שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מזל"טים לכל מטרה
    הם ייכנסו מבעד לחלונות, יטוסו בתוך מבנים, ידווחו על פקקי תנועה, יאתרו שריפות בלב יער, יבצעו סיורים בגבול ואפילו יצלמו זוגות אוהבים ברגעים אינטימיים. המזל"טים הצבאיים לא רק הולכים ונהיים קטנים יותר ויותר, אלא גם מייעדים את עצמם לשימושים אזרחיים

    מפקד משטרת אמסטרדם, כמה מקציניו הבכירים, פקידי ממשל ועירייה חשובים עמדו לפני כשלושה שבועות במגרש חנייה באמצע העיר והביטו בטיסן קטן שניצב על המגרש.

     

    אחרי כמה דקות הונע המנוע החשמלי והטיסן המריא לשמיים המעוננים, אחרי ריצה של כמה מטרים על רחבת האספלט. כשהמזל"ט הזעיר מדגם BirdEye 500 של התעשייה האווירית החל לשדר תמונות של העיר מגובה של כ-150 מטר, התחלפו ההבעות האטומות בהתלהבות גדולה.

     

    המזל"ט הקטן טס מעל לעיר, עקב אחרי רכבות ומשאיות, ואפילו איבחן זיהום במי הנמל. הפמליה המכובדת לא הסירה עיניה ממסכי המחשבים שהוצבו על שולחן במרכז רחבת החנייה. 

     

    לא פשוט היה לקבל אישור להטסת מזל"ט ישראלי במרחב האווירי של אמסטרדם, בה עדיין לא נרגעו מהטראומה של התרסקות מטוס המטען של אל על שגרמה למותם של עשרות. אבל האישורים התקבלו לאחר שהמזל"ט הישראלי ביצע קודם לכן שורה של טיסות ניסוי מוצלחות בחווה בכפר נונן. 

     

    ידווח על פקקי תנועה 

     

    הטיסה מעל אמסטרדם מסמנת מפנה היסטורי ביחס למזל"טים בשוק האזרחי. עד כה היתה התנגדות רבה לאפשר לכלי טיס בלתי מאוישים לטוס מעל שטחים מיושבים, בעיקר מעל ערים, אבל בחודשים האחרונים הכל השתנה, הרבה בזכות ישראל.

     

    ישראל היא המדינה המתקדמת ביותר בייצור מזל"טים ובהפעלתם. הצרכים הביטחוניים הולידו שורת פיתוחים שרק חלקם נחשפו, ואלה הפכו את ישראל, וליתר

    דיוק את התעשייה האווירית, לבית היוצר הבולט ביותר בתחום המזל"טים בעולם.  

     

    המזל"טים הצבאיים מתפתחים בקצב מהיר, אולם כל יצרני המזל"טים, ובראשם התעשייה האווירית, מסתכלים דווקא על השימושים האזרחיים כעל השוק העתידי העיקרי. עד עכשיו שוק זה לא התפתח משתי סיבות עיקריות - המזל"טים יקרים לרכישה ולהפעלה ואין רישוי להטיסם מעל אזורים מיושבים. ההדגמה המוצלחת בהולנד מקרבת את כלי הטיס הבלתי מאוישים לשוק האזרחי הענק.

     

    אפילו הדמיון אינו הגבול

     

    התעשייה האווירית, שבשלב מסוים הזניחה מעט את פיתוח המיני-מזל"טים, חזרה לתחום במלוא העוצמה. "אנחנו חייבים להיות פעילים בכל המגוון של המזל"טים - מהזעירים ביותר ועד הגדולים ביותר", אומר יאיר דוביסטר, מנהל מפעל המזל"טים של התעשייה האווירית.

     

    ההדגמה בהולנד תסייע, לדעתו, לפתיחת שוק ענק, שעתיד לקלוט בשנים הבאות מספר גדול של מזל"טים קטנים וזעירים. אפילו הדמיון אינו הגבול לשימושים שהם אלו יוכלו לחולל. 

     

    במקום להטיס מסוק מעל פקקי הבוקר בגוש דן יעשה זאת מזל"ט. במקום להפעיל בקיץ סיירים ממונעים לאיתור שריפות יער, יעשה זאת מזל"ט. במקום לבצע סיורי בט"ש לאורך הגבול, יעשה זאת מזל"ט. חוקרים פרטיים יוכלו לשלוח מזל"טים לצלם זוגות נאהבים, וכמובן שגם למשימות ביון הם יהיו פתרון נפלא. התחזיות מדברות על מזל"טים מיקרו בגודל של 15 ס"מ ואולי פחות.

     

    הכל תלוי במחשב 

     

    כיום מייצר מפעל מל"ט של התעשייה האווירית שורה של דגמים, אבל כולם עדיין מופעלים מרחוק על ידי תחנה קרקעית. הטייס יושב למעשה בתחנה זו, ובאמצעות תקשורת רדיו מנהג את המזל"ט ומורה לו איזה משימות לבצע. כשיש תקלה באחת המערכות, המפעיל מנסה לתקנה מרחוק.  

     

    במזל"טים הזעירים יצטרך המחשב להבין מה התקלה, לספק את הפתרון ולהתגבר עליה. רק כאשר זה יהיה אפשרי, ירשו רשויות תעופה מחמירות כמו רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב למזל"טים לטוס למשל מעל גורדי השחקים של מנהטן.  

     

    במפעל מל"ט מפתחים בימים אלה את הדגמים הראשונים של מזל"טי-מיקרו. אחד מהם הוא המוסקיטו. אורכו של כלי טיס זה 30 ס"מ ואורך כנפיו 34 ס"מ. משקלו הכולל 500 גרם והוא מסוגל לשהות באוויר עד שעה. מנועים חשמליים זעירים הם מקור הכוח של המיקרו והמיני-מזל"טים.

     

    זמן השהייה שלהם מוגבל כיום על ידי אורך החיים של הסוללה, אבל לדברי דוביסטר, דווקא הפיתוחים מהתחום הסלולרי משנים את התמונה במהירות: "התעשייה הענקית של הסלולריים מפתחת סוללות קטנות יותר ובעלות אורך חיים ארוך יותר ואנחנו נהנים מכך".

     

    המנוע החשמלי של המזל"טים הקטנים והזעירים שקט לחלוטין. מגובה של 150 מטר, גובה הטיסה הממוצע של ה-BirdEye 500, כלל לא שומעים אותו. מזל"ט כזה, מצויד במצלמה קטנה וחדת עדשה, מספק תמונות של כל דבר שמצוי בנתיב הטיסה. המצולמים, ברוב המקרים, לא יודעים שמישהו צופה בהם. 

     

    הצילומים מאמסטרדם יציבים יחסית, אבל במל"ט מבטיחים שעד סוף השנה הם יהיו טובים ויציבים יותר. "אנחנו עובדים על מערכת מיוצבת טובה יותר", אומר מנהל המפעל ומגלה כי בקרוב תהיה למצלמה גם יכולת לילה.  

     

    בקרוב: מזל"ט אישי

     

    ההפעלה של המיקרו והמיני-מזל"טים פשוטה. הם ממריאים מהיד, ממדרכה או ממשטח דשא. השליטה בהם נעשית ממחשב נישא, שעל מסכו מקבלים גם את התמונות מהמערכת האופטית שעל המזל"ט. התעשייה האווירית חשפה עד כה כמה דגמים של מיקרו-מזל"טים, אבל דוביסטר מוכן לגלות שבשלבי פיתוח נמצאים דגמים קטנים ויעילים יותר.

     

    "הטכנולוגיה של הסוללות והמצלמות היא זו שמאפשרת לבנות כלי טיס זעירים ממש, חרקים ממונעים, שיוכלו לחדור אפילו לתוך מבנים מבעד לחלונות כדי לצלם מה קורה בתוכם. כלי הטיס האלה ילכו ויקטנו עד לגודל של חגבים", צופה דוביסטר, ונראה שהוא לא מבסס את דבריו רק על תחזיות של עתידני טכנולוגיה.

     

    "אנחנו עובדים על כמה רעיונות", הוא מוכן לומר. לדבריו, המצלמות הזעירות, בעיקר מתחום הרפואה, אלו שמוחדרות לגוף לאתר בעיות רפואיות, מוצאות את דרכן גם לתחום המזל"טים הזעירים. התחזית שלפיה לכל צוות לוחמים יהיה מזל"ט אישי שימריא מכף היד, הולכת ומתגשמת. ההפעלה פשוטה והתמונה ברורה.

     

    בימים בהם לוחמה אורבנית היא מונח פופולרי מאוד, לא צריך להסביר את היתרון של החגבים הממונעים האלה, המופעלים על ידי מיקרו מעבדים ומצוידים בעיניים אלקטרו אופטיות חדות הרואות גם בלילה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    באדיבות חברת ארונאוטיקס
    המזל"טים ישמשו גם בשוק האזרחי. אילוסטרציה
    באדיבות חברת ארונאוטיקס
    צילום: חברת בלו ברד
    עיניים שרואות גם בלילה. אילוסטרציה
    צילום: חברת בלו ברד
    מומלצים