שתף קטע נבחר

שימוש הוגן: זהירות מאיגואנות

כיצד מתגוננים בפני תוכנה המתקשרת בעצמה לשירות שיחות ארוטיות בחו"ל? הפתרון של בזק למנוי ADSL שסבל מבעיות באינטרנט: לרדת מ-2 מגה ביט ל-750K ועוד

1. איגואנה אינפו 

 

הגולשת חגית מתלוננת על תוכנת חייגן אנלוגית זדונית, המופיעה על המסך כחלון של פרסומת קופצת, אולם להבדיל מאחרות, כאן לחיצה על ה-X שסוגר את החלון לא תעזור, אלא להיפך, תגרום לכם מפח נפש לא קטן.

 

כאשר גלשה חגית באתר Download.com בחיפוש אחר תוכנת אנטי-Spyware קפץ מול עיניה חלון Popup. היא התעלמה וסגרה אותו, אך כאשר קיבלה את חשבון הטלפון, גילתה בו חיוב על שיחות לחו"ל. מאחר והיא אינה משתייכת לספק השיחות הבינלאומי שצוין בחשבון, ולא ביצעה שיחות לחו"ל באותו חודש - פנתה חגית לבזק בניסיון לברר את התעלומה.

 

מבזק נמסר לה, כי החיוב המדובר בחשבון של בזק הוא בגין "שיחות ארוטיות למספר במדינת איגואנה", ואף פירטו כמה זמן נמשכה השיחה. חגית, שטרם זכתה לשמוע על מדינת איגואנה, פנתה למוקד השירות של ספק השיחות הבינלאומיות, ושאלה מדוע חייבו אותה על שיחות למדינה שלא קיימת. המוקדנית האדיבה הסבירה שמדובר בסוג של וירוס, שברגע שלוחצים על ה-X כדי לסגור אותו, מחייג לחו"ל על דעת עצמו.

 

ראוי לציין, כי בנובמבר 2003, לפני שנה, פירסם משרד התקשורת אזהרה לגבי שיטות הונאה בנוסח "איגואנה אינפו". "משרד התקשורת מזהיר את ציבור הגולשים באינטרנט באמצעות מודם חיוג מפני "תרמית חייגן", אשר לאחרונה נתגלתה גם בארץ", נכתב בהודעה.

 

"השיטה מתבססת על הטענתה של תוכנת חיוג (Fraud Dialer), תוך כדי צפיה בפרסומת קופצת, בזמן הגלישה לאתר כלשהו. כאשר הגולש מנסה לסגור את החלון, מותקנת התוכנה על המחשב  ללא ידיעתו, ואז מחייגת למספר טלפון "פרמיום" כלשהו בארץ או בחו"ל. עלות ההתקשרות גבוהה במיוחד, ועלולה להגיע לעשרות שקלים בדקה".

 

האמצעים עליהם המליץ משרד התקשורת בעבר, והם עדיין תקפים, הם לנתק את המודם האנלוגי (אם קיים) משקע הטלפון בזמן שהמחשב מחובר לאינטרנט מהיר במודם ADSL או כבלים, להפעיל תוכנת אנטי וירוס, פיירוול ותוכנה לזיהוי תוכנות ריגול, או לחסום את קו הטלפון לגישה לשירותי סקס, באמצעות פניה לבזק או לספק השיחות הבינלאומיות שלכם.

 

כמו כן, מומלץ לבדוק את חשבון הטלפון החודשי באופן קבוע, ולשמור על עירנות בכל הנוגע לחיובים השוטפים. אם המודם שלכם עושה קולות חשודים, בזמן שאינכם משתמשים בו - נתקו אותו מיד משקע הטלפון או כבו את המחשב.

  

2. בזק מאטה את הקצב

 

הגולש זיו, שמתגורר בקרית גת, שידרג לפני כחצי שנה את חבילת האינטרנט שלו למהירות של 2 מגהביט. העדכון התבצע כמצופה, הן מצד ספק האינטרנט, והן מבחינת תשתית ה-ADSL של בזק, ולמשך ארבעה חודשים נראה היה שהחיים מתנהלים כסדרם. אבל אז התחילו הבעיות. המודם התנתק מדי פעם, ונראה היה שמדובר בבעיית תשתית.

 

טכנאי של בזק שהגיע לביתו אישר את חשדותיו, ופנייתו לחברה נענתה בתשובה "החבילה שאתה נמצא בה גבולית מבחינת רעשים ולכן יש איתה בעיה, אם נוריד את מהירות החבילה ל-1.5 מגהביט הכל יסתדר". זיו סרב, ולאחר שהכל עבד כשורה למשך זמן מה, חזרו שוב הבעיות, הפעם מלוות בתקלות טלפוניות.

 

שוב הזמין זיו טכנאי לביתו, ושוב נמסרה לו הגירסה הבעייתית, אך עם שינוי קל. הפעם אמרו לו בבזק ש"החבילה שאתה נמצא בה גבולית מבחינת רעשים ולכן יש איתה בעיה, מומלץ להוריד את המהירות ל-750 קילוביט, ואז הכול יסתדר".

 

מאז אותו יום רודף זיו אחרי בזק, בבקשה שיסבירו לו מדוע איש לא טרח ליידע אותו על בעיות אפשריות של חבילת 2 מגהביט, מדוע ממליצים בכל פעם על חבילה אחרת, איטית יותר מקודמתה, ומדוע אחרי כשלושה חודשים של בעיות וטרטורים, אף נציג של בזק לא טרח לענות לו או לזכותו.

 

אגב, כשפנה אתמול (ד') אל מוקד 199 של החברה, וביקש להתנתק מהשירות, הודיע לו המוקד, שעליו לשלם קנס כספי על התנתקות לפני תום תקופת ההתחייבות. זו אכן זכות לתת שירות.

 

ומה אומרים בבזק? ובכן, התשובה מתחלקת לשניים: "מבחינה עקרונית", הסבירו לנו, "בעת שלקוח מבקש להתחבר לחבילת 2 מגהביט, המערכת בודקת האם ישנה בעיה כלשהי באזור או בתשתית, ומתריעה על כך טרם ביצוע השינוי. במקרה ובוצע שדרוג לחבילה קיימת, ובכל זאת ישנן בעיות, הלקוח מוחזר לחבילה הקודמת, ומקבל זיכוי כספי". ומה עם המקרה הספציפי של זיו? על כך לא השיבו בבזק, ומסרו כי העניין עדיין נמצא בבדיקה.

 

3. נטאקשן לא מספקת

 

הגולש ש' פנה אלינו וסיפר כי לפני שלושה חודשים השתתף במכרז באתר נטאקשן, בו זכה בנגן MP3 נייד. יום לאחר שביצע את הקנייה ירד החיוב בכרטיס האשראי, אך המכשיר לא הגיע עד עצם היום הזה. ש. שלח לנטאקשן שלוש הודעות דואר אלקטרוני ואף שוחח עם שירות הלקוחות של האתר, ונענה ב"זה בטיפול. פשוט יש בעיות עם הספק".

 

כאשר ביצע בירורים בקרב חברים ובני משפחה, גילה לדבריו, כי "גם הם נפלו בפח, ולחלקם אף הגיע מוצר שכלל לא תאם למה שהוצג בתמונה שבאתר", לטענתו, אמרו לו חבריו כי כאשר ביקשו להחליף את המוצר, נתקלו בתגובה שלילית מצד נטאקשן, שטענה "כי הספק אשם ונטאקשן רק מתווכת".

 

מאתר נטאקשן נמסר בתגובה, כי "המוצר יישלח אל בית הלקוח עד מחר, יום שישי ה-5.11.2004, ובנוסף, הוא יקבל פיצוי בשל העיכוב שנגרם באספקה. אתר נטאקשן מתנצל בפני הלקוח על הטעות ויעשה הכל שמקרה דומה לא יישנה". לדברי נטאקשן, ההתקשרות עם הספק הופסקה כבר "לפני כחודשיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משרד התקשורת המליץ לנתק מודמים
מומלצים