שתף קטע נבחר

אחריות? זה גם העסק שלכם

קבוצה משמעותית של חברות ישראליות כבר מכירות בתפקיד מקצועי חדש שהתהווה: ניהול אחריות חברתית וקשרי קהילה

בתקופה האחרונה מדברים יותר ויותר על אחריות חברתית של עסקים בהקשר לנושאים שונים העולים לסדר היום הציבורי, ובמיוחד, לצערנו, לאור משברים שונים הפוקדים את המשק. מהזווית הזו, ברור יותר מתמיד כי האחריות החברתית של העסקים אינה תרומה לקהילה. כי כשמדברים על אחריות חברתית של עסקים, מדברים על מכלול ההשפעות וההתנהלות העסקית - ובוודאי שלא רק על תרומה.

 

אחריות חברתית של עסקים היא גישה עסקית רחבה של דרך להצלחה עסקית באמצעות הטמעת ערכים ודאגה לחברה ולסביבה בכל צעד מהתהליך העסקי. גישה המעודדת חברות לתת לעצמן ולמושפעים מפעילותן דין וחשבון על השלכות צעדיהן, הרואה בתרומה מרכיב אחד ממגוון גדול ורחב של המרכיבים של הפעילות העסקית. אחריות חברתית של עסקים מכריחה את החברות המאמצות אותה לשאול את עצמן איך הן מרוויחות את המשאבים שמאפשרים להן, בסופו של יום, גם לתרום. כיצד אנחנו פועלים כמעסיקים? כמה משאבי טבע אנחנו צורכים? מה אנחנו עושים עם הפסולת שלנו? מה המסרים השיווקים והפרסומים שלנו? האם המוצרים שלנו אינם מזיקים? האם אנחנו מציגים למשתמשים את המידע הדרוש על מוצרינו? הן רק חלק מהשאלות העולות לאורך התנהלותה היומיומית של כל פירמה עסקית.

 

קשריהם של העסקים עם הקהילה משמשים כיום כחלק מהיתרון התחרותי של חברות. מנהלי משאבי אנוש מחפשים אחר אפיקים יצירתיים להתנדבות עובדיהם, מנהלי פיתוח עסקי מפתחים דיאלוג עם הקהילה המושפעת מפעילות הפירמה, חברות מאמצות ומגבשות מודלים למדידה והערכה. כיום, כבר קיימת קבוצה משמעותית של חברות שמכירות בחשיבותו של תפקיד מקצועי חדש - ניהול האחריות החברתית של עסקים - ומינו מנהלי אחריות חברתית וקשרי קהילה.

 

חברת "shell" הבריטית ספגה בשנות השמונים משבר קשה ביותר, שבעקבותיו מניותיה קרסו, כאשר הואשמה בזיהום המפרץ הפרסי, בהתחברות למשטרים טוטליטריים ואפילו ברצח פעילי איכות סביבה שהפגינו נגדה ונגד פעילותה בניגריה. בשני העשורים שעברו מאז, החברה עברה תהליך ארוך ומורכב שהביא אותה להיות אחת ממנהיגות התנועה לאחריות חברתית של עסקים. כיום "shell" מובילה בדירוגים ובמדדים לאחריות חברתית בעולם כולו, וביצועיה ותוצאותיה העסקיות משתפרים בהתאם. לאחרונה היא פרסמה מדריך מקיף להתמודדות חברות גלובליות עם עוני, המבוסס על ניתוח תרחישים של פעילותה במדינות שונות, אותו היא מעמידה לרשות חברות אחרות.

 

איך עושים את זה? מהו הכלי הניהולי היכול לאפשר לעסקים בישראל לדעת מהם אותם ערכים חברתיים-סביבתיים המגדילים את הסיכוי לרווחיות עסקית, ומקטינים את הסיכון להפסדים ולמשברים עתידיים? את התשובה לשאלות ניתן למצוא ב"קוד לניהול חברתי בעסקים" שפיתח ארגון "מעלה". הוא כולל עקרונות מנחים וקריטריונים לניהול האחריות החברתית בתחומים הבאים: אתיקה בעסקים, סביבת עבודה, מוצרים, שיווק ולקוחות, שותפים עסקיים ושרשרת האספקה, איכות הסביבה, מעורבות בקהילה, זכויות אדם, ממשל תאגידי, דיאלוג עם מחזיקי העניין, שקיפות ודיווח חברתי.

 

הקוד מאפשר לעסקים בישראל להתנהל לפי העקרונות המתקדמים ביותר של המאה ה-21, ולהתאים את עסקיהם לדרישות דיווח ושקיפות של משקיעים, צרכנים ותקשורת. הוא גם מאפשר לצרכנים, לעובדים, למשקיעים ולמחזיקי עניין אחרים, לזהות פירמות אחראיות חברתית ולהעדיף לרכוש מהן, להשקיע בהן או לעבוד אצלן. הקוד מתאים לכלל העסקים ויכול להעניק יתרון ערכי ותחרותי לאלה שיטמיעו את עקרונותיו, והודות לכך יערכו נכון גם להתמודדות עם סיכונים וגם לזיהוי הזדמנויות. הוא מסייע לעסקים לנהל ולמדוד את ההשפעות החברתיות והסביבתיות של הפירמה, ומאפשר להטמיע את עקרונות האחריות החברתית בכל החלטה ופעולה עסקית, כחלק אינטגרלי מניהול וקבלת ההחלטות.

 

 

  • מיכל כהן היא סמנכ"לית "מעלה" , עסקים מנהיגים אחריות חברתית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים