שתף קטע נבחר

מקצוע חדש בבגרות: "שיוויון בין המינים"

הבחינה החדשה היא חלק מהרפורמה הכוללת למען שיוויון האשה עליה הכריזו במשרד החינוך: ספרי הלימוד ישונו כך שלא יציגו סטריאוטיפים מיניים, המורים יעברו סמינרים מתקנים ואפילו בטקסי חנוכה השמש יוכל להיות גם ממין נקבה. שרת החינוך לבנת: "יש לשנות עמדות שוביניסטיות כבר מגיל צעיר"

הבגרות הפמיניסטית הראשונה? לקראת יום האשה הבינלאומי שמצויין היום (ג') ברחבי העולם, החליטה כנראה גם מערכת החינוך בישראל לשפר את דרכיה. ל-ynet נודע, כי החל משנת הלימודים הבאה, תשס"ו, ייבחנו התלמידים בשתי יחידות בגרות במקצוע "מיגדר ושיוויון בין המינים", כחלק מלימודי מדעי החברה.

 

עד כה, נלמד המקצוע כמקצוע משולב במקצועות אחרים לבגרות כמו ספרות, סוציולוגיה וקולנוע. הראשונים שיחלו ללמוד את המקצוע כמקצוע נפרד לבחינת הבגרות הם תלמידי כיתות י"א בבית הספר "ראשונים" בהרצליה.

 

בחוברת הלימוד, שנקראת "חשיבות השיוויון בין המינים", ילמדו התלמידים מושגים שונים הקשורים למיגדר: תפקידי המין, הכרה וקבלת המין השני, התנהגות מילולית ולא מילולית של גברים ונשים, וחקיקה למניעת אלימות במשפחה. 

 

באחד הפרקים בחוברת מוצגות "אימהות רעות" ו"אימהות טובות" בסיפורי אגדות על מכשפות ופיות כמו "סינדרלה" ו"שלגיה". התלמידים ילמדו בנוסף על מיתוס הארוס ועל אגדות ילדים פמיניסטיות בפרק שדן ב"בחינת מאגר הדימויים הנשיים בפרספקטיבה של המחקר הפמיניסטי".

 

הממונה על שיוויון בין המינים במשרד החינוך, מרים שכטר, אומרת כי מאז תחילת שנת הלימודים הקודמת, תוקנו כ-80 ספרי לימוד שהציגו את תפקידי הנשים באופן סטריאוטיפי. הספרים עברו עריכה מחודשת וקיבלו את אישורו של משרד החינוך. "חלק מהספרים הציגו רק את דמות האשה עם סינר, ורק את אבא עם מקדחה", מסבירה שכטר, "אין בעיה שיציגו אותה עם סינר ומטאטא, אבל אם מציגים רק אותה כך, ואת האבא לא – אז יש בעיה.

 

"בספרים אחרים ראינו את הנשים שתמיד מסדרות, מארגנות ומנקות, בעוד הגברים תמיד רוכבים על אופניים, גולשים, סקרנים וחכמים - זה פסול מבחינתנו", היא מוסיפה, "גם היום, בשנת 2005, אנשי חינוך טובים פשוט לא שמים לב, ודברים כאלו קורים".

 

במשרד החינוך החליטו בשנים האחרונות שלא לפסוח גם על הסגל המחנך עצמו. גננות וגננים, מורים, מורות, מנהלים ומנהלות החלו לעבור השתלמויות שונות שמטרתן לגרום להם להקפיד על השיוויון שבין המינים בכיתות, ולשמור על עירנות בכל הנוגע ל"מיניות סמויה". במשרד החינוך הינחו את צוות ההוראה לשמור על לשון נייטרלית בשימוש בזכר ונקבה במהלך הלימוד בכיתה, וגם להקפיד על כך במבחנים או בשעת הקראת סיפור. בנוסף, ממליצים אנשי המשרד למורים להיכנס לכיתות מקבילות ולהבחין בגילויי חוסר שיוויון אצל עמיתיהם למקצוע במהלך השיעור.

 

"במסגרת השתלמות שעברו הגננות, לדוגמא, הן הונחו לשים לב לכך שבחג החנוכה הבנות לא יהיו רק סופגניות, והשמש והלפידים לא יהיו כולם בנים", אומרת שכטר. "אנו מתחילים את החינוך כבר בגיל מוקדם, כי קשה לחנך בגילאים בוגרים יותר. הזהות הגברית אצל בנים נבנית על מצ'ואיזם ואלימות. ילד שלא משחק כדורגל לא נחשב 'גבר, גבר'. התהליך ארוך ולא פשוט".

 

לבנת: לשנות עמדות שוביניסטיות מגיל צעיר

 

שרת החינוך, לימור לבנת, התייחסה בימים האחרונים לסקר שפורסם לאחרונה ב- ynet ולפיו הציבור מעוניין לראות יותר נשים בתפקידי מפתח מדיניים. לדברי לבנת, במהלך כנס בינלאומי לשיוויון בין המינים שנערך בשבוע שעבר, היא פנתה לשרה הפלסטינית למעמד האשה, זוהירה כמאל, ואמרה לה כי יש להוסיף נוכחות נשית לתהליך השלום.

 

לדברי לבנת, "נשים יכולות להגיע להישגים גדולים יותר מאשר בעבר, משום שיש להן נגישות רבה יותר למוקדי הכרעות. העובדה שנשים לא מאיישות תפקידי מפתח רבים מהווה בזבוז עצום של פוטנציאל והון אנושי בחברה שלנו.

 

"צריכים להכיר בכך שיש מקום לשלב נשים בתפקידים מדיניים, ולא רק כגחמה של פמיניסטיות או כשיגעון של יחידות. היום אנחנו יודעים שצריך לשנות עמדות שוביניסטיות בסיסיות מגיל צעיר, משום שקשה לשנותן בגיל מבוגר. משום כך, משרד החינוך שם לו למטרה להחדיר כבר בגיל צעיר את המודעות לתפיסות השיוויוניות".

 

כשנשאלה לגבי מיעוט מורים גברים בבתי הספר, ענתה לבנת כי השינוי המבוקש יחול ברגע שמשרת ההוראה תהיה "משרה לכל דבר". לדבריה, "אחרי שנסיים את מהלך הרפורמה במערכת החינוך, משרת המורה תהיה מלאה לכל דבר. יום העבודה יהיה מלא מהשעה שמונה בבוקר ועד ארבע אחר הצהרים, עם שכר ראוי. ברגע שזה יהיה מקצוע לכל דבר, יאיישו אותו גם יותר גברים". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר פרטוש
(ארכיון)
צילום: מאיר פרטוש
צילום: ירון ברנר באובאו
לבנת. לשלב נשים יותר
צילום: ירון ברנר באובאו
מומלצים