שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    השקפת העולם של פישר כבר שולטת כאן
    השקפת העולם הכלכלית של פישר אינה שונה במאומה מזו של קודמיו, פרנק וקליין: כלכלת שוק, בעלות פרטית, שוק תחרותי ופתיחות לתנועה חופשית
    פיתחו השער לפישר המלך: אחרי כל ההפתעות, המחלוקות, ההיסוסים, ההסתרות וההרגעות הנה הוא נוחת בישראל, העולה החדש מאמריקה, הנגיד הבא לבנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר. המלך החדש של הכלכלה הישראלית.

     

    מלך חדש, לא מלכות חדשה. השקפת עולם הכלכלית של פרופ' פישר לא שונה במאומה מזו של שני קודמיו, הנגידים פרנקל וקליין.

     

    ליתר דיוק, פרנק וקליין שניהם היו עושי דבריו המצטיינים של סטנלי פישר. שניהם יישמו בישראל באדיקות ובעקביות את המלצותיו של סטנלי פישר למדיניות

    מוניטארית נכונה. לכן עם כניסתו של פישר לתפקיד לא צפויות שום מהפכות בבניין המרשים של בנק ישראל בירושלים: פישר פשוט בא הביתה, במובן הלאומי והרעיוני. בנק ישראל היה, בחמש עשרה השנים האחרונות, בית המקדש הכלכלי של ה"פישריזם".

     

    ומהו "פישריזם"? מהיכרות אישית ארוכת שנים עם פרופ' פישר, מהקשבה לנאומיו ומקריאת מאמריו והרצאותיו (שחלקן תורגמו לעברית ויצאו עתה לאור בהוצאת "ידיעות אחרונות") אני מתיימר להשיב על השאלה למה מטיף פרופ' פישר. הוא מטיף לכלכלת שוק ולבעלות פרטית; שוק תחרותי והקניין הפרטי עדיפים על כל הסדר כלכלי אחר שהומצא אי פעם על ידי האנושות.

     

    פרופ' פישר מטיף לפתיחת הכלכלה – כל כלכלה, אבל במיוחד קטנה כמו של ישראל – לתחרות עולמית ולתנועה חופשית של סחורות, שירותים והון. פרופ' פישר מטיף לבנק מרכזי עצמאי, משוחרר מהשיגיונות של הפוליטיקאים וממוקד במטרה אחת: אינפלציה נמוכה, סביב קצב שנתי של 2%.

     

    פרופ' פישר מטיף לפיקוח הגון אך חמור על הבנקים, כי בנקאות חלשה היא בעיניו הגורם המרכזי למשברים הכלכליים הגדולים והקטנים בהיסטוריה. לפי תפיסתו, מערכת פיננסית חולה היא אם כל חטאת בניהול גרוע של המשק. פרופ' פישר מטיף לרפורמות במבנה המשק כך שיהיה פחות מונופוליסטי, פחות בירוקרטי, פחות מושחת ופחות נשלט בידי מעטים.

     

    כמו פרופ' פרנקל, מילא סטנלי פישר תפקידי מפתח במוסדות כלכליים בינלאומיים ולחש על אוזנם של מדינאים, נשיאים, ראשי ממשלות ושרי אוצר. לא פעם אף הביא לנפילתם – ובצדק. כמו ד"ר קליין, מעדיף סטנלי פישר לעשות דברים בהידברות, להלך בצניעות, לשמור על גישה עניינית לנושאים על הפרק ולאנשים שאיתם בא במגע. טובת הכלל תמיד לנגד עיניו.

     

    פרופ' סטנלי פישר עולה לישראל בתקופה של הפוגה ואופטימיות שאחרי המשבר הכלכלי האחרון; אחרון לפי שעה. הוא אינו "פישר קינג", אותו אביר מסתורי מאגדות נוצריות סקוטיות של ימי הביניים, השומר הקודר על הגביע הקדוש, הנושא בהכנעה את סבלותיו.

     

    סטן פישר הוא יהודי חייכן, חם, לבבי, מחבק ומסתחבק. הוא מעולם לא ראה את עצמו כעוטה הילה. בתוך הגביע הקדוש שהוא מביא עימו לישראל נמצא שיקוי הפלא שבסגולותיו פישר מאמין בכל ליבו: יציבות מחירים, צמיחה מאוזנת, כלכלה תחרותית, תקציב לא גירעוני וגבולות פתוחים. וגם הרבה חמלה אנושית יהודית.

     

    אבל שאיש לא יטעה: פרופ' פישר לא יעשה פשרות רקובות בעקרונותיו, לא יוותר על סמכויותיו, לא יהסס לבקר את האוצר ויעמוד בתוקף על שלו. מאחורי החיוך הלבבי עומד איש הברזל: פוליטיקאים, ראו הוזהרתם.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: תומריקו
    סטנלי פישר: מלך חדש, מלכות ישנה
    צילום: תומריקו
    מומלצים