שתף קטע נבחר

ישראל מחדשת חברות בארגון התיאטרון הבינ"ל

10 שנים לאחר שפרשה מהארגון חוזרת ישראל ל-ITI במטרה לחזק את הקשרים האמנותיים עם מדינות העולם

בישיבה שהתקיימה בסוף השבוע בתיאטרון הקאמרי הוחלט על הקמת המרכז הישראלי של ארגון התיאטרון הבינלאומי ITI שהוקם בשנת 1948 תחת מטריית אונסק"ו במטרה לעודד חילופי תרבויות ושיתוף פעולה בין יוצרי תיאטרון מכל העולם.

 

ישראל היתה חברה בארגון אך פרשה ממנו לפני כ-10 שנים מסיבות ביורוקרטיות. כעת הוחלט לחזור ולהצטרף לארגון "כדי להפגיש בין יצירות ויוצרים מקומיים לבין תרבויות אחרות, לחלץ את התיאטרון הישראלי מבידודו ולפתח את אופקי המידע והאפשרויות הרפרטואריות".

 

בקהיליית ITI חברות 90 מדינות. החברות בה מאפשרת יצירת פרוייקטים תיאטרונים משותפים, הזדמנות להפצת מחזאות ישראלית ויצירות מקומיות בעולם ושימוש במרכזי המידע והקשרים של הארגון.

 

את ההחלטה לחזור לשורות הארגון קיבלו במשותף מנהלי תיאטרון הבימה, הקאמרי, תיאטרון גשר, התיאטרון העירוני חיפה, בית לסין, החאן הירושלמי, תיאטרון באר-שבע, אנסמבל עיתים וכן המחזאים הלל מיטלפונקט, מרים קיני והתפאורן רוני תורן שנכחו בפגישה.

 

בראש צוות הקמת המרכז הישראלי יעמוד הדרמטורג ד"ר גד קינר ולצידו בוועדת ההקמה ישבו במאית ומייסדת "אנסמבל עיתים" רנה ירושלמי, התפאורן רוני תורן והמחזאית מרים קיני. על-פי התוכנית ישולבו במסגרת זו גם מוסדות ויוצרים מתחום הפרינג' ומתחום המחול.

 

ד"ר גד קינר: "מעבר לייצוא וייבוא מחזות וקשר עם יוצרים מתחום התיאטרון, החברות פותחת לנו פתח למדינות שעמן אין לישראל קשר דיפלומטי. זו צומת שמאגד בתוכו את כל המידע על הפעילויות התיאטרוניות בעולם, מעין מרכז עצבים שדרכו ניתן בקלות להתחבר. אחת הסיבות העיקריות ליוזמה היא העובדה שהפכנו להיות יותר ויותר מבודדים מבחינה פוליטית ותרבותית בשנים האחרונות ובמובן מסוים זה מכשיר רב-עצמה להתגבר על בדידות זו. יש התעניינות גדולה בתיאטרון הישראלי, אבל הבעיה הפוליטית קיימת והארגון, שהוא א-פוליטי, יאפשר להתגבר על בעיה זו".

 

גם מנכ"ל הקאמרי, נעם סמל, מתייחס לארגון כפתרון מסוים לבידודה התרבותי של ישראל: "בשנות ה-80 הארגון היה הצוהר היחיד של מדינות הגוש הקומוניסטי למערב. היום זה מבחינתו כביש עוקף בידוד שיאפשר דיאלוג קל עם מדינות אירופה אבל גם עם אסיה והעולם השלישי דרך גוף מחבר. אין לנו מה להפסיד".

 

אורי לוי, מנכ"ל תיאטרון "גשר", שכיהן בעבר כמזכ"ל הנציגות הישראלית של הארגון, לא מתלהב: "התוצאות של החברות תהינה מזעריות אבל בסופו של יום יש לעניין חשיבות כי בכל זאת מדובר בארגון בינלאומי ובתקופה כזו, בה מנדים אותנו מכל גוף בינלאומי, ראוי שנשמור על הקשר הזה. יש יוצרים שחושבים שהחברות תפתח להם פתח להשתתפות בפסטיבלים בינלאומיים וכ', אני סקפטי אבל לא מתנגד".

 

מנכ"ל סוזן דלל, יאיר ורדי, אמנם חתום כנציג עולם המחול הישראלי בוועדת ההקמה של הסניף הישראלי של הארגון, אך עד היום כלל לא ידע על כך. למרות זאת הוא אומר: "נכון לאיך שהמצב נראה כיום חשוב שלישראל תהיה נוכחות בכל ארגון בינלאומי. זה יכול לפתור הרבה בעיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גדי דגון
יש ביקוש בחו"ל? תיאטרון ישראלי
צילום: גדי דגון
לאתר ההטבות
מומלצים