שתף קטע נבחר

מתי מותר מרי?

מתי מותר השימוש במרי אזרחי? באיזה נסיבות רשאי אדם לקרוא להפרת חוק או לאי ציות לצו?

הנרי דייויד ת'ורו היה נאטורליסט אמריקני. משנת 1842 ואילך הוא סירב לשלם מסים לממשלת ארה"ב משום שהוא טען שאין זה חוקי לשלם מסים לממשלה שמאפשרת עבדות. הוא גם השתתף ב"רכבת המחתרת", שהבריחה עבדים שחורים מהדרום לחופש במדינות הצפון ובכך הפר בריש גלי את החוק האמריקני שאסר על הברחת והסתרת עבדים. בשנת 1848 הוא הופיע בהרצאה שאחר-כך התפרסמה כמסה תחת הכותרת "אי ציות אזרחי".

 

מרטין לות'ר קינג הבן פירסם את מכתבו הנודע מבית הכלא של בירמינגהם, אלבמה, שבו קרא לאי ציות אזרחי כדי להפר את חוקי הגזענות שהיו נהוגים אז במדינות הדרום של ארה"ב.

 

מתי מותר השימוש במרי אזרחי? באיזה נסיבות רשאי אדם לקרוא להפרת חוק או לאי ציות לצו? משני המקרים שציינתי דומה שהתשובה ברורה. מותר (ויש האומרים חובה) לקרוא למרי אזרחי שעה שהשלטון במדינה דמוקרטית עושה שימוש בכוחו כנגד העקרונות למענם קמה ופועלת הדמוקרטיה. כך שעה שהשלטון הדמוקרטי עושה שימוש בכוחו כדי להפלות בין אנשים מחמת גזעם, מינם או צבעם, הוא פוגע בעקרון העל עליו מבוססת הדמוקרטיה – השוויון - ואז חובה להתנגד לחוק המפלה.

 

אם השלטון עושה שימוש בכוחו כדי לפגוע פגיעה אנושה בזכויות הפרט – חובה להתנגד. כך לדוגמה הייתה חובה להתנגד לחוקי נירנברג משום שאלה הפלו בין אנשים מחמת דתם ומוצאם. חובה הייתה להתנגד להפרדה הגזעית בארה"ב ולעבדות. אם חלילה יתוקן חוק בישראל האוסר על ערבים/נשים/שחורים (מחק את המיותר) להזדקק למערכת המשפט או לשאת במשרה ציבורית, או לנסוע יחד בתחבורה הציבורית עם אחרים – חובה להתנגד לחוק כזה. אם נכריח יהודי מאמין לאכול רק נבלות וטריפות – חובה להתנגד לחוק כזה, בדיוק כמו שחובה להתנגד לכפייה המכריחה אדם לאכול רק אוכל כשר.

 

ח"כ אלדד קורא למרי אזרחי כנגד פינוי רצועת עזה ויישובי צפון השומרון. אין בלבי ספק שפינוי זה נראה בעיניו כחילול הקודש ממש והוא מנוגד לכל ערכיו ומהותו. אבל מה למרי אזרחי ולפינוי שטחים? יש לזכור, רצועת עזה, על-פי המשפט הישראלי הפנימי – היא שטח כבוש. נוהג בה ממשל צבאי והמשפט, השיפוט והמינהל הישראליים מעולם לא הוחלו עליה (כפי שהוחלו על מזרח-ירושלים ורמת-הגולן). מאימתי פינוי של שטח כבוש הוא פגיעה בעקרון-על דמוקרטי? האם יש בפינוי פגיעה בעקרון השוויון? בזכויות הפרט? ח"כ אלדד עושה כאן שימוש בכלי במקום שאין להשתמש בו כלל.

 

לו באמת רוממות הדמוקרטיה בגרונם של מתנגדי הפינוי – היו אלה קוראים לאחיהם חובשי הכיפה השחורה בהיכלי הישיבות להתגייס, או יוצאים נגד אי-השוויון בין אזרחיה היהודים ואזרחיה הערבים של מדינת ישראל. ולכן, בפעם הבאה שיבואו מתנגדי הפינוי ויבקשו לעשות שימוש בכלי הדמוקרטי של המרי האזרחי, או שיטענו שפינוי היישובים הוא לא דמוקרטי – טלו קורה מבין עיניהם.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים