שמספר קולגות מביטים בי מהצד בחיוך גדול, אני לא מתאפק ונכנס אל הרכב המוזר. ומגלה כצפוי שגם נמוכים (סליחה, נמוכות) ירגישו בבית. המושב גבוה יחסית, ההגה קרוב, מכסה המנוע נמוך כדי לאפשר ראות טובה, ויש נקודות ציון מזוהות כדי לדעת איפה נגמרת המכונית שלה, והיכן מתחילה זו של השכן (סליחה, שכנה). חייבים נסיעה לאחור? שמשה גדולה נפרשת כמעט עד קצה הרכב.

 

בכל צד יש דלת גדולה אחת, עם חלון גדול במיוחד. זה כדי שיהיה קל להיכנס ולצאת, וגם נוח וברור לראות מה קורה בחוץ. כדי שהגברת לא תלכלך כאן את שמלת הערב, מסוגל מפתן הדלת לצנוח מטה כבקשתך.

 

מה עוד? המכונית כולה מוקפת ברצועה דקה של פלסטיק אפרפר, שמגיע מאחור עד דלת תא המטען. למעשה, כל החלק האחורי הוא פגוש אחד גדול. "זה מכיוון שניסיתי ליצור משהו שאינו רגיש לפגיעות חניה במיוחד, ומאפשר תחושה חופשית יותר לנהגת" היא מסבירה כשאני מחייך. בעברית היא אמרה לי כרגע שעם המכונית הזו יהיה לנשים קל יותר לחנות ברחובות צפופים, תוך הטריק הרגיל של דחיפת המכוניות מלפנים ומאחור.

 

תודות לקניות

 

בכלל, המכונית הזו מדגימה לי כי יותר מכך שאישה מודרנית חייבת מקומות ישיבה, היא זקוקה לחלל הולם עבור שלל שקיות מלאות בשלל מהקניון היוקרתי. ולכן למשל הוולוו הזו היא דו-מושבית עם משטח העמסה נדיר, ומספיק מחבואים לארנקים ותיקים.

 

דיפון הדלתות וריפוד המושבים ניתנים להסרה והחלפה בקלות, בעיקר כדי לאפשר רכישה מקורית של ריפוד בגוונים יוצאי דופן, מבלי לחשוש כי תהיה בעיה בעת המכירה. אנה מסבירה לי ש"לפני המכירה קונים משהו סולידי יותר, זה באמת לא יקר". עכשיו השתכנעתי.

 

ניסיונות לברר עם רוזן על איזה מכללים מבוססת המכונית הזו, או האם נראה בעתיד את קווי העיצוב במכוניות אחרות, מביכות אותה מעט. "המכונית אינה מבוססת על פלטפורמה מוגדרת, והיא באה להציג כיוונים כלליים, שימוש בחומרים חדשים ואופי צעיר יותר", היא טוענת. טוב, עכשיו צריך רק לחזור הביתה, ולשכנע את אישתי שלא להחליף את הריפוד למשהו "נועז, שהולך טוב עם השמלה ההיא"...

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
וולוו YCC
צילום: איי פי
צוות המתכננות
תוכננה עבור נשים
עם כמה רעיונות מעניינים
ורומזת על עתיד וולוו?
אנה רוזן, ראש צוות העיצוב
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים