שתף קטע נבחר

השקט חזר לסימביאן

איך כשלה נוקיה בניסיון ההשתלטות על סימביאן, ומהו המיזם שהפך את הטלפונים החכמים לסיפור הצלחה

כשחברת פסיון הודיעה בפברואר שהיא מתכוונת למכור את מניותיה במיזם סימביאן לחברת נוקיה היתה נוקיה משוכנעת שרשמה בכך הישג חשוב בתולדותיה.  

 

31 האחוזים שבהם החזיקה פסיון יכלו לתת בידי ענק הסלולר הפיני שליטה מלאה על מהלכי הפיתוח של מערכות ההפעלה הנפוצות ביותר בעולם הטלפונים החכמים - על חשבון השותפות האחרות בסימביאן ובהן סוני אריקסון, סימנס, פנסוניק וסמסונג.  

 

בשבוע שעבר חל מפנה מפתיע במערך הכוחות. הנהלת סימביאן החליטה לחלק את מניות פסיון שווה בשווה בין כל השותפות במיזם. חלוקת המניות השאירה עדיין את הכוח הרב ביותר בידי נוקיה, אך נטלה ממנה את השליטה שבה רצתה. נוקיה מחזיקה כעת ב-47.9% ממניות סימביאן (לעומת 32% עד כה), אריקסון ב-15.6%, סוני אריקסון ב-13.1% ואילו פנסוניק, סימנס וסמסונג מחזיקות בשאר.  

 

המהלך של ראשי סימביאן לא רק שנועד להרגיע את השותפות שחששו מהשתלטות נוקיה על המיזם - אלא התחייב מסיבה נוספת. אם נוקיה היתה מצליחה להשיג יותר מ-50% מהמניות, האמון של שאר החברות במיזם היה מתערער. מי היה מבטיח לסוני אריקסון או פנסוניק, שההחלטות שתקבל סימביאן מעתה יהיו טובות לכל התעשייה - ולא ישחקו רק לידיה?

 

34 מכשירי סימביאן בפיתוח

 

במצב של חוסר אמון, קצב הפיתוח של מכשירי סימביאן עתידיים היה מואט באופן משמעותי. יתכן גם, ששותפות במיזם היו פורשות בשל מה שהיה נראה להן כהפיכתו למונופול של נוקיה. פעם אחת זה כבר קרה: מוטורולה, שהיתה אחת החברות המשמעותיות בסימביאן, פרשה מהמיזם ועברה לפתח מכשירים תחת סמארטפון של מיקרוסופט. בסימביאן לא רוצים שהדבר יחזור על עצמו.

 

נכון להיום, קיימים לא פחות מ-34 מכשירי סימביאן בשלבי פיתוח במעבדות של עשר חברות שונות. סימביאן נחשבת למערכת ההפעלה הנפוצה ביותר בשוק הטלפונים החכמים. בשנה שעברה נמכרו יותר משישה מיליון מכשירים המתבססים על המערכת - והשנה צפוי להימכר מספר כפול.

 

חברת Sharp היפנית הודיעה באחרונה, שבמסגרת מאמציה לכבוש נתחי שוק נוספים במערב, היא מתכוונת לייצר מכשירי סימביאן - כנראה כבר בשנה הבאה. כשזה יתרחש, Sharp תהפוך לחברה השישית ביפאן אחרי סאניו, מיצובישי, פנסוניק, פוג'יטסו וסוני, המייצרת טלפוני סימביאן חכמים. 

 

ככלל, תעשיית הסלולר היפאנית מעודדת פיתוח תחת מערכות ההפעלה של סימביאן. חברתNTT דוקומו אף הצהירה לפני חודשים אחדים, כי בדרך לשירותי הדור השלישי היא מעדיפה שמכשיריה ינועו תחת מערכת ההפעלה סימביאן - ולא באמצעות המערכת של מיקרוסופט.

 

חדר החדשות הסלולרי

 

העיתונים היומיים גילו זה מכבר את האינטרנט ומספקים מהדורות מקוונות, מעודכנות ומקיפות. אך דווקא ההשקעה באתרי האינטרנט מבליטה את הסתייגותם מזירת האינטרנט הסלולרי. 

 

נכון, בטלפונים רבים אפשר לצפות כיום במבזקי חדשות המתפרסמים בפורטל של ספקית הסלולר, או שולחים כהודעת SMS. מכשירים מתקדמים מאפשרים אפילו לצפות בעדכוני מהדורת חדשות טלוויזיונית. אבל זה עדיין לא זה: טרם קמה בישראל מערכת, שתכוון את כל מאמציה אל מאות אלפי צרכני החדשות הפוטנציאליים, שמסתובבים ברגע זה עם הטלפון בכיס.

 

עד לאחרונה היה אפשר להבין את ההססנות כלפי הסביבה הניידת. הרמה הטכנולוגית הירודה מנעה העברת מהדורות חדשות צבעוניות ומפורטות אל צגי הטלפונים. פרט לכך, רק בשנים האחרונות למדנו שהסלולרי מאפשר לעשות הרבה יותר מאשר רק לשוחח.

 

אלא שהשינוי כבר שניכר. המשתמשים הסלולריים למדו לחשוב נייד. הם שולחים הודעות טקסט, מצלמים תמונות ומורידים קבצי וידאו ומוזיקה מהרשת. אין שום סיבה שלא יקבלו באהדה גם את מהדורות החדשות הסלולריות.

 

כך, למשל, אפשר יהיה להתאים את עדכוני החדשות למיקום הגיאוגרפי שבו נמצא המשתמש בכל רגע נתון ולהעדפותיו האישיות. ייתכן שיהיה שימוש רב יותר בקו אדום, שבו יוכל כל משתמש לעדכן את מערכת החדשות באירועים שהיה עד להם. כך יהפכו המשתמשים לספקי תוכן עצמאיים.

 

ולא פחות חשוב: מדובר בהזדמנות אדירה למפרסמים להתאים ביתר יעילות את הקמפיינים הפירסומיים שלהם בהתאם לגילו של המשתמש, הכנסתו, מקום מגוריו ומינו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים