שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    איך להקנות לתינוק הרגלי שינה בריאים
    ה'תיק' הגדול ביותר בגידול תינוק קשור להפסד שעות השינה של ההורים. אולם מסתבר שאם מקבלים ההורים הדרכה נכונה, הם יכולים להקנות לתינוק הרגלי שינה בריאים, ללילות פחות לבנים

    מחקרים מראים שתינוקות שהוריהם קיבלו הדרכה איך לפתח אצלם הרגלי שינה טובים סובלים פחות מבעיות שינה. מחקר אחד השווה בין קבוצת נשים שלמדו במהלך הריונן לסייע ליילוד לפתח הרגלי שינה בריאים, לבין קבוצת נשים שלא קיבלו הדרכה כזו. במחקר אחר חלק מההורים קיבלו הדרכה דומה כשילדם היה בן שלושה חודשים, ושאר ההורים לא תודרכו. בשני המקרים נמצא שהתינוקות שהוריהם קיבלו הדרכה סבלו בגיל תשעה חודשים מהרבה פחות בעיות שינה.

     

    אז מה אתם יכולים לעשות כדי שגם התינוק שלכם יישן טוב בלילה? ד"ר אבי שדה, בספרו 'לישון כמו תינוק' (הוצאת 'ידיעות אחרונות'), אומר שילדים רבים יפתחו דפוסי שינה טובים בלי קשר להתנהגות הוריהם – וגם אם אלה יעשו את כל ה'שגיאות' האפשריות. עם זאת, העקרונות הבאים מגדילים את הסיכוי שהתינוק יסגל הרגלי שינה טובים:

     

    1. יש להתייחס ליום וללילה בצורה מבחינה וברורה, ולשדר לתינוק מימיו הראשונים שבלילה ישנים וביום ערים. אפשר לעשות זאת על ידי שמירה על חשכה ועל שקט בלילה והימנעות מלשחק איתו ולשתף אותו בפעילויות חברתיות בשעות לא מתאימות.
    2. מומלץ ליצור טקס קבוע של התנהגויות לקראת ההשכבה לישון. דפוס כזה יכול לכלול אמבטיה, האכלה, הקראת סיפור והשמעת מוזיקה (או התנהגויות מרגיעות אחרות).
    3. רצוי לסיים את כל הטקסים החברתיים, הפינוקים וההאכלה לפני שהתינוק מושכב במיטה לישון. רצוי שהוא יתרגל להירדם במיטה שלו, גם אם הדבר כרוך במחאה קצרה.
    4. יש ללמוד לזהות סימני עייפות של התינוק ולהגיב בהתאם למקצב הישנוניות שלו. שינויים בתזמון השינה יכולים להיעשות בהדרגה ובקצב איטי מאוד, ולא במאבק חד פעמי עם התינוק.
    5. יש להימנע מלהגיב במהירות ובצורה מוגזמת לבכי קל או לסימני מחאה אחרים בתהליך ההירדמות של התינוק. המתנה קצרה תסתיים במקרים רבים בהירדמותו בכוחות עצמו בלי קושי וללא מעורבות ההורים.
    6. אם אתם נהנים משינה משותפת עם התינוק, עשו זאת מתוך בחירה חופשית. רצוי להימנע מלפתח דפוס זה כתגובה לקשיי השינה שלו, אם אינכם רוצים שהדבר יהפוך לדפוס שיהיה קשה לשנות מאוחר יותר.
    7. רצוי מאוד להימנע ממתן מזון ושתייה ממותקת במהלך הלילה.
    8. תנומות היום של התינוק בדרך כלל לא משפיעות על שנת הלילה שלו (למעט אם הן מתרחשות בשעות הערב המאוחרות), ולכן אין מקום לנסות למנוע אותן כדי להשפיע על שנתו.
    9. כבר מגיל צעיר ביותר הילד זקוק לקשר משמעותי עם הוריו. תינוק שהוריו (או אחד מהם) לא זמינים עבורו במשך היום נוטה לפתח דפוס של קשר לילי עם ההורים (או ההורה). רצוי להקדיש זמן לקשר איכותי וייחודי עם הילד לפני השינה, גם אם הדבר כרוך בהתמודדות עם קנאה או תחרות של האחים וגם אם הדבר מסובך בשל דרישות העבודה ולוח הזמנים של ההורים. 
    10. הקשר עם האב חיוני לילד. למרות המגמות החיוביות במעורבות אבות בגידול ילדים, אבות רבים עדיין מרגישים מיותרים או חוששים מהשוואה עם האם. הניסיון מראה שדווקא מעורבות של האב מסייעת רבות במניעת בעיות שינה של הילד או בפתרונן. לדברי ד"ר שדה, העקרונות הנ"ל מנוסחים באופן כללי. ההורים, שמכירים את עצמם ויכולתם ואת ילדם וצרכיו הייחודיים, צריכים להתאים את העקרונות למציאות שלהם.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: סי די בנק
    בלילה ישנים, ביום ערים. ושהתינוק יבין
    צילום: סי די בנק
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים