שתף קטע נבחר

תיאטרון חיפה: החל החיפוש אחר מנהל אמנותי

יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל התיאטרון מבטלים שמועות על פיטורין עתידיים בתיאטרון ואומרים: "שנת 2005 הולכת להיות קשה ואנחנו נערכים בהתאם"

חברי דירקטוריון תיאטרון חיפה, בראשותו של אבי תל, התכנסו אמש (ד'), לישיבתם החודשית במסגרתה דנו בין היתר בפרישתו המוקדמת של סיני פתר מתפקיד המנהל האמנותי של התיאטרון. פתר הודיע השבוע במפתיע כי יסיים את התפקיד באוגוסט 2005, שנה לפני המועד המתוכנן ובתיאטרון מתחילים להיערך.

 

בישיבה החליט הדירקטוריון על הקמת ועדת חיפוש למנהל אמנותי חדש. בראש הוועדה יישב תל ולצידו הדירקטורים פרופסור צבי ציגלר (המשמש כיו"ר ועדת הרפרטואר של התיאטרון), ד"ר שי חורב ונציג שחקני התיאטרון שייבחר על ידי ועד השחקנים של התיאטרון בימים הקרובים. במקביל יודיע הדירקטוריון בימים הקרובים על חבר נוסף בוועדת החיפוש, שייצג את עולם התיאטרון הישראלי.

 

תל הכחיש את השמועות לפיהן נידונו בישיבה פיטורים עתידיים של עובדים בתיאטרון. "לא היה ולא נברא. זו היתה ישיבה מתוכננת שבה התדיינו על היערכות לקראת שנת 2005, על הודעתו של סיני פתר ועל מינוי ועדת החיפוש. דיברנו על עתיד התיאטרון אבל פיטורים לא עלו על הפרק". גם מנכ"ל התיאטרון, ישראל בן שלום, שהיה נוכח בישיבה, מכחיש את השמועות.

 

תיאטרון חיפה סוחב זה שנים גירעון מצטבר העומד על כ-17 מיליון שקל. במקביל נערכו קיצוצים מסיביים בהקצבות הציבוריות. למרות זאת, על-פי דיווחי הנהלת התיאטרון, השנה הנוכחית תסתיים באיזון תקציבי. ומה הלאה? "שנת 2005 הולכת להיות קשה", אומר תל, "הודיעו לנו מראש על קיצוצים נוספים בתקציבי העירייה ומשרד התרבות ולכן נדרשנו אתמול להתדיין גם בשאלה כיצד ממשיכים ומקיימים תיאטרון רפרטוארי חרף האיום. אנחנו מגיעים לאזור שבו המשכיות היא על גבול הבלתי אפשרי והעלינו רעיונות לגבי מתכונת חדשה לתיאטרון שבה יתקיימו שני עוגנים – מסחרי ואמנותי. כשהעוגן המסחרי ייצר כסף שיתמוך בעשייה התיאטרונית האמנותית".

 

תל מעוניין להפריד את שני העוגנים ולא לקיים אותם כתמהיל החי בכפיפה אחת כפי שנעשה ביתר התיאטרונים בארץ. "התמהיל הזה מסוכן בעיני", אמר, "הוא יוצר בלבול בקהל שמערבב עשייה אמנותית אמיתית והתמסחרות ומוריד את רמת התיאטרון הישראלי בכלל. זה מחטיא את המטרה שלשמה הוקם התיאטרון ונגוע בפופוליזם. אני הייתי רוצה לעשות הפרדת רשויות מוחלטת בין הפקות מסחריות שמטרתן להחיות את התיאטרון הרפרטוארי לבין יצירת התיאטרון הרפרטוארי. המנהל האמנותי החדש יקבל מאתנו חופש פעולה אמנותי מלא בלי התערבות של שיקולים מסחריים. המחשבה מאחורי זה גורסת שכשהמעשה האמנותית יעשה ברווחה, הפרודוקטים יהיו מופלאים ויולידו הפקות מופת שיביאו את הקהל ואז נחזור להיות מה שהיינו אמורים להיות מההתחלה – תיאטרון מצוין".

 

לדברי תל, הוא מבקש לפתוח אולם תיאטרון שבו יועלו כמותג נפרד הפקות מסחריות מתארחות שההכנסות מהן יסבסדו את פעילות התיאטרון הרפרטוארי. "מסתבר שבכדי לקיים תיאטרון רפרטוארי רציני ובלתי תלוי, אין לך ברירה אלא להקים רשת שווארמות. חשוב לי המשך קיומו של תיאטרון רציני בחיפה ואם בשביל זה אני צריך להקים רשת שווארמות, זה מה שאני אעשה".

 

המנכ"ל בן-שלום סבור אחרת: "יש הרבה דעות ולעת עתה אנחנו לא נעולים על צביונה של עונת המנויים הבאה של התיאטרון. יש ועדת רפרטואר שתקבע ותחליט בעניין כרגע אנחנו בשלב של סיעור מוחין. בכל מקרה ברור שאי אפשר לפתוח חברה נפרדת שתפעל לצד התיאטרון ותסבסד את פעילותו, אחרי הכל מדובר בתיאטרון עירוני. במידה ונחליט על שני העוגנים הם יפעלו תחת מטריה אחת. זה נמצא בדיונים ובבדיקה. אני מאמין במינונים נכונים בין הפקות של תיאטרון חיפה להצגות מתארחות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אייל לנדסמן
מתוך ההצגה "סופמשחק" של בקט
צילום: אייל לנדסמן
לאתר ההטבות
מומלצים