שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הזוכה בטקס פרסי הפרינג': "ליצני השערורייה"
    טקס חלוקת פרסי הפרינג' הראשון בישראל התקיים בסוף השבוע בתיאטרון "תמונע"
    בכניסה לתיאטרון "תמונע" החלו לקראת שעות הצהרים של יום ו' להתאסף עשרות יוצרים ושחקנים מסצינת הפרינג' התוססת של ישראל. התרגשות נרשמה באוויר המעושן של התיאטרון התל אביבי שאירח את טקס פרסי "קיפוד הזהב" הראשון - אירוע שמטרתו להוקיר את העשייה התיאטרונית העצמאית, שלמרות היקפה העצום זוכה עדיין לתואר המעליב "תיאטרון שוליים" ולתקציבים מגוחכים בהשוואה לעשייה הרפרטוארית בתחום. השם "קיפוד הזהב" נולד אגב מתוך מחשבה על הקוצניות של החיה שמתאימה גם לעשייה הפרינג'אית.

     

    דיבורים על טקס נפרד לתחום הפרינג' רוחשים מזה שנים. הקטליזטור היה, לדברי יוזמי האירוע, היחס המזלזל-משהו של מארגני פרס התיאטרון הישראלי הכללי. "ועדת הפרינג' הגישה השנה בקשה לוועדת ההיגוי של פרס התיאטרון להעניק יותר פרסים בתחום התיאטרון העצמאי מהפרס הבודד שניתן עד כה", מספרת כרמית יעקבסון מ"תמונע", "הזמינו אותנו לפגישה, נתנו לנו לדבר 2 דקות ואמרו שישקלו את הבקשה ויענו בכתב. קיבלנו מכתב לאקוני שבו הודיעו לנו שהבקשה נדחתה. אנחנו חושבים שגם למאות היוצרים והשחקנים בתחום הפרינג', שמופלה לאורך שנים, מגיעה הכרה. בכל זאת מדובר בתחום שמהווה 50% מהעשייה התיאטרונית בישראל. האירוע שלנו לא מתריס נגד פרס התיאטרון הישראלי, אלא בא לקדם ולעודד את העושים במלאכה. אנחנו חושבים שהבשילה העת, כמות ההפקות שהולכת וגדלה והקהל שמביע התעניינות עצומה בהן מוכיחים את זה".

     

    17 הצגות, מתוך 80 הפקות פרינג' בשנה החולפת התמודדו על פרסים בשבע קטגוריות שונות. את המועמדים הגישו תיאטרון תמונע, צוותא, מרכז הפרינג' בבית ציוני אמריקה, התיאטרון הערבי-עברי ביפו, הזירה הבינתחומית בירושלים וקבוצת התיאטרון הירושלמי. את האירוע הנחתה השחקנית אסתי זקהיים שזכתה לתואר הבלתי רשמי "גילה אלמגור" של הפרינג' הישראלי.

     

    את פרסי היצירה המקורית והיצירה הקבוצתית העניקו חברי ועדת השיפוט - פרופסור שמעון לוי, ד"ר דורית ירושלמי, יוסי פרוסט, ישל סקר, בילהה פלדמן, חיה בראל ואבי חדש – לקבוצת "ליצני השערורייה".

     

    בנימוקיהם כתבו השופטים: "זהו מופע ליצנות למבוגרים, תופעה כשלעצמה מקורית בארצנו. המופע יוצר שפה תיאטרונית חדשה באופן השימוש של השחקנים במילים, צלילים ותנועה. יש כאן העזה רבה, הומור פרוע, רגעים מפתיעים, סיטואציות אבסורדיות מלאות חן וליצנות אמיתית".

     

    המופע "מנו מלך אטלנטיס", שיצרו במשותף ליאור ווטרמן ויונתן לוי עבור פסטיבל עכו האחרון, זכה בפרס לעבודה בינתחומית וכן בפרס אמנים יוצרים בתחום הכתיבה. בנימוקיהם כתבו השופטים: "זוהי תוצאה של עבודה תהליכית שהתהוותה על ידי יוצרים שאינם באים מתחום אמנות התיאטרון. יונתן וליאור המבצעים שאינם שחקנים מקצועיים יצרו שפת משחק פרועה, אנרכיסטית וטוטאלית השואלת קודים ממאגר הדימויים של תרבות גבוהה-נמוכה, מערבית-מזרחית וכוננו קומבינציות אמנותיות חדשות. הרוח היצירתית והחדשנות האמנותית, העלו מופע המפוצץ מבפנים את המושג תיאטרון על כל מרכיביו המקובלים". על הטקסט כתבו השופטים: "זהו ללא ספק ניסיון יוצא דופן במוזות המוכרים של המחזה המקורי. הטקסט יצירתי, בורא ומפרק עולם ובעיקר מהווה אתגר אינטלקטואלי וחוויתי עבור הצופים".

     

    שני פרסים הוענקו להצגה "הזר" על-פי אלבר קאמי שהעלתה קבוצת "מלינקי" בתיאטרון תמונע. את הפרס אמן יוצר בתחום המשחק קיבל דימיטרי רוס "על עבודת קול, מחווה וגוף, שעצבו דמות מרסו על פי 'הזר' של קאמי. רוס מביא משחק בסגנון מאופק וחסכני התובע מקהלו לשים לב לפרטי הבעה מדוייקים ומכוונים היטב של שחקן משכנע ויצירתי להפליא".

    פרס נוסף הוענק לבמאי ההצגה, איגור ברזין, שאף עיבד את הטקסט המקורי של קאמי בשיתוף עם בוריס ינטין. "הפרס מוענק על עבודה מלוטשת ועתירת דמיון המקפידה על שימוש משולב היטב בין החלל הייחודי להצגה לבין תאורה סוגסטיבית, תלבושות, אבזרים ובובות המופעלים כולם באיזון עדין עם הדרכת השחקנים. ההצגה מעמידה עולם מסוגנן ואמין", קבעו השופטים.

     

    בתחום החזותי (תפאורה, תלבושות, תאורה ותנועה), העניק חבר השופטים פרס למעצבת הבמה מירב נתנאל על עבודתה בהפקה "110 פעימות לדקה". "עיצוב הבמה של נתנאלי והשימוש המושכל בוידאו בתוך חלל החאן הירושלמי, יוצר איכות נדירה שמעצימה את העלילה ומעוררת את הקהל לחשיבה ולזיכרון", כתבו השופטים.

     

    הבטחות לעתיד ורוד

     

    לצד השחקנים והאמנים כיבדו את האירוע בנוכחותם גם נציגי הממסד: ראש מענהל תרבות מיכה ינון וראש מדור תיאטרון במענהל המכהן גם כראש המועצה לתרבות ולאמנות, ד"ר חיים פרלוק, שעלה לבמה להעניק את אחד הפרסים והבטיח: "בשנה הבאה בכוונתנו למסד את הטקס ולהעניק לזוכים לצד ההכרה, גם פרסים כספיים שמגיעים להם". מאוחר יותר הבהיר כי "הכוונה היא להעמיד סכום של 10 אלף שקל לפרסים בתחום הפרינג'. בשבועות הקרובים אמורה ועדת המדור לתיאטרון להיפגש ושם יעלה הנושא".

     

    פרלוק ויוסי פרוסט, לשעבר ראש מנהל תרבות, חבר בוועדת השיפוט של פרסי הפרינג', פנו מעל הבמה לראש מדור תרבות בעיריית תל-אביב, אביגדור לוין, שהיה נוכח באירוע וקראו לו להרים את הכפפה ולסייע בהקמת מרכז שיאגד את כל בתי הפרינג' בעיר. "קיימת הצעה להפוך את בית הלוויות העירוני שעומד נטוש לא רחוק ממתחם הירקון למרכז פרינג'. החללים שלו מצוינים וכל מה שאנחנו צריכים זה רק את שיתוף הפעולה של העירייה", אמר ד"ר פרלוק והוסיף, "מינהל תרבות מוכן לתמוך בפרוייקט במידה והעירייה תסכים למצ'ינג, אך נכון להיום הסכום שמוקדש לפרינג' על ידי המינהל עומד על 1.2 מיליון שקל בעוד שהעירייה מקדישה לו 450 אלף שקל בלבד".

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: שמואל יערי
    זקהיים. הנחתה את האירוע
    צילום: שמואל יערי
    לאתר ההטבות
    מומלצים