שתף קטע נבחר

קטנוע ירוק לעתיד ורוד

הונדה, יצרנית הדו-גלגלי הגדולה בעולם, הציגה שלושה אבי-טיפוס בעלי הנעה אלטרנטיבית. כשחשמל, בנזין ומימן נפגשים - למען איכות הסביבה

נקודת ציון חשובה נרשמה אתמול (יום ג') במאמץ העולמי בפיתוח טכנולוגיות הנעה מתקדמות ו"ירוקות" באופנועים וקטנועים. הונדה, גדולת יצרניות הכלים הדו-גלגליים בעולם, הודיעה על שלושה אבי-טיפוס חשובים. הללו עושים שימוש במיטב הטכנולוגיה העדכנית שפותחה עבור מכוניות, ולפחות שניים מהדגמים מהווים בסיס אמיתי לייצור כלים סדרתיים בעתיד הלא רחוק.

 

מצבר ניקל-מימן

 

הכלי הראשון והפשוט ביותר הוא קטנוע בסיסי מאד וקטן, המונע על ידי מנוע חשמלי ועושה שימוש במצבר ניקל-מימן. בניגוד למצברים אחרים, מצברי הניקל-מימן מורכבים מחומרים שאינם פוגעים בסביבה, אינם פולטים מזהמים, ומספקים ביצועים טובים יותר.

 

אב-הטיפוס, שקיבל שם קוד Moped-EV, מציג מרכב קטן וקל (44 ק"ג), כאשר הבקר האלקטרוני משולב ביחד עם יחידת המנוע בזרוע האחורית. המצבר ממוקם בתוך שלדת האלומיניום, אבל באופן כזה שימנע ממנו להתחמם יתר על המידה. את המצערת המסורתית תחליף ידית קטנה בעלת שני מצבים, מתחת לימין הכידון. ולמרות שזה לא הנסיון הראשון של הונדה בתחום, הרי שלדבריו זהו "החשוב והמתקדם ביותר, ואף אמור להגיע לייצור סדרתי בעתיד הקרוב".

 

קטנוע היברידי

 

מכוניות היברידיות, המשלבות שני מקורות הנעה - מנוע בעירה פנימית ומנוע חשמלי, אינן רעיון חדש וקיימות בייצור סדרתי. אבל בדו-גלגליים הביצוע עדיין בחיתוליו. למעט נסיונות שונים של יצרנים קטנים, ניתן לומר שהפעם זה הדבר ה"אמיתי".

 

ההיברידי של הונדה משלב מנוע 50 סמ"ק עם הזקרת דלק ומנוע חשמלי. גם כאן עושה הקטנוע שימוש במצבר ניקל-מימן. מערכת האלקטרוניקה מוזערה, ולמרות המנגנון המכני המאפשר עבודה משולבת, משקל הקטנוע הוא רק 10 ק"ג יותר מהונדה דיו רגיל. המימדים החיצוניים אגב, זהים לגמרי.


 

המנועים משולבים בהנעת הקטנוע בהתאם לצורך, כאשר כל אחד מהמנועים יכול לפעול בנפרד או בסיוע המנוע השני. מעבר לכך, כאשר הקטנוע נמצא בירידה או מאיט, האנרגיה שנוצרת משמשת לטעינת המצבר. השילוב החכם בין מקורות האנרגיה מאפשר לקטנוע להשיג נתוני צריכת דלק טובים בכ-60% מקטנוע רגיל, ולפלוט כמעט 40% פחות פחמן דו-חמצני, שידוע כמזיק לשכבת האוזון.

 

מתי נראה כזה בכביש? הונדה עוד לא מתחייבת, אבל טוענת שאב-הטיפוס לוקח את היצרנית "צעד חשוב נוסף לכיוון יעד הייצור הסדרתי". וזה, הם מסבירים, בהחלט נמצא על הפרק.

 

וגם תאי דלק

 

אב-הטיפוס האחרון שהוצג הוא קטנוע העושה שימוש בתאי-דלק. בטכנולוגיה זו, אשר כבר מצאה את דרכה - באופן מוגבל למדי - לכלי רכב גדולים יותר, משתמשת בתאים מיוחדים ("תאי דלק") אשר בתהליך אלקטרו-כימי ניתן להפיק מהם חשמל על-ידי מימן (לרוב) וחמצן. בתהליך לא נפלט שום גז רעיל, אך משקלם וגודלם הרב של התאים מקשה בישומם בקטנועים.

 

הונדה אינם הראשונים לנסות טכנולוגיה זו בדו-גלגליים, ימאהה הקדימה אותה בכמעט שנה. אב-הטיפוס החדש של הונדה עושה שימוש בתאי הדלק המשמשים כלים גדולים יותר, אבל עברו שידרוג משמעותי, ועתה קטנים וקלים יותר.

 

אב-הטיפוס מבוסס על קטנוע 125 סמ"ק רגיל, כאשר המנוע החשמלי ממוקם ישירות על הזרוע האחורית ותאי הדלק במרכז הקטנוע. הבעיה המרכזית, לטענת הונדה, היא שכיום תופסים תאי הדלק את מקום תאי האחסון, ולכן יש למזער אותם עוד יותר ולשפר את מיקומם. כרגע לפחות, הדרך לייצור סדרתי עוד רחוקה למדי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הונדה Moped-EV
קטן וקל
וזהו הקטנוע ההיברידי, בנזין וחשמל
וזה קטנוע תא-דלק
מונע במימן ולא מזהם כלל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים