שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    קפה: טוב לבריאות או מזיק לה?

    הקפה מוריד את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2, בסרטן המעי הגס ובסרטן הכבד. הקפה גם מעלה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, מגביר תהליכים דלקתיים ואף יכול לפגוע בזיכרון. אז מה ההמלצות לגבי צריכת קפאין?

    קפה מזיק לבריאות או מסייע לה? התשובה לכך רחוקה מלהיות ברורה ומוחלטת. מדי שנה מתפרסמים עשרות מחקרים על הקשר בין שתיית קפה למחלות שונות ומגבירים את הבלבול. רק בשנה האחרונה נוכחנו לדעת כי הקפה מוריד את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2, בסרטן המעי הגס ובסרטן הכבד. עם זאת, נמצא שהקפה מעלה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, מגביר תהליכים דלקתיים ואף יכול לפגוע בזיכרון. אז לשתות או לא לשתות?

     

    קפאין נמצא באופן טבעי ביותר מ-60 מיני צמחים (בעלים, בזרעים, בגרעינים ובפירות). אנחנו מקבלים אותו בעיקר משתיית קפה, תה, קקאו, שוקולד, משקאות קלים ושימוש בתרופות המכילות אותו.

     

    כמות הקפאין בכוס משקה (200 מ"ל):

     

    • קפה שחור: 113 מ"ג
    • קפה נמס: 80 מ"ג
    • קפה נטול קפאין: 4 מ"ג
    • תה: 40 מ"ג
    • שוקו: 8-1 מ"ג
    • משקה מסוג קולה: 70-10 מ"ג לפחית של 330 מ"ל
    • משקאות אנרגיה המכילים קפאין: 87-28 מ"ג לפחית המכילה 250 מ"ל

     

    משקאות שמכילים קפאין אינם המקור הטוב ביותר לנוזלים, מכיוון שלקפה יכולה להיות השפעה משתנת, תלוי בכמות הקפאין. ככל ששותים יותר קפאין, ההשפעה על איבוד הנוזלים עולה.

     

    הקפאין נספג במערכת העיכול ומתפזר במהירות בכל נוזלי הגוף. ריכוז הקפאין בנוזל הדם מגיע לשיאו תוך חצי שעה עד שעתיים לאחר השתייה. הקפאין יכול להשפיע על פעילות מערכת העצבים המרכזית, כמו הפחתת העייפות והגברת

    הערנות. אולם השפעת הקפאין שונה מאדם לאדם ויש אנשים שיכולים לשתות קפה לפני השינה ולהירדם ללא קושי.

     

    הפרעות בשינה, חרדה, עצבנות ודיכאון

     

    אנשים שרגישים לקפאין יכולים לסבול מהפרעות בשינה, חרדה, עצבנות ודיכאון, הפרעות במערכת העיכול ודפיקות לב מהירות. במקרים כאלה, מומלץ להפחית את צריכה הקפאין ככל שניתן. צריכה מוגזמת של קפה יכולה לגרום, ברמות משתנות, עצבנות, חרדה ונדודי שינה, שלשולים, כאבי ראש ודופק מואץ. התופעות הפיזיולוגיות האלה לא נמשכות לאורך זמן, מכיוון שרוב הקפאין מתפרק בגוף תוך מספר שעות.

     

    צריכה מוגברת של קפאין במהלך ההריון קשורה בירידה קטנה במשקל הלידה של היילוד. תוצאות המחקרים שבדקו את הקשר בין צריכת קפאין והסיכון להפלה ספונטנית שנויות במחלוקת. אולם נמצא כי קפאין אינו גורם למומים מולדים וכי צריכת קפאין בכמות מתונה לא קשורה בלידה מוקדמת או לידת תינוקות במשקל נמוך. לכן ההמלצות לתקופת ההריון הן להגביל את צריכת הקפאין לעד 300 מ"ג ביום או עד 5 מ"ג לק"ג משקל גוף.

     

    מחקרים רבים העריכו את ההשפעה של צריכת קפה וקפאין על תחלואה במחלות שונות, אולם התוצאות אינן אחידות. הדבר יכול לנבוע מכך שהמחקרים נערכו בקרב אוכלוסיות שונות ובשיטות מחקר שונות וכן כתוצאה מכך שקשה מאוד לדייק בהערכת צריכת הקפה ומקורות אחרים לקפאין של אוכלוסיות גדולות לאורך זמן. לכן לא נכון להתייחס לכל מחקר בנפרד,

    אלא יש לבסס את ההמלצות על שקלול של כלל הידע הקיים. אין הוכחות מוצקות לקשר בין צריכה מתונה של קפה לסיכון בריאותי כלשהו, כולל סרטן, מחלות לב, יתר לחץ דם, אוסטיאופורוזיס, בעיות פוריות ומומים מולדים.

     

    צריכה מתונה של קפאין, כלומר עד 300 מ"ג קפאין ביום, אינה מסוכנת. בתרגום מעשי מדובר בשתייה של 3-2 כוסות קפה,6 כוסות תה, או 4 פחיות של משקה מסוג קולה.


    פורסם לראשונה 21/03/2005 15:36

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    קפה. תלוי כמה שותים
    לאתר הבריאות MIOK, לחצו כאן
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים