שתף קטע נבחר

"רוצים להיות מעצבים מוצלחים? אל תישנו"

כך ממליץ למעצבים קורט קלונינגר, אמן רשת ומעצב שהחל את דרכו בפריצה לשרתי יוניקס. לרגל ביקורו בישראל כמרצה בכנס השנתי התשיעי של איגוד האינטרנט הישראלי שנפתח היום, שאלנו אותו כמה שאלות על אמנות, עיצוב אתרים, עתיד האינטרנט ועוד

קורט קלונינגר הוא אחד מאמני הרשת והמעצבים הבולטים היום בעולם. אך האמריקני הצנוע, שהגיע לישראל כדי להרצות על אמנות ועיצוב ברשת במסגרת הכנס השנתי התשיעי של איגוד האינטרנט הישראלי, שמתחיל היום, מסרב להתייחס לעצמו  ברצינות יתרה. "ליצור עבודות אמנות ברשת גורם לי הנאה, זה כמו תרפיה.

עיצוב דומה להרכבת פאזל. אני משתפר בזה אבל יש לי עוד הרבה מה ללמוד", הוא אומר בראיון ל-ynet.

 

קלונינגר, 35, כתב ארבעה ספרים על עיצוב (ביניהם גם Fresh Styles for Web Designers, שהפך לספר חובה למעצבי אתרים), עבודות האמנות שלו סוקרו בעיתונים ידועים כמו הניו יורק טיימס, HOW Magazine, ID Magazine ואחרים. הוא מרצה לאמנות, מולטימדיה ועיצוב באוניברסיטת צפון קרוליינה, מופיע בכנסים וועידות ברחבי העולם, ועוסק גם בעיצוב אתרים מסחריים ובעריכת מוזיקה.

 

מקריות ואוטודידקטיות

 

למרות ההספק המרשים, קלונינגר אינו מתייחס אל עצמו כ"גורו". "אני סתם בחור שחושב על דברים ואז כותב עליהם. אני חוקר את הדברים שמעניינים אותי, ואני מעורב בקהילות מקוונות, שקשורות לתחומי העניין שלי. הדברים מתפתחים משם".

 

כדוגמה למקריות שבה הדברים קורים, קלונינגר מספר כיצד בכלל הגיע לישראל. "אמן ומעצב ישראלי (מושון זר אביב – ר.ש.) פירסם עבודה בפרויקט אמנותי משותף באתר שלי (a digital quilt project, בתרגום חופשי: שמיכת טלאים דיגיטלית). התחלנו לדבר על בתי ספר גבוהים לניו מדיה, דבר הוביל לדבר והנה אני בישראל".

 

הוא החל את דרכו ברשת כהאקר שנהג לפרוץ לשרתי UNIX ב-1995. בדומה לאנשי רשת אחרים, הוא אוטודידקט גמור. "למדתי לבד את כל מה שקשור לעיצוב, תכנות, תיאוריה של ניו מדיה, עריכת מוזיקה וריקוד דיסקו". עם זאת, קלונינגר לא מתפרנס מעיצוב או מאמנות, אלא דווקא מכתיבה והוראה. "הייתי מעצב אינטרנט ראשי ואחראי על האינטרנט בחברת מוזיקה גדולה, אבל עזבתי את העבודה הזו ועברתי להרים. כתיבה היא הצד החזק שלי ומעניקה לי סיפוק. הבנתי שאני גם אוהב ללמד. כך אני מנצל חלק גדול יותר מיכולותי. במקביל, אני כותב למגזינים באטלנטה ובלונדון".

 

מנותק מבחירה

 

כאשר הוא מדבר על "מגורים בהרים", קלונינגר רציני לחלוטין. הוא מתגורר בלב ליבו של הטבע הפראי האמריקני, בעיירה אשוויל שנמצאת על רכס ה-Blue Ridge בצפון קרוליינה.

 

"עבורי, ככותב ואדם חושב, לחיות רחוק מ'הסצנה' זה דווקא יתרון. לשהות שבוע לבד בשטח הפתוח מזכיר לך שחוקי הטבע הם שמנהלים את העולם, ולא חפצים או המצאות מעשה ידי האדם. כאמן, זה מספק לי פרספקטיבה רחבה יותר, כך שאני יוצר על סמך מה שמעניין אותי, ולא על פי מה שאופנתי. מעשית, יש יתרון למגורים בניו יורק, בהקשר של יצירת קשרים מקצועיים. באופן עקרוני, מאחר ורוב האמנות שלי נעשית ברשת, כלל לא משנה היכן אני גר".

 

זה לא התחום היחיד בו נוצר הרושם שקלונינגר קצת מנותק. הוא לא עונה לטלפונים ולא משתמש בסלולרי. אין לו טלוויזיה בבית והוא לא קורא עיתונים. במקום זאת, הוא גולש באינטרנט, קורא ספרים, צופה בווידאו ומאזין למוזיקה. הבחירה לא להשתמש בטכנולוגיה היא כח, לדעתו. "אנשי קהילת האמיש למשל, הרבה יותר מודעים לטכנולוגיה מאשר אנשים 'מודרניים'. הם תמיד חושבים על ההשפעות שיהיו לטכנולוגיה על חייהם, ובוחרים שלא להשתמש בהרבה ממנה".

 

מהם האתרים הטובים והגרועים שיש היום ברשת?

 

"יש הרבה אתרים גרועים. זו כמעט ברירת המחדל, אבל אין אתרים שאני ממש שונא. אני מתעניין באתרים שמפיקים תועלת כלשהי מהכוח של האינטרנט כמדיום תקשורתי.

 

רבים מהם ניסיוניים למדי, אך יש יוצאי דופן. אמזון הוא אתר נהדר, שכולם מכירים. על פני השטח, מבחינה עיצובית, מדובר באתר שהולך על בטוח, אבל התשתית שלהם, והדרך בה הם משתמשים במסד הנתונים שלהם ניסיונית ביותר".

 

מהם הטרנדים הנוכחיים בעולם העיצוב?

 

"באופן כללי, מעצבים נשכרים על ידי לקוחות כדי לעצב דברים. לא, לא, אני סתם מתבדח. לדעתי, יש מעבר מעיצוב שאינו משרת דבר, לכיוון של גישות מונחות רעיונות. אך יש גם כמה טרנדים ברורים. יוצרים רבים לוקחים כתב יד ואיורים ומשלבים אותם באנימציות, כך שהגולש צופה בציור 'מצטייר'.

 

השימוש בצבעי פסטל היה אמנם אופנתי למשך כחודש, אבל אני משוכנע שהטרנד המוזר הזה חלף. מבנה מודרניסטי וטיפוגרפיה הם תמיד בחירה בטוחה. אני חושב שיש עכשיו נטייה, לפחות ברשת, לעצב בצורה יותר חופשית, דווקא בגלל שהכל היה כל כך מרובע במשך זמן רב".

 

מה חשוב לעשות כשבונים אתר?

 

"חשוב לשמור על קו 'עלילתי' אחיד. זה כמו לספר סיפור. אתה צריך לבוא מכיוון אחד וללכת לכיוון מסוים אחר, וכל מה שנעשה בדרך צריך להוות חיזוק למקום שממנו אתה בא (קולו של הסופר) ושאליו אתה הולך (עלילה ותמה). כך שאתרי אינטרנט אינם שונים בהרבה. עיצוב גרפי נעשה בצורה דומה. למצוא את הרעיון הבסיסי הוא חלק גדול במאבק. כל השאר הוא רק ביצוע חכם".

 

כיצד ניתן להביע יצירתיות כשמעצבים אתר מסחרי?

 

חלק גדול מהתשובה טמונה באפשרות להצדיק רעיונות מול הלקוח (או המנהל שלך או מי שלא יהיה). זה תלוי במיומנויות כמו יחסי אנוש טובים ויכולת להתבטא בעל פה. אם תוכל להצדיק את הרעיון – תוכל להגשים אותו. מלבד זאת, ישנן דרכים נוספות להיות יצירתי מבלי להתפרע. אני חושב שאנשי האתר 37signals.com למשל, עושים עבודה יצירתית במיוחד, למרות שהיא תמיד פשוטה ונקיה. יצירתיות לא חייבת לבוא לידי ביטוי בשימוש יתר בפילטר ה-Lens Flare (אפקט המאפשר ליצור הבזקים על פני התמונה) של פוטושופ".

 

באילו כלים אתה משתמש?

 

אני עובד על מחשב נייד של אפל, Mac G4, שמחובר למסך 19 אינץ' של חברת lacie (יש לי גם PC, בשביל לבדוק את התאימות של האתר על גבי פלטפורמות שונות, ומחשב שולחני נוסף של אפל, Mac G3 עם רכיבי חומרה מקצועיים להפקת מוזיקה). מערכת ההפעלה שאני עובד איתה היא OS X ואני גולש בעיקר עם דפדפן ספארי, שניהם של אפל. אני עורך את הקוד עם תוכנת BBEdit ומשתמש בפוטושופ. מדי פעם אני נעזר גם ב-Illustrator של אדובי וב-DreamWeaver של מקרומדיה. אני בדרך כלל משתמש בפלאש בשביל לדחוס אודיו".

 

מה הן המלצותיך למעצבים מתחילים?

 

"אל תישנו. תאכלו ותנשמו את התחום בו אתם רוצים להצליח (פלאש, פוטושופ, Illustrator, טיפוגרפיה, תיאוריית הצבע, עיצוב פוסטרים וכדומה). תגלשו הרבה, תקראו הרבה, תסתכלו על הרבה עיצובים, תסתכלו על הרבה יצירות אמנות, ואז רק הישארו ערים כל הזמן ותיצרו עבודות. תפתחו בלוג ותציגו בו עיצוב שונה כל יום במשך שלוש שנים. תשתגעו". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קורט קלונינגר. לא אוהב טלפונים סלולריים
"אסור לישון"
מומלצים