שתף קטע נבחר

המטרה: ראש ממשלה חובש כיפה

המאבק על עזה נכשל, וועד רבני יש"ע משנס מתניים לקרב הבא. נוסח התפילות הותאם לארועי השעה - וכבר לא כל פעולה של צה"ל מבורכת, ולא כל מנהיגי המדינה ראויים לברכה. "המהפכה הציונית קרסה, תחי המהפכה הרוחנית"

ראש ממשלה דתי ו"לא משנה צבע הכיפה" - זו המטרה עליה הכריזו רבני יש"ע. הם אף שינו זה מכבר את נוסח התפילות בבתי הכנסת, בעקבות יישום תוכנית ההתנתקות, מתוך תקווה ל"מהפכה רוחנית וקריסתה של הציונות החילונית". המאמינים כבר לא מתפללים כרגיל לשלום המדינה, אלא קוראים במפורש: "העמד בראשה אנשי חיל יראי אלוקים".

 

מזכיר ועד רבני יש"ע, הרב ישי באבד, הסביר ש"כולם בציבור הדתי מבינים שהשאיפה היא לראש ממשלה דתי, אם לא בסיבוב הקרוב אז בזה שאחריו, צורך שלא היה קודם. היום יש רצון לאיש עם כיפה שמעליו השם אלוקיו, ולא משנה צבע הכיפה".

 

ועד רבני יש"ע פרסם הודעה, לפיה "בעקבות אישור הממשלה על מסירת חבל עזה למחבלים, קובע הוועד שהיד שהורמה נגד נחלת אבותינו ואנשי גוש קטיף, בצורתה המפלצתית והמשחיתה, הנובעת משנאת ישראל וארץ ישראל, תקוצץ במהפכה רוחנית עם קריסתה של הציונות החילונית".

 

התפילה המקובלת לשלום המדינה ולחיילי צה"ל שונתה. בתפילה המקורית נאמר בתחילה: "ברך את מדינת ישראל ראשית צמיחתה גאולתנו. הגן עליה באברת חסדיך ופרוס עליה סוכת שלומך ושלח אורך ואמיתך לראשיה, שריה ויועציה ותקנם בעצה טובה מלפניך".

 

מאז פינוי המתנחלים מגוש קטיף וצפון השומרון, שינו את הנוסח, ובמקום "ושלח אורך ואמיתך לראשיה, שריה ויועציה ותקנם בעצה טובה מלפניך", אומרים: "העמד בראשה אנשי חיל יראי אלוקים".

 

"מדינה שמגרשת יהודים?"

 

"הלחץ הגיע מהציבור, הוא זה שהביא לשינוי התפילה", הסביר באבד והוסיף: "הכוונה היא שהרוחניות היהודית תוביל את הכוח ההנהגתי. ההנהגה הובילה לקרעים וכשאנחנו מדברים על שלום מלכות, הכוונה היא לא לקרעים, אלא לאיחוד מקסימלי בין התושבים. עכשיו מורגש רצון לקרע, מלחמת אחים. היה רצון לראות דם והמתנחלים לא סיפקו את הדם. הממשלה פעלה כביכול על פי רוב, אבל בעצם יצרה קרע".

 

במקביל לשינוי בנוסח התפילה לשלום המדינה, נעשה שינוי גם בתפילת "מי שברך לחיילי צה"ל". בתפילה המקורית נכתב בין היתר: "הקדוש-ברוך-הוא ישמור ויציל את חיילינו מכל צרה ומצוקה ומכל נגע ומחלה וישלח ברכה והצלחה בכל מעשי ידיהם".

 

באבד סיפק פרשנות: "עכשיו מעשי ידיהם הוא לא כל מעשי ידיהם כיוון שגירוש יהודים אנחנו לא רוצים שיהיה בו ברכה". התיקון שנאמר עכשיו: "שיהיה ברכה להגנת העם".

 

לדבריו, גם במקרה זה השפיעה דעת הקהל על השינוי. "אחרי יישום תוכנית הגירוש היו מי שאמרו: 'אנחנו לא רוצים תפילה לשלום המדינה. איזו מדינה זאת שמגרשת יהודים מביתם?'. על כך אמרו להם הרבנים: 'אתם רוצים לחזור לגלות? המדינה כמדינה, שריבונו של עולם נתן לנו בתחילת הגאולה, לפני למעלה מחמישים שנה, ואנחנו לא בועטים במתנה שניתנה לנו, ב–2,000 שנות גלות וכמיהות משיחית.

 

"אנחנו נמצאים בתקופה פוסט-מודרניסטית, תקופה של פירוק. כל דבר תמיד מגיע בסוף לאיזשהו בניין. אנחנו רואים היום שסעים נוראים בחברה הישראלית. גם בחברה הציונית-דתית יש אי-הסכמות אבל הרב קוק אמר כי בתוך כל המריבות טמונה סגולה שהיא מטמון של אהבה נפלאה שתצא לפועל".

 

מקבילות וחלופות לאליטות

 

בוועד רבני יש"ע מסבירים שהדבר יוביל לקריסתה של הציונות החילונית. "יש לי הרגשה שאנחנו עומדים בפני תקופה שאנשים ישאלו את עצמם איך הגענו למצב הזה. אין ספק שהייתה פה עליית מדרגה, והציבור הדתי-לאומי אומר 'לא עוד ישליכו לנו עצמות מתחת לשולחן. לא יעשו בנו הפרד ומשול, הכוח שלנו הולך וגובר'. כולם יבינו שחייבת להיות חזית דתית שתאפשר לתת עוצמה לכוח משמעותי, מכריע, שיבוא לידי ביטוי במוקדם או במאוחר", הסביר באבד.

 

"יהיו דברים בתוך האליטות ויהיו גם מקבילות וחלופות כממשלת צללים לאליטות, כאשר סנהדרין הוא רעיון גולמי". באבד מכוון לכך שלא ניתן יהיה להחליף את האליטות בפועל, ולכן יקימו חלופות. "הציבור שלנו נכנס חזק מאוד לצבא, אבל אני לא בטוח שהם ירצו להמשיך כך, אם הם לא יוכלו לקבל תפקידים מהותיים כמו רמטכ"ל או אלוף". אך הוא הבטיח: "תהיה התפכחות בקרב הציבור. אם אותה דחיפה של הרבנים והרוחניות הדתית תשאר, נרצה לקבל את עוצמתנו האמיתית אלא אם כן תקרת הזכוכית תמנע מהם להתקדם. אבל לא נסכים שיזרקו לעברנו רק פירורים".

 

באבד התייחס גם למערכת המשפט ולירידה במעמדו של בית המשפט העליון. "ברור שצריך שתהיה מסגרת שלטונית. אבל יש שאיפה בציבור למשהו יהודי אותנטי. הסמכות התורנית תתבטא בצורה נכונה לדמוקרטיה אמיתית. אולי סנהדרין אבל זה תהליך ארוך. אנחנו רואים היום בסקרים שבית המשפט העליון צולל למטה בקרב הציבור, וההערכה שלנו היא שהמשפט העברי ייכנס לתוכו יותר ויותר".

 

לדבריו, "כל רע טומן בתוכו טוב. אחרי כל תקופה קשה באה תקופה טובה ובפרספקטיבה של זמן ניתן יהיה לראות זאת".

 

על השאלה אם הוא לא חושש שיווצרו בישראל שתי מדינות אמר באבד: "80% מהתושבים היהודים במדינה שייכים לעולם התורני בצורה זו או אחרת. אנחנו ערים לזה שיש אחוז מסוים, מובילי דעת הקהל, שמובילים את אותו ציבור באף. אפשר לשקר את כל העולם חלק מהזמן. אבל הציבור שלנו, הדתי-לאומי, הוא לא ציבור רע ואנשים יודעים את זה בתוך-תוכם. גם אם נהנו קצת להשפיל אותנו הם רואים את זה מול עיניהם. רוב האוכלוסייה שייכת למסורת היהודית ובשעת מבחן אמיתית לא יעזבו את היהדות. רק מעטים יעזבו ויהיו כגויים. אני חושב שבאופן טבעי האליטות יזוזו והדבר יוביל למהפכה, שהיום אנחנו בתחילתה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
באבד. בכל רע יש טוב
צילום: שאול גולן
צילום: דן בלילטי
בית המשפט העליון. פיחות במעמדו
צילום: דן בלילטי
צילום: ירון ברנר
היציאה מעזה. לא כל חייל מבורך
צילום: ירון ברנר
מומלצים