שתף קטע נבחר

ליקויי בנייה: 4,000 תביעות כנגד קבלנים בשנה
מנכ"ל משרד השיכון: "יש תופעה הולכת ומתעצמת של כשלי בנייה בארץ. משהו לא טוב בשיטה שלנו"

כ-4,000 תביעות לבתי משפט מוגשות מדי שנה כנגד קבלנים בעקבות ליקויי בנייה שונים. כך עולה מנתוני משרד השיכון. לדברי מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב, "ישנה תופעה נפוצה ההולכת ומתעצמת של כשלי בנייה בארץ. באנגליה בונים 170 אלף יח"ד בשנה וישנן פחות מ-50 תביעות בשנה. משהו לא טוב בשיטה

שלנו".

  

לדברי אבואב, ישנם נתונים המלמדים שהבעיה קיימת ומתרחבת וכי הסיבות המרכזיות להעדר איכות בבנייה קשורות בתכנון, בביצוע ובחומרים. "השלכות הנובעות מכך ברורות" אומר אבואב, "סכנות פיזיות ועלויות עתק למשק. המספר של 4,000 תביעות בשנה אומר הכל".

 

לדבריו, כשלי הבנייה במדינת ישראל מחייבים אותנו לנהוג כפי שמקובל במדינות המפותחות: ביטוח ופיקוח מפני כשלים על ידי חברות ביטוח המתמחות בכך. לטענת אבואב, 10% מכלל הבנייה בישראל מגיע לפתחו של בית משפט. "בישראל נבנים בשנה בין 30 ל-40 אלף יח"ד. אם 4,000 תביעות מגיעות לבימ"ש, שזה 10%, משמע אנחנו בבעיה קשה".

 

מה עושים כדי לפתור את הבעיה? מודל חדש שנבנה במשרד הבינוי והשיכון, שכותרתו "עקרונות ביטוח הבנייה בישראל", מציע כי בשנה הראשונה לאכלוס הבית האחריות על הליקויים תהיה של הקבלן. מהשנה השנייה ועד השנה העשירית האחריות תהיה של חברת הביטוח. במקרה של פשיטת רגל, אחריות לתיקון ליקויים תיעשה על ידי חברת הביטוח כבר מהשנה הראשונה.

 

כיום, חוק המכר אמור לתת לרוכש הדירה הגנה מפני כשלי בנייה. אלא שבפועל, מתגלגלים מקרים רבים לבתי משפט ובמקרים אחרים הרוכשים מתייאשים ומממנים מכיסם את עלות הכשלים.

 

כדאי לדעת: אחריות הקבלן לתיקון ליקויים בדירה מתחלקת לשתי תקופות. הראשונה נקראת תקופת הבדק: צנרת – שנתיים; חדירת רטיבות – 3 שנים; מכונות, מנועים ודודים – 3 שנים; קילוף חיפויים בחדרי מדרגות – 3 שנים; שקיעת מרצפות בקומת קרקע – 3 שנים; שקיעת מרצפות בחניות וכו' – 3 שנים; סדקים – 5 שנים; קילופים בחיפויים – 7 שנים; כל אי התאמה אחרת, שאינה יסודית – שנה אחת. בכל המקרים הללו חובת התיקון הינה על הקבלן, אלא אם הוכיח שהליקוי נגרם באשמת בעל הדירה.

 

תקופת האחריות היא למשך שלוש שנים מסיום תקופת הבדק; חובת ההוכחה על הרוכש.

 

לדברי אבואב, "עלינו לאמץ את הסטנדרטים המקובלים בכל העולם ולבטח את הדירות בתחום האיכות. ביטוח כזה הוא הפוליסה הכי טובה לרוכש הדירה שהעבודות נעשות בצורה טובה ואיכותית, ויחסוך הרבה עגמת נפש ביחסים שבין רוכש הדירה לקבלן. בכוונתי לפגוש את ראשי הענף כדי לגבש עמדה מוסכמת ושנוכל לצאת לדרך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים