שתף קטע נבחר

טלפון סלולרי: באיזה גיל להתחיל?

יותר ויותר הורים מוציאים היום הון תועפות על שיחות והורדת שירותי תוכן, שעושים ילדיהם. מחקר שנערך בבריטניה מגלה, כי פלח השוק המתפתח ביותר בתעשיה הוא ילדים מתחת גיל 10

האם בעוד 20 שנה יקבל כל תינוק בלידתו, יחד עם מספר תעודת הזהות, גם את מספר הטלפון הסלולרי שלו? סביר בהחלט. בבריטניה, מתברר, פלח השוק המתפתח ביותר בתעשיית הסלולר הוא ילדים מתחת לגיל 10. יותר ויותר ילדים מוציאים הון תועפות בשיחות והורדת שירותי תוכן, והורים רבים שואלים עצמם, באיזה גיל לרכוש לילדים טלפונים סלולריים.

 

מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה בבריטניה על ידי קבוצת Mobile Youth, מצביע על כך, שהשיכבה המתפתחת ביותר ברכישת מכשירים סלולריים היא בגילים שבין 5 ל-9 שנים (ליתר דיוק, מדובר בהורי הזאטוטים, הרוכשים מכשירים לילדיהם).

 

חמישית מתלמידי בתי הספר היסודיים (כיתה א' עד ו') מחזיקים בטלפון סלולרי, ובסך הכל, בכל בריטניה פועלים 700 אלף טלפונים סלולריים, הנמצאים ברשותם של ילדים בני חמש עד תשע. ההערכה היא, כי בשנת 2007, שליש מתלמידי היסודי יחזיקו ברשותם סלולרי.

 

הסיבה לגידול קשורה בדרך כלל לדאגת הורים טבעית: 85% מאלו שרכשו עבור ילדיהם טלפון סלולרי הסבירו זאת ברצון לשמור עם הילדים על קשר גם כאשר הם רחוקים מהעין. אצל הילדים, לעומת זאת, הסיבות שונות לחלוטין: אלה מרגישים, לפי המחקר, שאלמלא הסלולרי הם היו פחות אהודים ומקובלים בחברה. קרוב ל-60% הרגישו שיהיו להם פחות חברים אם לא יהיה ברשותם מכשיר סלולרי.

 

חשבונות ענק

 

המחיר להפקדת טלפון לשימוש חסר הגבלה בידי ילד עלול להיות גבוה למדי: חשבונות טלפון ענקיים. אם בעבר הטלפון שימש לשיחות קוליות בלבד, כיום הילדים יכולים להוריד אל המכשיר צלצולים, משחקים, שומרי מסך, קטעי וידאו, וכמובן לשלוח מבזקי SMS זה לזה ולשעשועוני טלוויזיה. כל זה עולה הרבה מאוד כסף.

 

בפינלנד פורסם לא מכבר על ילד, ששיחק באחת מתוכניות הטלוויזיה האינטראקטיביות, שבהן מתבקשים הצופים לשגר מבזקי SMS בתשובה לשאלות הרצות על המסך. בסוף היום הגיע הילד לחשבון של 1,200 יורו (קרוב ל- 8,000 שקל). תוכניות הטלוויזיה משודרות במדינה הסקנדינבית בשעות אחר הצהרים, זמן שבו, בדרך כלל, ההורים עדיין בעבודה, והילדים נמצאים בבית ללא פיקוח.

 

בדורות הקודמים ילדים למדו שיעור ראשון בכלכלה כאשר עבדו אחר שעות הלימודים בסניף הפיצריה הקרוב, או כאשר קיבלו לידם את כרטיס הכספומט הראשון, בגיל 16. כיום מתחיל השיעור הרבה יותר מוקדם.

 

היום, איזה הורה היה מפקיד את מספר כרטיס האשראי שלו בידי ילד בן 10, שגולש באינטרנט, ונותן לו בכך גושפנקה לעשות בכספו ככל העולה על רוחו? ועוד לא דיברנו על חשיפתם של הילדים לתכנים פורנוגרפייים למבוגרים, שהולכים ונכנסים לשירותי הסלולר בעולם, ועל מטרידים וסוטים למיניהם.

 

שלושה לחצנים בלבד

 

אחד מקהלי היעד שספקיות הסלולר מחמיצות באופן עקבי הוא דווקא האוכלוסיה המבוגרת. המאבק על לבו של הנוער - מחלבת הכסף הגדולה ביותר - השכיח אוכלוסיות-יעד אחרות. נכון שלא מדובר בקהל סקסי או בזבזני כמו הצעירים, אך חשוב לזכור כי מדובר באוכלוסיה נאמנה ביותר, שלא תקפוץ במהרה ממכשיר למכשיר או מספקית אחת לשנייה.

 

הצרכנים המבוגרים משוועים לחשיבה מחודשת של החברות: החל ברמת עיצוב המכשיר (מקשים גדולים יותר, צגים ברורים וחדים), וכלה בסוג השירותים שיוצעו להם. הבעיה היא, שרוב המאמץ השיווקי בחברות מופקד בידי צעירים, שמתקשים בהבנת האוכלוסיה המבוגרת.

 

בתערוכת סביט האחרונה הציגה החברה הגרמנית VitaPhone טלפון חדש, Moby Click, שמיועד לקשישים, וכולל שלושה לחצנים בודדים - שניים מתוכנתים עם מספרים, ואחד לשירותי החירום וההצלה.

 

לעודד את הווידיאו

 

אחת הבעיות של ספקיות הסלולר המפעילות שירותי דור שלישי היא חוסר ההצלחה של שיחות הווידאו. מתברר, כי הבעיה לא קשורה בכלל בתימחור: ספקית הסלולר KPN הבינה, כי המכשול העיקרי בתפוצת השירות היא, שפשוט אין ללקוחות שלה שותפים בעלי מכשיר דומה, שניתן לשוחח איתם. לכן, בעת השקת מכשירי הדור השלישי, היא שיחררה גם יישום, המאפשר לכל בעל מחשב המצויד במצלמת רשת לבצע שיחות וידאו עם חברו, המחזיק בטלפון סלולרי.

 

ספקית הסלולר Three בבריטניה, אף היא שבעת כישלונות בשירות הווידאו, פיתחה מספר שירותי תוכן חדשים המיועדים לרווקי בריטניה. שיחות הווידיאו בסלולרי מבשרת, לכאורה, על קץ הפגישות העיוורות. גם NTT DoCoMo היפנית מעודדת בעדינות ביצוע שיחות וידאו, בעזרת דרמה טלוויזיונית נפוצה ביפן, בשם Love Seasons.

 

במהלך הסצינות השונות, השחקנים הראשיים נראים מבצעים שיחות וידאו. DoCoMo, שנותנת חסות לתוכנית, מקווה שמיליוני היפנים יאמצו את מנהגי גיבוריה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
הון תועפות על סלולרי. לא רק בני נוער
צילום: אביגיל עוזי
VitaPhone Moby Click. מכשיר ייחודי למבוגרים
מומלצים