שתף קטע נבחר

לתפוס את הרגע

סדנת המחול של להקת ורטיגו, ביחד עם תלמידי ביה"ס למוזיקה ולצילום במוסררה, בודקים איך הופכים את זיכרון התנועה לממשי. מרב יודילוביץ' על ניסיון מרתק

בניגוד לספרות, ציור, פיסול או צילום, שמשאירים עדות חומרית למעשה היצירה, המחול הוא זיכרון והתנועה היא אינסופית, קיימת רק כשהיא מתקיימת. אז איך בכל זאת תופסים תנועה? איך גורמים לה להישאר? האם תוך כדי ניסיון לתפוס את הרגע, נשמר הדבר עצמו או אולי נוצר משהו אחר? שאלות אלו, בין היתר, עולות מתוך הפרוייקט "Blow-Up", המפגיש בתוך חלל מעבדתי בזירה הבין-תחומית בירושלים בין אמנות המחול, הצילום והמוזיקה.

 

בפרוייקט שותפים הזירה הבין-תחומית, סדנת המחול של להקת "ורטיגו" ותלמידי ומורי ביה"ס לצילום, הדמיה ומוזיקה חדשה מוסררה. קהל מצומצם מוזמן לתפוס את מקומו בתוך חדר חושך מאולתר. הקהל יושב מסביב להתרחשות כאשר מול כל שורת יושבים תלוי מסך וידאו, שעליו יוקרנו בהמשך אימג'ים. בתוך החושך העיניים מזהות ארבעה גופים. ידיים אוחזות פנסים מאירים על חללי בטן. אורות וצללים מאמצים את העיניים המתבוננות בנעשה. צלמת מצלמת את ההתרחשות, מתמקדת בכל פעם במקטע גוף אחר. התמונות מוקרנות על מסכי הווידאו ומנציחות את מה שכבר איננו, מקיפות את מה שעכשיו במה שהיה.

 

המונח "Blow-Up" מתייחס להגדלה בצילום או לניפוח חלקים מתוך שלם. הרעיון לפרוייקט נולד מתוך סרטו של הבמאי האיטלקי מיכאלאנג'לו אנטוניוני שמספר על צלם לונדוני שמגלה באחת התמונות המוגדלות שצילם פרטים מסתוריים שלא היה מודע להם תוך כדי צילום. בסטודיו בירושלים התחושה היא שהגדלת האברים, שהיא לכאורה חדירה לתוכם, מטשטשת את זיהוי הפרטים בתהליך שבין זיכרון התנועה להנצחתה. בחדר החושך המאולתר נברא עולם, ממש כשם שהוא נברא בחדר חושך אמיתי.

 

לדברי הצלם יאן טיכי, שהנחה את תלמידי מגמת הצילום בפרוייקט, מדובר בניסיון לבדוק את גבולות המדיה דרך צילום מתבונן, חודרני, מלטף ועיתונאי. "רציתי לשבור את הצילום הדומם. חשבתי שמול התנועה, המצלמה יכולה להביא דרך אוסף של רגעים התבוננות עמוקה", הוא אומר.

 

התבוננות בעבודה מעוררת מחשבה על משפט שטבעה הכוהנת הגדולה של המחול המודרני, מרתה גראהם, "תרקוד כאילו אף אחד אינו מתבונן בך" ותהייה לגבי השאלה האם נוכחות המצלמה היא התערבות במעשה האמנות המבנה את היצירה ואת התנהגות מבצעיה. 

לדברי הרקדן אורן טישלר, מנהל סדנת המחול ורטיגו, מדובר בהתערבות הדדית: "אנחנו מנסים לחיות את הרגע הזה, לא לתפוס אותו. אם הצלם חי את הרגע הוא ירקוד, וזו בדיוק הנקודה, להפוך את הצילום ואת הצלמים לחלק מהעבודה, להרקיד את התמונות".

 

נשמע סוריאליסטי, אך בחדר החושך שבנו בזירה הבינתחומית התמונות רוקדות, התנועה מוקפאת והמוזיקה, שהולחנה על-ידי ששה מלחינים שונים, היא הדבק שמחבר את כל האלמנטים. מי שמחפש מופע מגובש שמביא לקהל מוצר מוגמר ומפוענח, עלול ללכת לאיבוד במהלך 50 דקות וגם בזה אין רע. מי שאינו מפחד להשטף בזרם אסוציאטיבי ימצא בעבודה אינסוף חלונות לעולם הדמיון. חוויה מרתקת וייחודית.

   

"Blow-Up" - הזירה הבין-תחומית בירושלים, יום ו', 7 בינואר, בשעה 14:00; מוצ"ש, 8 בינואר, בשעה 21:00.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים