שתף קטע נבחר

GM VS. VW

פולקסווגן הגרמנית עושה חיל בסין, ומצפה למכור שם 1.6 מיליון מכוניות בשנה. המספר הזה מוצא חן בעיני ג'נרל מוטורס, ואפשר להבין אותם...

מיליארד דולר. זהו הסכום שעומד GM, קונצרן הרכב הגדול בעולם, להוציא במהלך כל שנה בשלוש השנים הקרובות, בניסיון לכבוש נתח שוק גדול ככל האפשר בשוק הרכב המבטיח ביותר על פני הכדור. מדובר כמובן בשוק הרכב הסיני, שהציג בשנה האחרונה אחוז גידול מפלצתי של 75%, הבולט במיוחד על רקע מכירות מדשדשות במרבית השווקים החשובים. למען האמת, מיליארד ו-200 מיליון תושבים הם קצת יותר מ"שוק חשוב" בלבד.

 

ההצלחה של פולקסווגן

 

קונצרן הרכב הגרמני עושה לא מעט טעויות אסטרטגיות בשנים האחרונות. רובן נגועות במה שנראה כחטא גאווה המיוחס בעיקר ליו"ר המגלומני. אלא שבמקביל, זיהוי מקורות רווח אפשריים תמיד היה שם. ולזכותה של פולקסווגן אפשר לומר כי הייתה גם הראשונה לזהות את פוטנציאל הרווח העצום שחבוי בשוק הסיני העצום. זה שרק לפני שנים ספורות היה רדום לחלוטין, ללא פרספקטיבה אמיתית של צמיחה.

 

פולקסווגן נכנסו, הבטיחו הרים וגבעות בנושא העסקת עובדים, פתחו מפעלים, הזרימו כסף זר יקר, השתתפו בפיתוח ויצרו בעיקר הרבה קשרים. היום, מספר שנים אחרי, גוזרים שם כבר קופונים. כדי לתת לכם פרופורציה מסוימת על היקף המכירות, נזכיר רק כי התכנית העדכנית ביותר שם מתייחסת למכירה של 1.6 מיליון מכוניות בכל שנה.

 

הקנאה (המובנת) של הג'נרל  

 

לג'נרל מוטורס, קונצרן הרכב הגדול בעולם, לא אכפת שפולקסווגן ירוויחו. זאת אומרת, כל עוד שגם הוא יבלע נתח שמן ומכניס רווחים. אלא שכמו כל מתחרה המעוניין להגיע כמה שיותר מהר לצמרת, גם GM יאלצו לפתוח את הכיס ולשבור חסכון או שניים. אם לדייק, להשקיע בשלוש השנים הקרובות מיליארד דולר בשנה. המטרה - לפחות 1.3 מיליון מכוניות מדי שנה. האמצעי - השקת דגמים חדשים מקומיים שיבנו במפעלים חדשים בסין, על-ידי כסף אמריקני שיוזרם בקרוב.

 

נקודת הפתיחה של האמריקנים אינה רעה. בניגוד לפולקסווגן הזוקפים לעצמם שליטה יחסית בשוק המכוניות העממיות יחסית, דגמי GM זוכים להערכה רבה בקרב השכבות המבוססות יותר. אם ישכילו האמריקנים, בעזרת ייצור מקומי של דגמים עממיים יותר, להעניק לאזרח הפשוט "חלום מוטורי", הם בהחלט יכולים להצליח. זוכרים את החלום המוטורי הישראלי בשנות ה-70-80...?

 

ו-GM באמת שאינה לבד. כל יצרן רכב המכבד את עצמו חדר זה מכבר לשוק הסיני. זה כולל את מרצדס וב.מ.וו, פיז'ו, הונדה וניסאן. הצפי לפריחה כלכלית יוצאת דופן, בעזרת עידוד בולט של השלטונות, מייצר ללא ספק חלומות ורודים במיוחד בתעשיית הרכב. המצב הזה טומן בחובו כמובן הבטחה גדולה, אך באותה נשימה אינו מעניק ביטחון רב.

 

לראיה, בחודשים האחרונים נראה כי הממסד הסיני מנסה לבלום במקצת את הריצה אחר סממני מעמד יקרים יחסית. המשך המגמה עלול לפגוע אנושות במשקיעים הגדולים מהמערב. אלה האחרונים, אם אפשר לנחש, לא נראים בינתיים מודאגים. להפך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פולקסווגן פורחת בסין
ג'נרל מוטורס רוצים גם - ומתכוונים להשקיע
צילום: רויטרס
מארק לנב, מנהל כללי ב-GM, מכריז על התוכנית
צילום: רויטרס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים